הזדמנות השקעה או ספקולציה פרועה? יוון תגייס 21 מיליארד דולר

תשואות האג"ח הממשלתיות של יוון נסחרות ביותר מ-6% וזכתה לגיבוי מצד האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית ■ מצד שני ישנה אי-בהירות באשר לטווח הארוך

עם גב מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, יוון עמוסת החובות מתכוננת לגייס סכומי עתק בחודשיים הקרובים על מנת לעמוד בתשלומי האג"ח שלה, מה שעשוי ליצור הזדמנות השקעה נדירה בסביבת הריביות הנהוגה היום בעולם, או לחלופין טריגר לסיבוב נוסף של גל מימושים בשווקים.

יוון צריכה לפרוע אג"ח ב-12 מיליארד אירו בחודש אפריל ו-8.5 מיליארד אירו במאי. ההערכה היא כי היא תשאף לגייס כ-21 מיליארד דולר כדי לממן את החזרי האג"ח האלה, וזאת באמצעות הנפקת אגרות חוב חדשות. האג"ח הממשלתיות של יוון נסחרות בתשואה גבוהה שמהווה על פניו הזדמנות השקעה טובה בייחוד נוכח העובדה שהיא זוכה לגיבוי מקרן המטבע ומהאיחוד האירופי במידה והנפקת האג"ח שלה תיכשל, אולם מצד שני כישלון ההנפקה יצביע על חוסר האמון מצד המשקיעים ועלול לגרור גל נוסף של ירידות בשווקים.

אגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים של יוון נסחרות היום בתשואה של כ-10 שנים. מדובר בתשואה גבוהה בייחוד בהשוואה למדינות מערביות אחרות, ובתשואה הגבוהה ב-3.04% מזו של אג"ח ממשלת גרמניה המהוות בנצ'מרק להשוואה באיחוד האירופי. בתחילת השנה עמד פער הריביות בין יוון ואירופה על 2.39%, ואילו בשיא המשבר ביוון התרחב הפער ל-3.96%.

למרות שהתשואה נראית מפתה במבט ראשון, יש לציין כי הסכם הסיוע ליוון אמור לסייע לה בהורדת התשואות; כך לפחות מאמין ראש ממשלת יוון יורגוס פפנדריאו, שכינה לאחרונה את התשואות הללו "לא מקובלות".

התשואות המפתות טומנות בחובן גם סיכון לא מבוטל, שכן ישנם גופי השקעה מובילים באירופה הסבורים כי יוון יכולה בהחלט לצלוח את הטווח הקצר, אך הבעיות יצופו שוב בטווח הארוך. בנק ההשקעות גולדמן זאקס, למשל, מעריך כי יוון תזדקק לסיוע של 25 מיליארד אירו ב-18 החודשים הקרובים והוא סבור כי קרן המטבע תספק 10 מיליארד אירו מתוכם. בנק ההשקעות מורגן סטנלי מעריך גם כן שבטווח הקצר יירדו תשואות האג"ח של יוון והמצב יירגע, אולם "עתידה של יוון בטווח הארוך נותר לא בהיר".