מייסד אפסילון: "אני לא חושב שנוחי יעשה צעד בלי לשתף אותי"

שמואל פרנקל בראיון למגזין G: "בית השקעות גדול מוריד את המכנסיים כשלקוח הולך לעזוב וכמעט משלם שיישאר. אנחנו לא"

בתחילת 1988 החליט שמואל פרנקל, אז משנה למנכ"ל עלית, שמשרת שכיר, בכירה ככל שתהיה, לא עונה יותר לצרכיו. מנחם סלע, שעבד עמו ככלכלן שנים קודם לכן במפעלי הבירה, הציע לו לחבור אליו להקמת בית השקעות, ופרנקל הבין כי מדובר בהזדמנות של פעם בחיים ועלה על העגלה. סלע גייס גם את רון לבקוביץ', והשלושה הקימו את אפסילון, שמיצב עצמו כבית השקעות בינוני בנפח פעילותו, וכיום מנהל כ-7 מיליארד שקלים.

סלע מכר את החזקותיו באפסילון כבר באמצע שנות ה-90, ופרנקל הפך עם השנים לפרצוף המזוהה ביותר עם בית ההשקעות, ולבעל בית שלא נתון לחסדיו של בעל שליטה זה או אחר. עד שבמארס השנה הדברים השתנו. כשברקע שמועות על חילוקי דעות עם פרנקל, לבקוביץ', הצלע השלישית לייסוד אפסילון, החליט שהספיק לו ומכר את מניותיו (18.75%) לכור תמורת 29 מיליון שקלים. פרנקל מכחיש חילוקי דעות עם השותף ("הוא רוצה לעשות דברים נוספים. הוא צעיר ממני בעשר שנים ויכול לפתח עסקים נוספים"), אבל בין אם היו ובין אם לא, הרי שהשורה התחתונה של עזיבתו של לבקוביץ' מותירה את פרנקל במצב לא מוכר לו. מאז היה שותף להקמת אפסילון הקלפים לעתידה אינם מונחים בידיים שלו. מי שמחזיק היום בשליטה דה-פקטו באפסילון, באמצעות החזקתו בכור, הוא לא אחד מאשר נוחי דנקנר, בעליו של קונצרן אי.די.בי, ומאנשי העסקים הדומיננטיים במשק הישראלי.

22 שנה לאחר שהקים את אפסילון, פרנקל מוצא עצמו כיום בעמדת מיעוט בחברה שלו עצמו - עם 31% בחברה אל מול 69% של כור - ובלי שיהיה לו הרבה מה לעשות במקרה שדנקנר יחליט לעשות את מה שרבים בשוק ההון צופים שיעשה; הכוונה היא כמובן למיזוג פעילותה של אפסילון אל תוך בית ההשקעות הגדול של הקונצרן, והשני בגודלו בארץ, כלל פיננסים (ראו טבלה). הנימוק השוק-הוני למיזוג גורס שלכלל פיננסים מגבלת רכישה בגמל (במילים אחרות - היקף הגמל של כלל ביטוח אינו מאפשר, רגולטורית, ביצוע רכישה חיצונית גדולה) ולכן מיזוג עם אפסילון מתאים לבית ההשקעות הגדול, ולמנכ"ל שלו טל רז, לצורך הגדלת היקף הנכסים.

פרנקל נע בכיסאו באי-נוחות בעת ששמו של דנקנר עולה לדיון, וניכר כי הוא שוקל את דבריו בקפידה על מנת שלא להיכשל חלילה בלשונו. "אם תהיה הצעה למיזוג עם כלל פיננסים נבחן אותה", הוא אומר. "אני לא יודע למה זה לא הבשיל בפעם הקודמת. היו מגעים בעבר, וזה נעצר בשלבים יחסית מוקדמים, ואז למעשה התחלף הניהול בכלל פיננסים (רז החליף את שוקי אברמוביץ', ר' ב'). זה נפל בתקופה של בין ההחלפות. המגעים פשוט לא הבשילו".

אתה מדבר כאילו מדובר בהחלטה שלך. הרי אם דנקנר יחליט להוציא את המיזוג לפועל, הוא לא צריך את הסכמתך.

"אני לא חושב שנוחי יעשה צעד ללא שיתופי. אני לא עובד על-פי חוזה ואיומים. אני עובד בשיתוף פעולה, וכל מה שהיה לי עם נוחי עד היום היה בשיתוף פעולה. אין לי שום התנגדות למיזוג. ברגע שתהיה הצעה כזאת נבחן זאת. כרגע זה לא על הפרק".

