ספורט ב-HD יקר לכם? בקרוב זה ישתנה

ב-‏HOT‏ וב-‏yes‏ מאמינים כי החלטת רשות השידור להעביר את המונדיאל בחינם לבעלי ממירי ‏HD‏ תוביל את המהפכה ■ אם זה יעבוד - המחיר יצנח, עלויות ההפקה יירדו, וגם את הכדורגל הישראלי נוכל לראות טוב יותר

שריקת הפתיחה ביוהנסבורג בעוד חודש עשויה לסמן עידן חדש בשידור הספורט הישראלי. לראשונה יוצע ערוץ ‏HD‏ שיביא את אחד מאירועי הספורט החשובים בעולם, בחינם, והרבה מהאיזונים המוכרים לנו בתחום עשויים להתערער. "המונדיאל יהיה המבחן שלנו בכל הקשור לשידורי ספורט", אומר המשנה למנכ"ל זכיינית ערוץ 2 רשת, שאול מגנזי.

‏תופעת ה-‏HD‏ בישראל היא בחיתוליה. בעוד העולם נכנס לתמונה החדה כבר בשנת 2000, ישראל העלתה הילוך משמעותי בתחום רק בשנה האחרונה. בשל טריותה, היא עדיין לא השפיעה באופן מהותי על השוק המקומי, ולכן הצרכן משלם די הרבה על היצע מאוד מצומצם.

ערוץ המונדיאל שתעלה רשות השידור בכבלים ובלוויין יכול להיות ראשית המהפכה. עבור ‏yes‏ ו-‏HOT‏, זו עשויה להיות תחילת נהירת צופים לטכנולוגיה החדשנית, עבור זכייניות הטלוויזיה המסחרית (2 ו-10), ייתכן כי זהו תום עידן שידור הספורט.

הישראלי היום משלם קרוב ל-40 שקל ל-‏yes‏ או ל-‏HOT‏, בכדי לצפות בערוצי הספורט ב-‏HD‏, כאשר התמחור משתנה. ב-‏HOT‏ משלמים את הסכום על כל החבילה, וב-‏yes‏ התשלום הוא כביכול עבור ערוץ הספורט בלבד. מדובר במחיר שנראה על פניו יקר (והוא עדיין לא כולל שדרוג הממיר לממיר ל-‏HD‏), אך הוא לא יקר יותר ממקומות אחרים בעולם.

‏לשם השוואה, בבריטניה ישלם חובב הספורט על חבילת ‏SKY SPORTS‏ בין 16 ל-27 ליש"ט בחודש, והאוסטרלי ישלם 16 דולר בחודש לתוספת של ערוצי הספורט ‏HD‏ בחבילת הבסיס שלו.

איפה ההבדל המשמעותי אם כן? קודם כל בכמות: בבריטניה ובאוסטרליה משודרים כ-10 ערוצי ספורט ‏HD‏. בארצות-הברית פועלים למעלה מ-30 ערוצי ספורט המשדרים ב-‏HD‏.

ההבדל השני בין חו"ל לבין ישראל הוא בסוג התכנים: בכל מדינה בחו"ל מקבל הציבור לצפייה את ענפי הספורט של הקבוצות הלאומיות והמקומיות. האמריקני הממוצע מקבל ב-‏‏HD‏ את כל משחקי ליגת המכללות בכדורסל, וכמובן את כל הליגות המקצועניות (בייסבול, פוטבול ו-‏NBA‏). הבריטי רואה ב-‏HD‏ מלבד כדורגל אנגלי גם את ליגת הראגבי, קריקט ואפילו תחרויות זריקת חצים.

אינפו: שוק ה-HD בישראל
 אינפו: שוק ה-HD בישראל

הישראלי? הוא ראה לראשונה בשנה האחרונה את ליגת העל בכדורסל ואת מכבי תל-אביב ביורוליג, ולפני כשבוע קיבל לראשונה משחקי כדורגל מקומיים ב-‏‏HD‏, כשערוץ הספורט שידר את חצאי גמר ואת גמר גביע המדינה.

‏‏***

בישראל, על-פי ההערכה, יש קרוב ל-300 אלף בתי-אב שבהם ממירים המתאימים לצפייה ב-‏HD‏. עם זאת, ניתן לראות את ההבדל בין מנויי החברות, כאשר מקרב צופי ה-‏HD‏ של ‏yes‏ רק 30%-35% מחזיקים בחבילת ספורט, ואילו ב-‏HOT‏ המספר מגיע קרוב ל-60%.

