נתונים מבלבלים? צניחה של 33% בכוונות לרכוש דירות יד שנייה

מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" מצביע על הירידה במספר המתכננים לרכוש דירה בחצי השנה הקרובה; נתוני המגמה לרבעון האחרון עדיין מבולבלים

"הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם, מה שבא בקלות באותה הקלות ייעלם", שר שלום חנוך כבר לפני 25 שנה, במילים שנראה כי מקבלות משמעות חדשה בבועת הנדל"ן של 2010 על עליות המחירים הבלתי פוסקות שלה. הן מקבלות המחשה נוספת מנתוני מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" וקסלמן קסלמן PwC לחודש יולי, מהם עולה כי הציבור בעיקר מבולבל.

7% בלבד מהנשאלים בסקר עליו מבוסס המדד ענו כי בכוונתם לרכוש דירה בחצי השנה הקרובה - ירידה חדה של כשליש ביחס לנתח בו אחזו במדד הקודם - 10.4% מהמשיבים. ועדיין, קשה למצוא לירידה הזו תמיכה בנתוני המגמה, שכן שקלול הנכונות לקנות דירה כממוצע נע תלת-חודשי מצביע דווקא על עלייה ביולי - לרמה של 8.5%.

מבחינת שוק הדיור, יולי נפתח בסערה עם הכניסה לתוקף של ההגבלה שהטיל המפקח על הבנקים על שיעור המימון המרבי במשכנתאות. הוא הסתיים כשחזקיהו הזהיר מ"עליית המחירים מדאיגה" - על רקע שלל נתונים שהמשותף להם הוא חשש מפני יכולת ההחזר של הלווים. בין היתר, הוא התייחס לגידול במשכנתאות הניטלות בריבית משתנה (שנמצאת כבר עכשיו במגמת עלייה).

הבלבול עולה מנתונים נוספים: מספר המשיבים שלא מתכוונים לרכוש דירה בקרוב עלה לרמה גבוהה יחסית (93.1%), אולם בחודשים האחרונים הוא מזגזג; יולי הוא החודש השני בו נרשמה עלייה קלה בכוונה לקנות דירה חדשה, חרף הדיבורים על בועה; במקביל, פחת מספרם של אלה המתכוונים לרכוש דירת יד שנייה - חלקם מכלל המשיבים צנח בכ-60% תוך חודש, לרמה הנמוכה מאז יולי 2007.

בסוף יולי העלה בנק ישראל את הריבית בהפתעה ב-0.25%, במטרה ברורה לצנן את השוק. עד כה, יעילות המהלך הוכחה כמוגבלת למדי. כך מקווים בבנק למנוע את הסיכון מפני חדלות פירעון בקרב מי ש"יוצא למילואים וסופר את הכסף שאין", כפי ששר חנוך באותו השיר ממש.