חשש למחסור בגבינות שמנת, שמנת לקצפת וחמאה

זאת עקב מחסור בחומר הגלם שומן חלב ■ תנובה היא הספקית היחידה של חומר גלם זה בארץ ■ מועצת החלב אחראית כעת לקצוב לכל מחלבה שומן חלב, אך יצרנים חוששים כי בפועל תהיה אפליה לטובת תנובה

חשש מהיווצרות חוסרים במוצרי חלב עתירי שומן בשוק, עקב מחסור בחומר הגלם שומן חלב (חמאה). ל"גלובס" נודע כי מזה שבוע קיים מחסור בשומן חלב, וזה סופק בחוסר למחלבות, המתקשות לשמור על שגרת ייצור רגילה.

מלבד ייצור חמאה, חומר הגלם שומן חלב, שחלק מהיצרנים מכנים אותו חמאה, משמש כחומר גלם הכרחי בייצור של גבינות שמנת, שמנת מתוקה ומוצרי חלב נוספים עתירי שומן.

"חומר גלם חמאה משמש בכל מיני מוצרים שצריך להעשיר את השומן שלהם, כמו למשל בגבינת שמנת 30% שומן. בכל מוצר שני או שלישי אני שם חמאה, כי המוצרים שלי הם עתירי שומן ולא דלי שומן. כבר שבוע ימים יש חוסר בחמאה, וזה בעייתי. החוסר מביא את השוק למצב לא נכון, כי בסיטואציות כאלה אם אני זקוק ליותר שומן או חמאה - אין לי איך לעשות את זה", מאשר מנכ"ל ובעלי מחלבות גד, עזרא כהן.

בתנובה התריעו

תנובה היא יצרנית חומר הגלם חמאה היחידה בארץ. בדרך-כלל בתקופת החורף, תקופה שבה תנובת החלב גבוהה יותר ויש עודף בחלב, מייבשים חלב ומייצרים ממנו אבקות חלב רזה, ומהשומן מייצרים שומן חלב-חמאה. ככל הנראה, הכמות שהעבירו המחלבות השונות לייבוש השנה היתה קטנה משמעותית וגרמה בפועל למחסור.

לדברי המחלבות, בשל המחסור, מועצת החלב אחראית כעת לקצוב לכל מחלבה כמות שומן חלב.

מחוץ לתנובה הביעו היום (א') יצרנים חשש כי בפועל תהיה אפליה לטובה של תנובה. "מועצת החלב החלה עכשיו לעשות הקצבה בין המחלבות. במשק החלב לא צריך לקרות כזה דבר. זו פאשלה. אני רק רוצה לראות שלא יהיה מצב שהמחסור הזה ייווצר במחלבות האחרות ואצל תנובה תמיד יהיה. אני רוצה לקוות שעושים את החלוקה של החמאה באופן שווה", אומר כהן.

"תנובה יכולה לקחת לעצמה ולהגיד לנו 'תסתדרו'. היא המווסתת, וזו הבעיה הגדולה", אומר יצרן אחר.

לדברי כהן, "עלול בהחלט להיות חוסר במוצרים כמו שמנת מתוקה ובכל מיני מוצרים עתירי שומן. השוק המקצועי יכול להיפגע יותר, אבל עלול להיות מחסור גם בצריכה הביתית".

אלא שמתברר כי תנובה דווקא התריעה על המחסור הצפוי בפני מועצת החלב כבר לפני 3 חודשים וביקשה לאפשר ייבוא שומן חלב עם מכס מופחת. בתנובה אף לקחו סיכון וערכו הזמנות של שומן חלב בחו"ל, אבל האישור הרגולטורי לא התקבל, ומסיבה זו גם היבוא לא בוצע בפועל.

הסיבה למחסור אינה רק ההיצע הנמוך יחסית בחורף אלא גם ירידה לא בוררה במכות השומן בכל ליטר חלב. בתנובה שמו לב כי בעוד שאשתקד הכיל כל ליטר חלב 3.8% שומן, השיעור ירד השנה ל-3.7%. חשוב לציין כי באופן טבעי כמות השומן בחלב יורדת בכל קיץ, ולכן התהליך צפוי להחריף.

תנובה מסרה בתגובה: "כאחראית וכמובילת שוק התריעה תנובה כבר ברבעון הראשון של השנה בפני הרשויות על החוסר הצפוי בחמאה, ועל רקע זה ביקשה לאפשר יבוא חמאה במכס מופחת, על מנת לספק את דרישות השוק. למרות שהבקשה טרם אושרה, החליטה תנובה לייבא חמאה מיצרניות בעולם, אשר תגיע במהלך הקיץ".

ממועצת החלב נמסר: "מועצת החלב פועלת להסדרה של אספקה שוטפת של כל חומרי הגלם החלביים לרבות חמאה תעשייתית. הפעולות נעשות בתאום עם כל גורמי הענף ומשרדי הממשלה הרלוונטיים, ואכן לפני כ-3 חודשים, כשהסתבר שצפוי חוסר ועל אף שמדובר בחוסר קטן ושולי, נעשתה פנייה למשרדי הממשלה בבקשה להתיר יבוא מוגבל של חמאה תעשייתית האמור לגשר על החוסר הזמני. ככל הידוע לנו, בקשה זו אושרה בימים אלה".