מי הקפיץ את הביקוש למודיעין יהש

במהלך מבריק רמזו החתמים על עסקה משתלמת - מי שבקיא בשוק, הבחין בטריק

ביום ג' התקיימה הנפקת מודיעין יהש . בשעות הערב המאוחרות התפרסמו תוצאותיה והתברר כי נרשמו בה ביקושי יתר מרשימים: מודיעין ביקשה לגייס 108 מיליון, ואילו לבסוף גייסה 188 מיליון - סכום גבוה ב-74% מסכום המינימום שתכננה לכאורה לגייס.

כמי שעוקבת מקרוב אחר תנועות בשוק ההון, התעורר בי ספק אם אמנם מדובר בביקושים עצומים, או שמא היה ברור לכל המעורבים בהנפקה כי מינימום הגיוס יהיה 188 מיליון שקלים ובתוספת ביקושי יתר.

בשם הגילוי הנאות, אקדים ואומר שגם אני השתתפתי בהנפקה. גם אני נוטלת חלק במסיבות הגז והנפט שנערכות לאחרונה במקומותינו ורוצה להשתתף בחגיגה.

בהנפקה זו הציעה מודיעין עד 4 מיליארד יחידות השתתפות ואופציות סדרה 6 ו-7 בכמות זהה. יחידות ההשתתפות הוצעו לציבור ארוזות ב-400 אלף אגדים במחיר המינימום 270 שקלים, ובכול אגד: 10,000 יחידות השתתפות, 10,000 אופציות סדרה 6 ו-10,000 אופציות סדרה 7.

משקיעים עצמאיים שניתחו את ההצעה, הבינו שמדובר ביחידת השתתפות במחיר 2.7 אגורות ושתי אופציות מצורפות אליה בחינם. גם יועצי השקעות בבנקים דיקלמו את מבנה עסקת החבילה כך: מניה ושתי אופציות חינם, ותרמו בכך להתלהבות משקיעים - ואנוכי בתוכם - מההזדמנות לרווח מיידי. ביום שלפני ההנפקה נסחרה המניה במחיר 2.9 עד 3 אגורות בממוצע (תוך ירידה ב-9%), בעוד שבהנפקה מחיר המינימום היה 2.7 אגורות ובתוספת האופציות בחינם. יכול להיות יותר טוב מזה?

ביום ההנפקה, שלישי השבוע, 8 ביוני, שוב עלתה המניה ונסחרה במחיר כ-3.2 אגורות בממוצע. כבר יותר טוב מזה באמת לא יכול להיות, כך לפחות הבינו משקיעים קטנים שסוחרים באופן עצמאי. כמעט כולם האמינו שגם אם יציעו הצעה שתהייה גבוהה ב-20% עד 30% מהמינימום שהתחיל בו המכרז, יזכו בו וירוויחו. אלא, שבדיעבד, מתברר שמלכתחילה לא היה למשקיעים קטנים סיכוי, כי למעשה לאופציות שנדמה היה שהן ניתנות בחינם, היה גם היה מחיר.

בהנפקה שהובילה כלל פיננסים חיתום, השתתפו בעלי השליטה במודיעין: קבוצת אידיבי וצחי סולטן אשר רכשו יחידות השתתפות בהיקף 28 מיליון שקלים ו-2.3 מיליון שקלים, בהתאמה. אידיבי וסולטן התחייבו מראש להגיש בקשות בהיקף שגבולו התחתון נקבע ב-36 מיליון שקלים ו-3 מיליון שקלים, בהתאמה, וכך אמנם עשו.

לחגיגה הצטרפו עוד משקיעים גדולים ומתוחכמים, כמו עזריאל זולטי שגם הוא בעל עניין, שידעו והבינו שאין מתנות חינם ושלמחיר המינימום יש להוסיף את שווי האופציות, שבעת כתיבת שורות אלה טרם התחיל המסחר בהן - שלכל אחת שווי שקל לפחות. חשבון פשוט מביא למחיר 4.7 אגורות למניה (470 שקלים לחבילה אחת).

אין פלא, לפיכך שנרשם ביקוש יתר בהנפקה, וכעת ברור גם למה לא היה שום סיכוי למגישים הצעה נמוכה מ-4.7 (כמעט פי שתיים ממחיר המינימום). בשורה התחתונה המחיר מגלם את המחיר האופציות שנכנסו ולמשקיעים שמחזיקים היום בנייר נותר רק לקוות שמחיר המניה לא ירד ויגיע ל-2.7, כפי שהוא צריך להיות לפי שווי החברה שלאחר ההנפקה.

הכותבת משקיעה פרטית אשר עשויה להחזיק בניירות עליהם היא כותבת