כשאין קרקעות, בונים לגובה: הוכפל מס' הדירות במגדלים

בשנת 2009 נותרה הבנייה לגובה יציבה במגדלים בני 16 קומות ומעלה ונרשמה צניחה במגדלים בני 11-15 קומות ■ כמעט מחצית מכל התחלות הבנייה בישראל הן בבתים צמודי-קרקע

הבנייה לגובה בישראל צוברת תאוצה בשנים האחרונות: בשנים 2008-2009 הוכפל שיעור הדירות שנבנו במגדלים בני 21 קומות ומעלה מתוך סך התחלות הבנייה בערים, בהשוואה לשנים 2006-2007. כך, על פי בדיקה חדשה שמפרסם היום (א') האיגוד הישראלי לניהול בתים ומבנים, שמתבססת על עיבוד נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

עם זאת, נתוני הבנייה לגובה בישראל אינם מעודדים נוכח המחסור בקרקעות ומחירי הדירות הגבוהים. על אף שמגדלים רבי-קומות מנצלים את משאב הקרקע היקר ומאפשרים יותר שטחים פתוחים, נראה שהם עדיין אינם כה פופולריים בארץ.

43% בצמודי קרקע

ראשית, כמעט מחצית מכל התחלות הבנייה בישראל הן בבתים צמודי-קרקע: על פי נתוני הלמ"ס, 43% מהתחלות הבנייה בארץ ברבעון הראשון היו בתים בודדים ודו-משפחתיים.

רובן המכריע של יחידות הדיור (84%) שהוחל בבנייתן במחוז הצפון ברבעון זה היו צמודות-קרקע, בהשוואה ל-53% במחוז הדרום ול-47% במחוז חיפה. כ-15% וכ-13% מהדירות שהוחל בבנייתן בכל אחד מהמחוזות תל אביב וירושלים, בהתאמה, נבנו כצמודי-קרקע.

שנית, שיעור הדירות הנבנות במגדלים בני 11 קומות ומעלה הוא זעום יחסית: מתוך 17,817 התחלות הבנייה ביישובים העירוניים בשנת 2009, רק 3,889 דירות, או 22%, נבנו במגדלים בני 11 קומות ויותר, כך עולה מנתוני האיגוד הישראלי לניהול בתים ומבנים. ואם בוחנים רק גורדי שחקים בני 21 קומות ומעלה, מדובר בשיעור של 6.6% בלבד מתוך התחלות הבנייה בערים.

ראוי לציין כי בשנת 2009, שבמחציתה השנייה נרשמו עליות ניכרות במחירי הנדל"ן, הבנייה לגובה נותרה יציבה במגדלים בני 16 קומות ומעלה (בין 5% ל-7%), ונרשמה צניחה במגדלים בני 11-15 קומות - מ-14% מסך התחלות הבניה הרוויה בשנת 2008 ל-9.4% מהתחלות הבנייה בשנת 2009.

החאפרים ברחו עם הכסף

עם כל היתרונות שיש בבנייה לגובה, יש גם מי שמתריעים על הסכנות הפוטנציאליות הטמונות בה. לדברי תמיר מינץ, יו"ר האיגוד הישראלי לניהול בתים ומבנים ובעל חברת האחזקה וניהול מבנים מ.מ.מ אחזקות, "בניינים גבוהים הם צו השעה אך הם מחייבים ניהול ותחזוקה מקצועיים".

תמיר מינץ מסביר כי קיים הבדל בין ניהול בניינים לניהול מגדלים גבוהים. "אחת הבעיות המרכזיות בחברות החדשות היא חוסר ידע וחוסר ניסיון בהפעלה ובתחזוקה של מערכות בבניין", אומר מינץ, "ובעיקר אמורים הדברים על מערכות לכיבוי האש ועל גנרטורים לשעת חירום אשר נמצאים באחריות של חברות הניהול.

"חוסר הידע הזה עלול לעלות בחיי אדם ולגרום לאסון". לדבריו, "לאחרונה אנו עדים לכמה 'עקיצות' של חאפרים שהבטיחו הרים וגבעות במחיר נמוך, גבו את הכספים שנה מראש וברחו עם הכסף".