כך שניתן להניח כי בקרב מנויי HOT מהווה חבילת הספורט גורם שמושך אנשים אל הטכנולוגיה המתקדמת, בעוד שמנויי ‏yes‏ מונעים בעיקר מגורמים אחרים, כמו סדרות או סרטים.

"חבילת הספורט בימינו היא לידר מרכזי, לצד הסרטים, למעבר ל-‏‏‏HD‏", אומר בכיר בתעשיית הטלוויזיה. "המעבר בישראל עדיין לא שלם ולא הגיע למיצויו, כי ליגת העל בכדורגל לא משודרת ב-‏HD‏, ואנחנו פה בנחיתות. אבל אנחנו צופים עלייה משמעותית בקרוב בזכות שידורי המונדיאל, כי מדובר באירוע גדול שלא ניתן להחמיצו ובחינם".

‏אז למה עד היום לא היה הזינוק המשמעותי בתחום בישראל? קודם כל בגלל העלויות. ערוץ הספורט הוא החלוץ, ולפי שעה הגורם המקומי היחיד בשוק המשדר ספורט ב-‏‏HD‏. הוא גם היחיד בישראל שמחזיק ניידת שידור מקומית המצלמת בטכנולוגיה המתאימה. עלות הקמת הניידת, בה לקחו חלק הפלטפורמות, הגיעה למיליון וחצי אירו.

תוסיפו לזה את עלויות ההפקה, השידור והעברת הסיב היקרות משמעותית כשמדובר ב-‏HD‏. עלות העברת תוכן מלוויין ב-‏HD‏ יכולה להגיע עד פי 5 מהעברת משחק דיגיטלי רגיל - 5,000 דולר למשחק לעומת 1,000 דולר. לאלה מצטרפים כמובן עלות רכישת זכויות השידור שהיא עניין ייחודי (ויקר מאוד) לשידורי ספורט - והנה הסיבה העיקרית לכך שבסופו של דבר צריך "לשתף" את הצופה הפשוט בישראל בעלויות היקרות.

לשם המחשה, הפקת ה-‏‏HD‏ של משחק גמר הגביע עלתה לערוץ הספורט 20 אלף דולר, כמו שעולה משחק של הליגה הספרדית ב-‏HD‏. אלא שזה נצפה על-ידי מאות מיליונים סביב העולם.

‏סיבה נוספת לעלויות הגבוהות בארץ, לעומת העולם, היא איסור הפרסום בכבלים. לדברי סמנכ"ל התוכן והאסטרטגיה של ‏HOT‏, יורם מוקדי, "אין ספק שאם יהיו פרסומות בספורט, יהיה אפשר להוריד עלויות ואולי אף לשדר בחינם לפעמים. אבל אני לא רואה שזה יקרה בעתיד הקרוב".

‏ ‏***

שידור המונדיאל ב-‏HD‏ לא מטריד את ערוץ הספורט, אלא דווקא משרת את מטרותיו. כל חשיפה של ציבור רחב יותר ל-‏‏HD‏ מיטיבה עם מי שמפעיל ערוץ בטכנולוגיה. הנחת היסוד היא - כמו שאומר אבי בר, מנכ"ל ערוץ הספורט - היא ש"מי ראה משחק ב-‏HD‏ כבר לא יוכל ללכת חזרה. ובגלל דרישת הקהל, לא ירחק היום שבו זה ייאלץ את כל חברות ההפקה לעבור ל-‏HD‏", אומר בר. "אולי זה לא ישנה את מחירי זכויות השידור, אבל את עלויות ההפקה כן. זה רק עניין של זמן עד שכל משדרי הספורט יעברו ל-‏HD‏ והצופים איתם, וכך העלויות יירדו".

‏ביולי הקרוב צפוי להיכנס ערוץ ‏HD‏ ישראלי נוסף לתמונה מטעם חברת צ'רלטון. הערוץ, כפי שידוע כבר עכשיו, יכלול את הליגות האירופאיות שהחברה משדרת בערוציה, ספורט 1 וספורט 2. אך האם היא תכלול גם משחקים מליגת העל המקומית? בצ'רלטון, שמצויה בתסבוכת משפטית מול ההתאחדות לכדורגל, לא פוסלים זאת על הסף.

אבל אם להסתמך על דברי ההתאחדות לכדורגל, מוטב שלא נבנה על צפייה בליגת העל כבר בעונה הבאה. "מוקדם להגיד שבשנה הבאה נמכור זכויות ‏HD‏", אומר גיל לבנוני, דובר ההתאחדות לכדורגל.

