מה עדיף - קרן השתלמות או ניהול תיק? ילין לפידות ממליץ

קרן ההשתלמות נזילה כעת ופטורה ממס וכעת נשאלת השאלה כיצד להמשיך ולהשקיע ■ בבית ההשקעות סבורים כי שיקולי מס וחיסכון בעלויות הופכים את קרן ההשתלמות לעדיפה • לדירוג קרנות השתלמות

מזל טוב, קרן ההשתלמות שלך הגיעה לגיל שש, וכעת היא נזילה ופטורה ממס. אם החלטת שלא להשתמש בכספי החיסכון שלך לצורך שדרוג הרכב או המטבח, הרי שכעת ניצבת בפניך השאלה כיצד להמשיך ולהשקיע.

בבית ההשקעות ילין לפידות מציינים כי הדילמה העיקרית היא האם להעביר את כספי החיסכון לניהול תיק השקעות, כפי שמציעים מרבית הגופים, או שמא עדיף דווקא להשאיר אותם בקרן ההשתלמות. "ניהול תיק וקרן השתלמות באותו גוף נעשה באופן דומה, השוני הוא בעלויות. שיקולים של מיסוי וחיסכון בעלויות הופכים את קרן ההשתלמות לעדיפה על פני ניהול תיק", מסביר עומר דגני, מנהל השיווק בילין-לפידות. "היבטים אלה לא פחות חשובים מהתשואה, כי אם ניתן לחסוך בהם, הרי שמדובר על הגדלת התשואה נטו".

המלצתו של דגני פונה לכל מי שהוא עצמאי ומפריש לעצמו לקרן השתלמות, או לכל מי שמחזיק בקרן השתלמות במעמד עצמאי.

חשוב לציין, כי גם לניהול תיק השקעות יתרונות אופייניים מובהקים, כמו ההתאמה לכל לקוח ולקוח. משקיעים בקרן השתלמות, לעומת זאת, זהים מבחינת הרכב ההשקעות שלהם באותה הקרן. יתרון נוסף הוא האפשרות לנהל את התיק בחשבון הבנק של הלקוח, להבדיל מקרן השתלמות שמנוהלת אצל מנהל הקרן, כך שבתיק קל יותר מבחינה זו להנזיל את הכספים.

עם זאת, כאמור, דגני סבור שקרן השתלמות עדיפה על פני ניהול תיק, וזאת מחמש סיבות עיקריות:

1. מועד המיסוי: "היתרונות נוגעים לסכומים שמעבר לתקרת ההפקדה (17,040 שקל), החייבים במס רווחי הון של 20%", מציין דגני, ומוסיף כי "כאשר נצברים רווחים בתיק ההשקעות, עלינו לשלם את המס בעת מכירת אותו נייר ערך שהניב את הרווח. בקרן השתלמות מנגד, משלמים מס רק בעת פדיונה, כלומר בעת משיכת הכספים".

2. גובה המס: "בתיק השקעות המס יכול להגיע לשיעור הגבוה מ-20%, במידה שלא מקזזים הפסדי הון. בקרן, הפסדי הון מתקזזים אוטומטית, בעוד שבתיק השקעות על הלקוח לדאוג לכך, על ידי הגשת דו"ח לרשויות המס.

"המשקיעים נמנעים מהגשת דו"ח, בשל בירוקרטיה או הצורך לשלם לבעל מקצוע שיעשה זאת עבורם", אומר דגני. "גם חוסר ידיעה מונע ממשקיעים להגיש את הדו"ח, ובסופו של דבר מדובר על תשלום מס גבוה יותר".

3. עלויות עמלות קנייה ומכירה של ני"ע: למנהל קרן השתלמות הסכמים עדיפים אצל הברוקרים, וכשעמלות הקנייה והמכירה נמוכות יותר, התשואה למשקיע גבוהה יותר.

4. ניידות ופיזור: "אם לקוח מעוניין להוריד את חשיפתו למניות מ-30% ל-20%, בקרן הוא רק צריך לעבור מסלול, ללא עלויות עסקה ומבלי שהדבר ייחשב כאירוע מס. בתיק מנוהל לעומת זאת, יש צורך למכור ני"ע עודפים ולשלם על כך עמלות ומס. בנוגע לפיזור, המקטין את הסיכון, הרי שקרן משקיעה במאות ני"ע ואילו בתיקים מדובר על עשרות בודדות ".

5. השתתפות בהנפקות: קרן השתלמות מוגדרת בחוק כלקוח מוסדי, ולכן היא רשאית לקנות ני"ע בשלב המוסדי והציבורי של הנפקה וליהנות מההנחות הניתנות, מה גם שלעיתים יש עסקאות המופנות למוסדיים בלבד. מנהל תיק השקעות לעומת זאת יכול לקנות ני"ע רק בשלב הציבורי של ההנפקה, בו לא ניתנות הנחות.

לסיכום, מציין דגני כי חשוב להתייעץ עם בעל רישיון שיבחן את הכדאיות והרווחיות של ניהול כספים בקרן השתלמות לכל לקוח ולקוח.

11
 11