הסיוע לאירלנד - עד 135 מיליארד ד'; אירלנד: "לא ביקשנו"

(עדכון) - על פי הדיווחים מוכנות מדינות האיחוד להעניק עד 100 מיליארד אירו למדינה - אך ראש הממשלה האירי מבהיר: "יש לנו את המשאבים לשרוד עד אמצע השנה הבאה"

מדינות אירופה עשויות להעמיד חבילת סיוע נדיבה בסכום של עד 100 מיליארד אירו (135 מיליארד דולר) לאירלנד שנקלעה לחובות - זאת במטרה למנוע הידרדרות נוספת במצבה שעשויה לגרור רעידת אדמה כלכלית נוספת באירופה, דוגמת זו שנרשמה בחודש מאי עת נקלעה יוון למשבר חמור בסופו נדרש לה חילוץ מהאיחוד ומקרן המטבע הבינ"ל, אשר צפויה להיות חלק גם מעסקת החילוץ לאירלנד במקרה זה - כך על פי דיווח הערב (ג') בעיתון הוול סטריט ג'ורנל.

שרי האוצר של מדינות אירופה החלו היום בוועידה בת יומיים בבריסל, בה ידונו במצבו הכלכלי של האיחוד האירופי כאשר מטבע הדברים מצבה של אירלנד מצוי בעין הסערה.

על רקע המשך גיבוש החבילה, הבהיר הערב ראש ממשלת אירלנד, בריאן כוהן, שמדינתו איננה מבקשת את הסיוע וכי יש לה את המשאבים הכלכליים לשרוד עד אמצע השנה הבאה. עם זאת, מכיר כוהן בעובדה כי "יש להבטיח את יציבותם של הבנקים באזור מרחב האירו" - ועל כן, על פי הערכות, תהיה מוכנה אירלנד לבסוף לקבל סיוע בהיקף כלשהו שיעזור לה לייצב את המערכת הפיננסית שלה.

על פי ההערכות האחרונות, התמיכה במערכת הבנקאות תעמוד על סכום שבין 45 ל-50 מיליארד אירו לבדה - כאשר סכום נוסף בגובה דומה יוקדש להיבטים אחרים של סיוע במטרה לשקם את האמון בכלכלת המדינה.

כזכור, אירלנד עלתה מדרגה בימים האחרונים ברמת החוב הלאומי בדומה ליוון שאיימה על מרחב האירו במאי. אגרות חוב האיריות עלו אתמול על רקע התערבות המשקיעים בנוגע לאפשרות של קבלת חבילת סיוע. התשואה על האג"ח עלתה ב-2% ל-8.17%.

חבר הבנק המרכזי באירופה מיגל אנג'ל אורדונז מספרד אמר כי המומנטום השלילי בשווקים בשבועות האחרונים היה אודות לחוסר ההחלטה מצד ממשלת אירלנד. "לא אני אמור לקבל החלטה אלא אירלנד עצמה", אמר.

לעומת זאת, ראש ממשלת לוקסומברג התבטא נגד הלחצים שמופעלים על אירלנד "זה עניין פרטי של אירלנד ויש להימנע מהמלצות לממשלת אירלנד", אמר.

שני הבנקים הראשיים באירלנד העלו את הישענותם על מימון הבנק המרכזי באירופה, הלוואות הבנק המרכזי לבנקים האיריים עלו ב-7.3% ל-130 מיליארד אירו באוקטובר בהשוואה לחודש הקודם.

גורמים רשמיים באירופה מזהירים כי ייתכן שיאלצו בעתיד הקרוב לתת סיוע גם לפורטוגל, הנמצאת גם היא במצב כלכלי רעוע על-מנת לפתור את המשבר האירופי. פורטוגל, מצידה, טוענת כי היא איננה זקוקה לעזרה ונמצאת במצב טוב יותר מאירלנד.