ברננקי מתדלק את השווקים: הודיע על רכישת אג"ח ממשלתיות כדי להאיץ את הצמיחה הכלכלית

כצפוי הריבית בארה"ב נותרה על כנה ברמת שפל של 0%-0.25% ■ הנאסד"ק מחק תוך שניות ירידות של כ-1.5% ■ ה'פד' ימקד את מאמציו ברכישה של אגרות חוב ממשלתיות לטווח ארוך במקומן של אג"ח מגובות משכנתאות שמועד פרעונן הגיע על מנת להמשיך ולתמוך בהתאוששות

בתום ישיבתה של ועדת השוק הפתוח החליטו בכירי הפדרל ריזרב ובראשם יו"ר ה'פד', ברננקי להותיר את הריבית בארה"ב על כנה ברמת שפל של 0%-0.25%, כצפוי גם חזר ברננקי על כוונתו להותיר את הריבית ברמה הנוכחית לפרק זמן ממושך. נציין כי המדדים בוול סטריט הגיבו באופן מיידי להודעת ה'פד' כאשר הנאסד"ק קיזז תוך שניות אחדות ירידה של כ-1.5% ולרגע אף עבר לעלייה קלה.

החלק המשמעותי בהודעת ה'פד' היה כי הוא מתכוון להמשיך ולגלגל את החזקותיו באגרות חוב מגובות משכנתאות (MBS) שמועד פירעונן הגיע, והודיע כי ימקד את מאמציו ברכישה של אגרות חוב ממשלתיות לטווח ארוך על מנת להמשיך ותמוך בהתאוששות הכלכלית, בכך מראה ברננקי לשווקים כי הוא נוקט בצעדים מרחיבים סימליים המבטאים את דאגתו להתמתנות בצמיחה.

הדבר צפוי להמשיך ולהגדיל את הזרמת הכספים השוטפת לשוק, מה שלא יעזור לצמצום המאזנים הגירעוניים של ה'פד'. עם זאת נציין כי לא מדובר בהזרמה של כספים חדשים אלא שימוש בכספים שכבר הושקעו ע"י ה'פד'. חיזוק לכך הוא הודעתו של ה'פד' של ניו יורק כי הוא מתכוון להותיר את מאזניו בהיקף של כ-2 טריליון דולר, וכי אין בכוונתו לפעול לצימצומם. בהמשך היום צפויה להתפרסם תוכנית הרכישות במסגרת מכרזים שיבצע בפועל ה'פד' של ניו יורק.

"קצב הצמיחה הכלכלית האט בחודשים האחרונים וצפוי להמשיך ולהאט בטווח הזמן הקצר, יותר ממה שחזינו קודם" אמר ברננקי ובכך למעשה ציין את הירידה בתחזית הצמיחה ביחס לציפיות הקודמות של ה'פד'.

הבנק המרכזי נקט במדיניות מוניטרית מרחיבה שלא באמצעות שינוי הריבית, אלא באמצעות הקלה כמותית והזרמת כסף לשווקים באמצעות רכישות אג"ח ממשלתיות. בתגובה להזרמת הכספים לשוק האג"ח הממשליות ע"י ה'פד' ממשיכות התשואות על אגרות החוב הממשלתיות לרדת, כאשר התשואה על האג"ח ל-10 שנים נפלה לאחר ההודעה לשפל של 16 חודשים.

ההחלטה להמשיך ולהשקיע באגרות חוב, הינה מאמץ לשמר את העלויות הנמוכות של הכסף בכלל ובשוק המשכנתאות בפרט, והיא מייצגת שינוי מדיניות משמעותי של הבנק המרכזי, אשר עד לפני מספר חודשים נמנע מלדון באסטרטגיית היציאה מתוכנית החילוץ החריגה בגודלה שהפעיל במהלך תקופת המשבר הפיננסי.

בהודעתו ציין יו"ר ה'פד' כי מצבו של שוק הדיור נותר חלש וכי מצב שוק האשראי עדיין מצביע על הידוק של מתן ההלוואות על ידי המערכת הבנקאית. לדבריו "מאז ההחלטה האחרונה בחודש יוני נרשמה האטה בקצב התפוקה הכלכלית וגם בשוק העבודה נרשמה האטה. הצריכה הפרטית עולה בהדרגה אך נותרת מרוסנת בשל האבטלה הגבוהה, הגידול האיטי בהכנסה הפנויה ותנאי האשראי ההדוקים".

כל חברי הוועדה תמכו בהחלטה למעט חבר הפד תומאס הואינג, שאמר כי הכלכלה צומחת בקצב איטי כמתוכנן והביע חשש שה'פד' לא ישכיל להעלות את הריבית בזמן הנדרש כדי למנוע התפתחות לחצים אינפלציוניים.

עם פרסום הודעת הריבית התמתנו במידה ניכרת הירידות בשוק. לאחר שטרם פרסום ההודעה הדולר התחזק ונסחר ברמתו הגבוהה ביותר החודש, בעוד שבשוק המניות הורגש הלחץ ומדדים המניות נסחרו בירידות של עד 1.8% לפני פרסום ההודעה. הנפט נסחר מתחת ל-80 דולר לחבית והזהב נקבע מתחת ל-1,200 דולר לאונקיה.