וול סטריט משכה את אירופה לעליות; ברקע אישור הסיוע ליוון

הדאקס עלה ב-0.5% ■ הקאק טיפס ב-0.3% ■ בלונדון לא התקיים היום מסחר לרגל חג מקומי ■ בורסות אסיה ננעלו בירידות, כאשר סין שוב ריסנה את מתן האשראי ולחצה מטה את מניות הבנקים במזרח

לאחר פתיחת שבוע מגומגמת בה רשמו בורסות אירופה ירידות שערים, עברו הבורסות לעליות ואף סגרו בטריטוריה החיובית על רקע העליות שנרשמות בוול סטריט לאחר שטף של נתוני מאקרו כלכלה חזקים. בכך הצליחו לעת עתה המשקיעים באירופה להתגבר על חששותיהם כי חבילת החילוץ ליוון לא תרסן את משבר החוב באזור. בלונדון לא מתקיים היום מסחר לרגל חג מקומי.

הערב אישרה הקנצלרית הגרמנית, מרקל כי גרמניה תעביר ליוון 22.4 מיליארד אירו לאורך תקופה של שלוש שנים. הקנצלרית אמרה כי הכסף לא רק יסייע ליוון, אלא יעזור גם "לייצב את גוש האירו כמכלול, וכתוצאה מכך יביא תועלת לעם הגרמני".

"חבילת החילוץ ליוון לא הפחיתה ספקולציות שיותר ויותר מדינות יזדקקו לחבילות חילוץ דומות", אמר טים שרודרס מ-פנגנה קפיטל באוסטרליה. ואכן, בעוד שחבילת החילוץ מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית מקטינה את הסיכון לפשיטת רגל של המדינה, המשקיעים נותרים מתוחים לאחר הורדת דירוג האשראי ב-S&P לספרד ופורטוגל בשבוע שעבר. וכמובן, המתרחש בסין ואוסטרליה מכבידים על השווקים גם כן.

האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית הסכימו על חבילת חילוץ ליוון בהיקף 110 מיליארד אירו, על מנת למנוע פשיטת רגל שלה ולעצור את המשבר החמור ביותר בהיסטוריה בת ה-11 שנים של האירו מלהתפשט לשאר מדינות האזור.

התשלום הראשון של האיחוד האירופי יהיה לפני מועד פירעון האג"ח הקרוב של יוון ב-19 במאי אמר ז'אן-קלוד ג'אנקר, שעמד בראש הכינוס של שרי האוצר בגוש האירו אתמול בבריסל. האיחוד ישלם 80 מיליארד אירו בריבית של 5% ואת היתר תתרום קרן המטבע הבינלאומית. יוון הסכימה ל"תוכנית צנע" השווה 13% מהתמ"ג.

היום פורסם כי מדד מנהלי הרכש בגוש האירו לחודש אפריל, עלה מ-56.6 נקודות במארס ל-57.6 נקודות.

במסחר באמסטרדם, מניותיה של TNT נפלו, לאחר שחברת השילוח דיווחה על צניחה של 88% ברווחי הרבעון הראשון.

במסחר באוסלו, נורסק הידרו בלטה לשלילה, לאחר שהודיעה אתמול על רכישת פעילות האלומניום של Vale.

הידוק בסין ורפורמת מס באוסטרליה

בורסות באסיה חתמו את יום המסחר בירידות שערים, לאחר שסין ביצעה הידוק מוניטארי נוסף. המניות הסיניות בשנחאי ובהונג קונג נסחרובירידות חדות בתגובה להידוק המוניטארי של הממשל בסין, אשר החליט להעלות שוב את יחס רזרבות המזומנים שהבנקים המסחריים צריכים לרתק כנגד הקצאת אשראי, וזאת במטרה לרסן את מתן האשראי ולצנן את האינפלציה. ואם לא די בכך - ממשלת אוסטרליה הציגה רפורמת מס חדשה שפוגעת במניות המשאבים.

מדד ה-MSCI אסיה ירד ב-1.36%, כאשר את הירידות מובילות מניות הפיננסים. השווקים במזרח העניקו גם הם תגובה צוננת למדי לחילוץ יוון.

"כל הממשלות הבעייתיות בעולם המערבי בסופו של דבר יחולצו", אמר לסוכנות בלומברג מארק פאבר, גורו השווקים המתעוררים המוציא לאור את הניוזלטר "Gloom, Bomm & Doom. "כל המדינות הללו חדלות פירעון אז ידפיסו עוד כסף, אבל ההשלכות לא יהיו יפות".

מבין המניות שבלטו היום באסיה, מניית חברת הכרייה BHP ביליטון איבדה גובה וכך גם ריו טינטו האוסטרלית. כאמור, ממשלת אוסטרליה הציגה רפורמת מס חדשה שפוגעת במניות הסקטור. BHP מעריכה כי המס על רווחי חברות העוסקות בסחורות יוקפץ ל-57% ב-2013, לעומת 43% היום.

בסין, מניות הבנקים הובילו כאמור את הירידות. מניית בנק אוף צ'יינה , המלווה הגדול בעולם במונחי שווי שוק, רשמהירידות במסחר בהונג קונג, וכך גם China Construction Bank .