אסטרטגיה או תחזית?

הכלל הישן והמוכר מנצח: למכור מתחת להתנגדות ולקנות אחרי שההתנגדות נפרצה

ההתנגדות לתל אביב 24 באזור ה-1,238, עליה כתבתי בשבוע שעבר, בלמה את המדד אל תוך סוף השבוע. דרך אגב, מי שתוהה על קנקנה יגלה שבנוסף למופע שלה באפריל 2010 בלמה רמה זו את תל אביב 25 גם בחודשים האחרונים של 2007 כשרמת ה-1,170 החשובה, הייתה אז רמת תמיכה חשובה שפריצתה כלפי מטה סימנה את תחילתה של המפולת.

מדובר בדוגמא מצוינת לחשיבותן של רמות התנגדות ולשרידות שלהן לאורך זמן. כותרות העיתונים היו שונות, רבות מהמניות במדד היו שונות, אבל שיווי המשקל הפסיכולוגי ואם תרצו התודעתי, קיים.

במשפט הבא אני הולך להרגיז כמה קוראים שרוצים תמיד תחזית ברורה עם מאה אחוזי הצלחה, אבל התנגדות יכולה לעבוד ויכולה להיפרץ. האסטרטגיה חשובה יותר מהתחזית. מוכרים מתחת להתנגדות (ובכך "עוזרים" לה במובן מסוים), וקונים או בשער נמוך יותר, או אחרי שההתנגדות נפרצת כלפי מעלה ומבינים שמגמת העליה נמשכת. בתוחלת זו אסטרטגיה מנצחת.

בשבוע שעבר הערכתי שלטווח הקצר ההתנגדות תעבוד (וכך קורה) ולטווח הבינוני-ארוך תל אביב 25 יעלה מעליה. אני חושב שזו גם תמונת המצב לתחילת שבוע המסחר הנוכחי. הסימן הדובי מיום רביעי התממש ביום חמישי ונראה שתל אביב 25 והמשקיעים, זקוקים לסגירת פער המחיר העולה שנוצר מ-1,204. לפיכך, היה ותל אביב 25 אכן ימשיך לרדת, תמיכה מעל 1,204 ומהלך מעל 1,215 בהמשך, יחשבו סימן שורי שילמד על הסתערות מחודשת על רמת השיא. מהלך מתחת ל-1,204 יחשב כמובן לסימן דובי.

וול סטריט שועטת קדימה

המסחר בניו יורק המשיך לממש את הפריצה אליה התייחסתי בשבוע שעבר. ההתבססות של ה-S&P 500 מעל 1,150 היא משמעותית ביותר למגמת העליה ומחזקת את ההסתברות לאוקטובר חיובי. ההתנגדות הבאה היא ב-1,214-1,226 ועד האזור הזה אין סיבה נראית לעין לבלימה של מגמת העליה. הגנה על תיק מניות ניתן למקם מתחת ל-1,150 (S&P500).

בתיק קניון המניות ישנה חשיפה למניות כריית הכסף באמצעות ה-SIL . סקטור זה נע בצמוד פחות או יותר למחירי המתכות כסף וזהב כך שניתן להשקיע גם ב-GDX המקנה חשיפה למניות חברות כריית הזהב. טכנית, המהלך של GDX מעל אזור ה-55 דולר הוא סימן שורי, וסביר להניח שרמה זו תהפוך להיות רמת תמיכה עם פוטנציאל למהלך עליה משמעותי בהמשך.