התעשייה האווירית ורפאל יאבדו הטבות ב-150 מ' ש' בשנה

החוק החדש לעידוד השקעות הון צפוי לבטל את התמרוץ במס לחברות ממשלתיות ולחברות הכרייה ■ בכיר באוצר: "לתמרץ את מי שצריך" ■ כי"ל צפויה לאבד כ-70 מיליון דולר בשנה עקב העלאת המס מ-17.5% ל-25%

התעשייה האווירית (תע"א) ורפאל עומדות לאבד הטבה ששווה לשתיהן יחד קרוב ל-150 מיליון שקל בשנה. כך עולה מהמתווה המתגבש של החוק החדש לעידוד השקעות הון. בחוק החדש צפוי לבטל את התמרוץ במס לחברות ממשלתיות ולחברות כרייה.

לדברי גורם בכיר באוצר "גם אם חברה ממשלתית לא תקבל הטבת מס היא לא תעזוב את ישראל, וחברה שכורה מחצבים, התמריץ שלה הוא עצם הזיכיון לכרייה שקיבלה מהמדינה, ושבזכותו היא גוזרת הכנסות. אנחנו רוצים לחלק את הכסף למי שבאמת נכון לתמרץ ולא לאוכלוסייה שאין הצדקה לתמרץ", ציין הבכיר.

לדברי בכיר בתמ"ת, האפיון "חברות ממשלה" נוגע בעיקר לתעשיה אוירית (תע"א) ורפאל, שחולשות יחד כמעט על כל 150 מיליוני השקלים, שניתנים כהטבות מס לחברות הממשלתיות במסגרת החוק בכל שנה. כלל הסכום שהוקצה אשתקד להטבות מס לחברות מכל המגזרים עמד על 4.5 מיליארד שקל.

באפיון "חברות כרייה" הייתה הכוונה לחברת כי"ל , שצפויה לאבד כ-70 מיליון דולר בשנה (עקב העלאת המס מ-17.5% ל-25%). בנוסף, האוצר מאותת כי לא ייכנע לדרישת התעשיינים להקצות במסגרת חוק עידוד השקעות הון 200 מיליון שקל לטובת מתקנים מפחיתי זיהום במפעלים. את הדרישה מוביל אשר גרינבאום, משנה למנכ"ל כי"ל ויו"ר איגוד איכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים.

גרינבאום מציג את הדרישה כדרך לעידוד הקלינטק בישראל, אולם הבכיר באוצר טוען כי מדובר בסה"כ בניסיון לגזור עוד סבסוד מהמדינה. "למה אנחנו צריכים לתמרץ מפעל עם רווחיות כל כך יפה כמו כי"ל?", שאל הגורם, "שיעמדו בכוחות עצמם בתקני איכות הסביבה".