מנכ"ל איגוד התעופה הבינלאומי: "בטיחות הטיסה בישראל - חרפה"

מנכ"ל IATA, ג'ובאני ביסיניאני: "ישראל נמצאת בדירוג 2 תקופה ארוכה מדי, וזוהי חרפה לאומית יקרה הפוגעת במוניטין של המדינה ובחוסן הפיננסי של חברות התעופה הישראליות"

האם בטיחות הטיסה בישראל מהווה סיכון פיננסי לאל-על, ארקיע וישראייר? מנכ"ל איגוד התעופה הבינלאומי (IATA), ג'ובאני ביסיניאני, הגיע אמש (ג') לביקור ראשון בישראל, במסגרתו כינס הבוקר (ד') מסיבת עיתונאים ראשונה בארץ.

ביסיניאני הותיר את האלגנטיות בצד ויצא בהצהרה חריפה באשר לסטנדרטים של בטיחות הטיסה בישראל: "ישראל נמצאת בדירוג 2 בתחום בטיחות הטיסה תקופה ארוכה מדי, וזוהי חרפה לאומית יקרה הפוגעת במוניטין של המדינה ובחוסן הפיננסי של חברות התעופה הישראליות", אמר ביסיניאני.

לדבריו, "תקני התעופה הגלובליים הם בני השגה, ו-4 חברות התעופה הישראליות כבר מיישמות בהצלחה את תקני בטיחות הטיסה המחמירים ביותר של IATA".

בכך התייחס ביסיניאני להחלטת רשויות התעופה הפדרליות בארה"ב לפני מספר חודשים להפחית את דירוגה של ישראל בתחום זה.

כזכור, דירוג בטיחות הטיסה של ישראל הורד לדרגה 2 על-ידי רשויות התעופה הפדרליות בארה"ב לפני קרוב לשנתיים, באמצע חודש דצמבר 2008.

לטענת ביסיניאני, רשויות התעופה חייבות לאמץ את התקנים הגלובליים שהתקבלו על-ידי הארגון בהקדם.

יו"ר האיגוד הבינלאומי נועד בנושא היום גם עם שר התחבורה ישראל כץ והבהיר לו את נחיצות הדבר, על רקע היותו של ענף התעופה מנוע צמיחה חשוב וגורם המקדם קשרי סחר בכל רחבי העולם: "יש לתמוך בתחום על-ידי אימוץ מדיניות ממשלתית אפקטיבית המקדמת תעשייה בטוחה, מאובטחת, יעילה ואחראית לסביבה", דברי בניסיאני.

בניסיאני וכץ דנו גם בהשפעות של האירועים האחרונים בתחום בטיחות מטענים מוטסים, על רקע ניסיונות שילוח מטעני הנפץ לבתי-הכנסת בשיקגו והחבילות החשודות שהתקבלו בבירות אירופה: "אנו מחויבים לפעול ביחד עם ממשלות ברחבי העולם, כולל ישראל, על מנת להגביר עוד יותר את הביטחון. אנחנו לא מנסים להמציא את הגלגל מחדש... ישראל עושה עבודה מצוינת בשמירה על ביטחון המטענים".

באשר למצב תעשיית התעופה כולה, המתאוששת עדיין מהמשבר הכלכלי שפגע בה קשות ומ"מיני-משברים" אחרים שנרשמו, בעיקר על רקע אירועי הביטחון האחרונים וכן התפרצות הר הגעש האיסלנדי ששיתקה את התעשיה משך מספר שבועות, אמר מנכ"ל IATA: "אנו צופים כי התעשייה תשוב להניב רווח גלובלי של 8.9 מיליארד דולר בשנת 2010, אבל אלה רק שוליים בשיעור של 1.6%. המצב יהיה קשה יותר ב-2011, בה אנו צופים קיטון ברווח לרמה של 5.3 מיליארד דולר".

בארגון בראשו עומד בניסיאני חברות כ-230 חברות תעופה, המייצגות 93% מכלל תעבורת התעופה הבינלאומית הסדירה.

"על ישראל להראות רצינות בשיפור הסטנדרטים של הבטיחות"

"אחרי 10 שנים של הפסדים סוף-סוף אנחנו רואים שמיים כחולים בענף התעופה", הוסיף בניסיאני במסיבת עיתונאים שנערכה במלון דן בתל-אביב. "זו תהיה שנה טובה לכל האזורים בעולם, למעט אירופה - שהיא עדיין החוליה החלשה, שם החברות יפסידו השנה 1.3 מיליארד דולר.

"יש בעולם עוד מדינות בקטגוריה 2 - אבל התהליך שלהן לטפל בזה הוא הרבה יותר ארוך, והן לא נשארות בקטגוריה הזו במשך שנתיים. זה פוגע בחברות התעופה כאן, כי הן לא יכולות לקבל הרבה יותר נוסעים אמריקנים במסגרת הסכמי קוד משותף, למשל, ופוגע בפעילות שלהן בשוק האמריקני, שהוא שוק מאוד חשוב. על ישראל להראות את רצינותה בשיפור הסטנדרטים של הבטיחות ואת מחויבותה לתהליך בנושא".

בניסיאני התייחס גם לצורך למצוא שדה-תעופה אלטרנטיבי בשטחי מדינת ישראל, למקרה של עומס בנתב"ג ולצרכים השונים של חברות התעופה.

"לא ייתכן שהשדה האלטרנטיבי הקרוב ביותר כיום הוא לרנקה בקפריסין", אמר בניסיאני. "אני מבין שיש בישראל הרבה מתקנים צבאיים ושדות-תעופה צבאיים שבהם נעשה שימוש לעיתים רחוקות - אני מקווה ששר הביטחון יגלה הבנה לתעשייה ולחשיבות הענף ויאפשר שימוש גם במתקנים אלה במקרה הצורך".

בהתייחס לסוגיית מערכות הביטחון המתקדמות שהותקנו לאחרונה בנתב"ג, במטרה לזהות התנהגות נוסעים כדרך נוספת למלחמה בטרור, אמר בניסיאני כי אמנם ישראל חלוצה בתחום המערכות, "אך חייבים לזוז קדימה - המערכת הזו מצריכה כל נוסע להיות במכונה בין 45 שניות לדקה. אם כל נוסע בכל טיסה בשדה-התעופה יעמוד בתוך המכונה במשך דקה - אפשר כבר להתחיל את התור למטוס כאן בחוף הים של תל-אביב".