בימ"ש: אדמות קק"ל לא יוחזרו למושבים

מהמסמכים עולה כוונתם הברורה של נציגי המושב, בעת רכישת המקרקעין, לפיה המקרקעין חייבים להיות בבעלות הלאום ואין להרשות בהם בעלות פרטית של המתיישבים, תהא תרומתם הכספית לרכישה אשר תהא

מכה למושבים הוותיקים, שרבים מהם עתרו בשנים האחרונות בדרישה להכיר בזכויותיהם על קרקעות שנרכשו ע"י חברי האגודה, ונמסרו לקק"ל ברוח הסוציאליזם של התקופה.

בית המשפט המחוזי מרכז בפתח תקוה, מפי השופט אברהם יעקב, דחה בשבוע שעבר את ערעור מושב חרות שבשרון. המושב ביקש להצהיר כי 90% מהאדמות נשוא התובענה שייכות לו ונרשמו על שם קק"ל בנאמנות עבורו, ויתרת ה-10% שייכת לקק"ל. בית המשפט קבע, בין היתר, כי השתתפות המושב ברכישת המקרקעין הקנתה לו לכל היותר זכויות חוזיות כלפי הקק"ל.

לפי החלטת בית המשפט, מהמסמכים עולה כוונתם הברורה של נציגי המושב, בעת רכישת המקרקעין, לפיה המקרקעין חייבים להיות בבעלות הלאום ואין להרשות בהם בעלות פרטית של המתיישבים, תהא תרומתם הכספית לרכישה אשר תהא. העובדה כי השתנו העיתים והעקרונות האידיאולוגיים אינה משנה מכוונתם המקורית והם אינם רשאים לחזור ממנה.

ביהמ"ש קבע כי מעולם לא הייתה למושב בעלות במקרקעין, ומשכך המושב מעולם לא העביר זכויות מסוג זה לידי קק"ל אשר יש להשיבן. על פי שטר המכר הועברו הזכויות במקרקעין מחברת מטעי ארץ ישראל ישירות לידי קק"ל, ללא מעורבות חוזית של המושב. עוד נקבע, כי בשום מקום לא נזכר כי קיימת נאמנות של קק"ל עבור המושב, או כי ניתנה לקק"ל מתנה על תנאי אשר תתבטל עם שינוי ייעוד המקרקעין. ההיפך הוא הנכון - הצדדים צפו אפשרות של שינוי ייעוד המקרקעין בעתיד, והסכימו מראש כי במצב כזה המקרקעין יוחזרו לידי קק"ל, היא בעלת מלוא הזכויות במקרקעין, תוך מתן פיצוי למושב.