הערכה: גם הרמטכ"ל יזומן למשטרה בפרשת מסמך גלנט

על-פי הפרסומים, אשכנזי צפוי להתבקש לנסות ולהעריך את זהות האדם שעומד מאחורי המסמך ■ במשטרה ביקשו להדגיש כי לא מדובר בחקירה באזהרה, אלא במסירת עדות בלבד

פרשת המסמך מסתעפת: לאחר שבסוף השבוע פורסם כי שורה של קציני צבא בכירים צפויים להיות מזומנים למשטרה כדי למסור את עדותם בפרשה שנקשרה לשמו של האלוף יואב גלנט, הבוקר (א') מפרסמים העיתונים "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום" כי בין אלו שיתבקשו להעיד נמצא גם הרמטכ"ל גבי אשכנזי.

על פי הפרסומים, אחת השאלות המרכזיות אותן צפויים חוקרי המשטרה לשאול את הרמטכ"ל היא אם ידע על קיום המסמך לפני פרסומו בחדשות 2. שאלה דומה נשאל בסוף השבוע שעבר גם דובר צה"ל אבי בניהו שהעיד במשטרה שלוש פעמים.

שאלות נוספות עליהן יתבקש הרמטכ"ל להשיב, ככל הנראה, נוגעות לקשרים בין אלופים שונים לבין משרדי יחסי ציבור, ליחסים השוררים בין האלופים המתמודדים על תפקיד הרמטכ"ל ולמתיחות בין גלנט לבין בניהו. לבסוף, יבקשו החוקרים מאשכנזי לנסות ולהצביע על הגורמים האפשריים שיכולים לעמוד מאחורי המסמך, בין אם כמחברים או כמפיצים.

במשטרה ביקשו להדגיש כי ההיבט הפלילי היחיד של החקירה הנוכחית הוא השאלה אם זויף המסמך שנחשף בחדשות 2, ולפיכך, לשאר הפרטים בפרשה, לרבות אלו שעליהם יישאל הרמטכ"ל, אין היבט פלילי. לכן, זימונו של הרמטכ"ל למשטרה הינו לצורך מסירת עדות ולא לחקירה באזהרה, כך אמרו במשטרה.

כזכור, בסוף השבוע פרסם לראשונה אורי כהן אהרונוב בתכנית "יומן" של הערוץ הראשון כי שורה של קציני צבא צפויים להעיד בפרשת המסמך. כהן אהרונוב אף חשף את דבר זימונו של בניהו למשטרה. ככל הנראה, צפוי בניהו להעיד פעמים נוספות בנושא, ייתכן שאף בהמשך השבוע.

עוד עלה מהדיווח ב"יומן" כי החקירה כעת אינה רק בבדיקת אמינותו של המסמך, אלא במערכת היחסים בין משרדו של שר הביטחון ללשכת הרמטכ"ל גבי אשכנזי. ככל הנראה, מחפשת המשטרה אחר מי שעונה לתנאים הבאים - הוא מעודכן מאוד במשרד הביטחון ובמתרחש בצמרת צה"ל, הוא חפץ במינויו של גלנט לרמטכ"ל וגם מקיים קשר כלשהו עם משרד ארד-חורב.

כיוון נוסף שנלקח בחשבון הוא מצב של הפוך על הפוך, בו מישהו שמעודכן מאוד ובקיא בצמרת צה"ל, מתנגד לגלנט עוין את ארד חיפש למעשה לפגוע בשלושתם. נכון לעכשיו, צפויה חקירת העניין להימשך עוד זמן רב, עד אשר יהיה ניתן להבין מי עומד מאחורי המסמך ומה כוונותיו.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לפרסום הידיעה: "כפי שהתחייב הרמטכ"ל בהודעה שפורסמה, ישתפו בצה"ל פעולה באופן מלא ובלתי מסויג ככל שיידרש על מנת להגיע לחקר האמת. בצה"ל לא מוסרים פרטים כלשהו לגבי מוסרי העדויות וכל שאלה בעניין זה יש להפנות למשטרת ישראל".