לדבריו, החדירה האיטית של ה-‏HD‏ לישראל היא שמונעת מההתאחדות להצטרף לעמיתותיה בעולם ולהיכנס לתמונה. "אני מאמין שהחדירה תעמיק בשנה הקרובה ועם הדחיפה שנותן לזה ערוץ הספורט, לא מן הנמנע שכמו שעשינו עם הזכויות בסלולר ובאינטרנט נגיע גם לזה", הוא אומר. "כרגע, בכל אופן, זה מוקדם מדי. ללא ספק שידורים באיכות גבוהה יותר הם אינטרס של כולם".

***

גם בעבור זכייניות השידור בערוצים 2 ו-10, שידורים באיכות גבוהה הם אינטרס ברור, אולם לא בכל מחיר.

"אם בשנתיים האחרונות היה מצב בו זכיינים רכשו אירועי ספורט שמשודרים במקביל גם ב-‏HD‏, אני מניח שזה לא יקרה יותר", אומר סמנכ"ל השיווק והפרוגרמינג של ערוץ 10, נתי דינר. לדבריו, "ככל שיתקדם הזמן כמות המנויים תעלה, ומי שיש לו ‏HD‏ יעדיף לראות שם, ומבחינתנו כבר לא יהיה אטרקטיבי לקנות משחק לשידור אצלנו".

לדבריו, "היום כשיש עשרות אלפי בתים שמחוברים ל-‏HD‏ זה מתחיל להיות משמעותי, ויכול להוריד אחוז או שניים מהרייטינג".

גם אצל זכיינית ערוץ 2 רשת, שם ישדרו 9 ממשחקי המונדיאל, מדברים על שינוי אסטרטגיה בגלל ה-‏‏HD‏. המשנה למנכ"ל הזכיינית, שאול מגנזי, מציין שתי אפשרויות: "או שלא נקנה יותר משחקים, או שנדרוש שהמחירים יחתכו בהתאם. אם אני יודע שמשחק יכול להביא 22% רייטינג, ואני רואה שיגרעו 4-5% בגלל אנשים שרואים את המשחק ב-‏‏‏HD‏ - ברור שזה ישפיע על ההחלטה שלי אם לשדר ספורט. אז נדע להגיד למי שיציע זכויות שנהיה מוכנים לשלם רק 50%. מי שמוכר את הזכויות יצטרך לקחת את זה בחשבון".

‏מדוע, אם כן, ערוצי הברודקאסט עדיין לא עוברים ל-‏HD‏? קודם כל בגלל שהעובדה שלחלק גדול מהציבור עדיין אין יכולות צפייה מתאימות תחייב אותם לשדר במקביל שני משדרים, גם ב-‏HD‏ וגם באיכות רגילה, ו"לעשות את זה עכשיו זה ייקר את העלויות בתקופה משברית", אומר מגנזי.

‏על כמה זמן אנחנו מדברים, תלוי את מי שואלים. מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, מאמין כי תוך שנתיים כבר נוכל לראות משחק של ליגת העל בערוץ 2, 10 ואפילו 1 באיכות ‏HD‏. "מערך 'עידן +' (‏DTT‏ - ל"א) יכול לאפשר צפייה ב-‏HD‏ ב-5 הערוצים הבסיסיים", הוא אומר, "אבל אנחנו נאפשר זאת לאחר סגירת השידור האנלוגי, שיפנה תדרים ורוחב פס. המערכת החדשה שתיבנה תוכל להכיל ‏‏HD‏, וזה יקרה ב-2012-2013".

‏‏***

אבל האפשרויות לא מוגבלות רק בידי הרגולטור או הפלטפורמות. אייל, שביקש לא לחשוף את שם משפחתו, הוא אחד מ-1.5% מהאוכלוסייה שקולט שידורי ספורט ‏HD‏ באמצעות צלחת לוויין פרטית.

"יש לי ערוצי ספורט מפולין, איטליה ואנגליה. זה עולם אחר", הוא אומר, "זה לא חופשי על הלוויין, אתה צריך לרכוש ממיר ‏‏HD‏ וזו הנאה. זה ממיר שעולה 400 יורו ודרכו אני מתחבר למה שנקרא 'שיתוף' כשמישהו באירופה מעביר בכרטיסים. לא אכפת לי אם זה חוקי או לא, זה עולה לי תוספת של 100 יורו בשנה והנאה אינסופית. את גביע האלופות, למשל, אני רואה בערוץ שווייצרי ויכול להחליף פרשנות ב-4 שפות. אני גם יכול לבחור לראות כשברקע רק הקולות של המגרש - בלי קריין או שדרן. שומע את הקהל, השופט, את הכדור. כאילו אני שם".