למה בעצם נפל המיזוג בעבר?

"זה בכלל לא הגיע אלינו. זה לא הבשיל במגעים שבין כור לכלל פיננסים, ולפי דעתי זה נפל בגלל חילוקי דעות בהערכות שווי. אני כמעט שלא הייתי מעורב, חוץ מלספק נתונים".

ואם יהיה מיזוג ואפסילון תיבלע אל תוך כלל פיננסים, איפה זה משאיר אותך?

"בתפקיד מרכזי בחברה המאוחדת. אני יכול להיות יושב ראש של גוף כזה. אם זה יתקיים, אני אתחיל להתייחס לזה".

יש מחשבות על עזיבה?

"אפסילון זה מפעל חיי, ואני לא חושב על כך".

ועד כמה נוחי דנקנר מעורב במתרחש אצלכם?

"אם אני צריך לדבר עם נוחי על אפסילון, הוא פנוי בשבילי. יש לי רק שבחים על ההתנהלות שלו. נוחי הוא רגיש וחכם, וראיתי את זה בקנייה החוצה של רון. הוא פתר את הנושא ברגש, בחברות ובחוכמה לטובת החברה. שמחתי שהוא שותף שלנו. הדלת שלו תמיד פתוחה".

ניכר שאתה מנסה להמתיק את הגלולה. הרי רכישת החלק של לבקוביץ' על-ידי כור הפכה אותך לבעל מניות מיעוט בחברה שאתה בעצמך הקמת.

"אני לא בהחזקת הרוב, אבל אני בשותפות מלאה עם אי.די.בי, וההחלטות החשובות שצריכות להתקבל מתקבלות יחד. זאת החוכמה של נוחי, לראות את הדברים. הוא הבין שזה מפעל חיים, הוא הבין שאני מכניס את כל המרץ שלי לחברה. נוחי הציע לי לרכוש את רון החוצה. זה לא היה משנה את מצבי".

"אחת ועוד אחת שווה שלוש"

עד כמה מהותית ההחזקה באפסילון לכור ניתן ללמוד מדוחות אי.די.בי לרבעון הראשון של 2010, שפורסמו בשבוע שעבר. אפסילון תרם לכור כמיליון שקלים מתוך רווח של 3 מיליון שקלים, שאותו רשם ברבעון הראשון של השנה. מדובר אמנם בהכנסה מזערית יחסית לרווחי כור כולה - כ-207 מיליון שקלים בסך-הכול, הודות להשקעה המוצלחת בקרדיט סוויס - אבל אפסילון נוהג לחלק חלק ניכר מרווחיו כדיבידנד.

לראיה, אפסילון חילק בפברואר האחרון דיבידנד בסך 15 מיליון שקלים, שממנו קיבלה כור מחצית - 7.5 מיליון שקלים; עדיין רווח זניח ביחס לקבוצה כולה, אך ללא ספק סוכרייה שממתיקה במעט את ההתנסות של אי.די.בי בבתי השקעות. ברגע שיושלמו רכישת החזקותיו של לבקוביץ' והעלייה לנתח שליטה, כור צפויה לאחד את תוצאות אפסילון בדוחותיה ולחשוף טפח נוסף מעסקיו של בית ההשקעות.

נתון זה מתחבר לתרחיש נוסף שנרקם בימים האחרונים, והוא שבמקום למזג את אפסילון אל תוך כלל פיננסים, דנקנר בכלל ימכור את בית ההשקעות הגדול שבבעלותו, ויישאר עם בית השקעות אחד בפורטפוליו - אפסילון תחת החזקת כור. "לפי מה שמצטייר, יש החלטה אסטרטגית למכור את כלל ביטוח, וכשנוחי מסמן מטרה הוא מגיע אליה", מגיב על כך פרנקל, שניכר כי האפשרות הזו עשויה לשמח אותו יותר מאשר מיזוג אל תוך כלל.

נוכח כל הספקולציות, אתה יכול להעריך איפה נראה את אפסילון בעוד שנים אחדות?

"כרגע אני מתנהג כאילו אפסילון רצה קדימה לבד בחמש השנים הקרובות. אם יהיו מהלכים אחרים - מיזוג או רכישה, קשה לי להגיד. אנחנו פתוחים לכל דבר. אני רוצה להגיע בתוך חמש שנים לבית השקעות באותו מיתוג שבו אני נמצא היום, רק הרבה יותר גדול. אני רוצה לנהל סכומים יותר גבוהים. אני גם בוחן נושאים חדשים: רכישת סוכנויות ביטוח עבור הגמל, ברוקרז' ובנקאות להשקעות".

"היום אני יותר גדול מאנליסט"

בשוק ההון אפסילון אינה נתפסת כגוף גדול אלא כגוף נישתי. למרות הצמיחה בנכסיה בשנה האחרונה, אפסילון רחוקה מענקי השוק, ולראיה - היא אף לא נכללה בדירוג דן אנד ברדסטריט לבתי ההשקעות לשנת 2010. כשמעמתים את פרנקל עם תפיסת השוק את אפסילון, הוא מצליח רק בקושי לשמור על איפוק.

פרנקל ואפסילון יצאו לדרכם סמוך ליציאתם לדרך של בתי השקעות פרטיים אחרים, מיטב של משפחת סטפק ואלטשולר-שחם. עם זאת, נראה שבניגוד לשניים, שהתקדמו במיזוגים וברכישות (מיטב התמזג עם גאון ועם ישיר, ואלטשולר קנה את פרפקט), אפסילון נותר מאחור. "אף פעם לא אמרתי שאני אלך לכבוש את העולם עם אפסילון", מגיב פרנקל. "מכירים אותנו טוב. אתה שואל על מיטב, אז אני לא בטוח שהרבה מהנכסים שמיטב קנה לא היו קוביות קרח. בסקרי היועצים אנחנו במקומות הראשונים בשירות ובאמינות. אנחנו גוף נישה, אבל חזקים.

"אני קרוב יותר לאלטשולר; מיטב עשה המון רכישות, ומשם הגידול שלו. זה מקטין משמעותית את חלקם של הבעלים, וגם סוחב חוב גדול מאוד. צריך לראות איך החברה תלך קדימה עם כל סגני היו"ר והמנכ"ל. אנחנו נמצאים בנישה. מיצבנו את עצמנו כבית השקעות שנותן שירות ברמה הגבוהה ביותר. אנחנו פונים לאלה שטסים בביזנס ובפירסט קלאס".

אתה מרוצה מהמקום שבו נמצא אפסילון היום?

"בנסיבות הקיימות אני מרוצה. עובדתית, אם תסתכל, אנחנו בקרנות יותר גדולים מאלטשולר, מילין לפידות ומאנליסט. היום אני יותר גדול מאנליסט, שהיה גדול ממני פי שלושה. וזה הושג בזכות עבודת שטח. אבל אני תמיד שואף למטרה הבאה. אם הייתי מרוצה הייתי יושב על החוף בקוסמוי בתאילנד ומשתזף. אני רוצה לגדול. אני מאוד מרוצה. אני אוהב את המקום ואת החברה. אני אוהב לבוא לפה בבוקר".

בגמל, שנחשבת לאחת הרגליים החשובות של כל בית השקעות, אתם לא מצליחים לצמוח, ומנהלים כ-600 מיליון שקלים בסך-הכול.

"בגמל יצאנו מאוחר. יצאנו לפני חמש שנים עם קופות גמל, וזה בעוכרינו. הגענו לשוק רווי שלא זז בו הרבה כסף. נצטרך לבחון רכישה בתחום, ויחד עם זאת להגביר את השיווק. מדברים עם גופים. אין בעיה, עם כספים, לרכוש גם גוף גדול".

"אבל בוא אני אספר לך משהו על שוק הגמל. אתה משכנע מישהו לעבור אליך מגוף גדול. אותו גוף, שרואה שהולכים לעזוב אותו, מציע הצעות שעוד מעט הוא ישלם לו כדי שיישאר. הוא מוריד את המכנסיים. אפסילון לא מתנהגת ככה. תפעולית, בעשרים השנים האחרונות אפסילון תמיד הרוויחה כסף. אנחנו, בשיא המשבר, ירדנו יחסית מעט מאוד. יש אצלנו המון נאמנות של הלקוחות. יש חברות שנהיו שליש בקרנות. אנחנו ירדנו מעט מאוד, ומהר חזרנו".

Roee-b@globes.co.il

22
 22