יש משבר? 5 השקעות שבעזרתן תוכלו להפכו להזדמנות

נדב אופיר, אנליסט אג"ח בינלאומיות בכלל פיננסים, מזהה 5 אג"ח קונצרניות באירופה אשר מהוות הזדמנות השקעה

השווקים מסרבים להירגע ממשבר החובות המתפשט כמגפה ברחבי אירופה. כשורת אבני דומינו מודיעות בזו אחר זו מדינות היבשת על משבר החובות אליו נקלעו וזועקות לסיוע. זה התחיל ביוון ונמשך לעבר אירלנד, ספרד ופורטוגל. החשש הוא כי מדינות נוספות בעלות גירעון תקציבי גבוה, יודיעו גם הן על הצטרפותן לקבוצה המפוקפקת הזו.

בשורה התחתונה, מצבן הנוכחי של מדינות ה-PIIGS (פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון וספרד) פוגע באמינותו של מרחב האירו כולו. חששות אלו הביאו את מנהיגי האיחוד להתאחד במטרה למנוע את המשך ההידרדרות, שכן מוסדות פיננסיים רבים מחזיקים באג"ח של מדינות ה-PIIGS.

ניתוח אג"ח

"כמו כל משבר, גם משבר החוב באירופה מביא אתו הזדמנויות לרכישת ניירות ערך במחירים זולים, שיניבו תשואה גבוהה מהרגיל. על אחת כמה וכמה כשבוחנים תשואה של אג"ח". כך אומר נדב אופיר, אנליסט אג"ח בינלאומיות בכלל פיננסים.

ניתוח אג"ח שונה מהותית מניתוח מניה: הראשון מנסה לקבוע את יכולת החזר החוב של המנפיק, את הסיכויים לפשיטת רגל והאם המרווח מעל האג"ח הממשלתיות (באיגרות הנקובות באירו, האג"ח של ממשלת גרמניה משמש כבנצ'מרק) מהווה פיצוי הולם לתוספת הסיכון שכרוכה ברכישת האג"ח; ניתוח מנייתי לעומתו, מבקש לבחון את שווייה העתידי של חברה לטווח מסוים, ולנסות לקבוע האם שווי זה צפוי לגדול בפרק הזמן הזה ובכך להניב תשואה למשקיע.

היכן להשקיע?

בהתאם לכך בחר אופיר, במיוחד עבור קוראי "גלובס", להתמקד בחמישה מנפיקים של מדינות ה-PIIGS הנמצאים בסקטורים דפנסיביים כגון תקשורת ותשתיות, המתאפיינים ביציבות הכנסות ותזרים מזומנים חזק, ובכך מעניקים בטא (מדד סיכון הבוחן רגישות לתנודתיות) נמוכה למשקיעים.

"כיוון שמרב ההכנסות של החברות הללו מגיע משירותים כגון טלפוניה, אינטרנט מהיר, כבלים, לוויין או חשמל - שירותים בסיסיים לכל אזרח ועסק - הם ייפגעו במידה המינימלית במקרה של קיצוץ בהוצאות. פתיחת המרווחים באג"ח הללו מהווה הזדמנות 'קנייה' חזקה, והגדלת התשואה של החלק הסולידי בתיק ההשקעות".

האג"ח בהן בחר אופיר להתמקד נקובות באירו במח"מ קצר-בינוני (עד תחילת 2014), וזאת משתי סיבות עיקריות. "ראשית, במקרה של עליית ריבית, ההשפעה תהיה יותר נמוכה; ושנית, בסיטואציה של החרפת משבר החובות באירופה, שתגרור המשך פתיחת מרווחים, ימשיכו מחירי האג"ח לרדת. אך בסיטואציה כזו יוכל המשקיע להחזיק את אג"ח הללו תקופה קצרה עד לפדיון, ולהבטיח לעצמו את התשואה שבה האג"ח נסחרת היום".

בנוסף, נזכיר כי השקעה באג"ח זרות חושפת את המשקיע לתנודות בשוק המט"ח. אופיר לא מספק תחזית לרמה שבה ייסחר האירו בתקופת הזמן שבין 5-10 שנים, אך מציין כי הגדלת החשיפה לני"ע זרים על חשבון הנכסים השקליים תקטין את הסיכון בתיק ההשקעות. להלן המלצותיו:

טלפוניקה

חברת תקשורת ספרדית, השנייה בגודלה באירופה מבחינת מספר המנויים. 40% מהכנסותיה ב-12 החודשים האחרונים הגיעו מדרום אמריקה - אזור המהווה מנוע צמיחה עיקרי של החברה. מתחילת השנה גדלו הכנסותיה מהפעילות באמריקה הלטינית ב-12%, ואילו ההכנסות מהפעילות בספרד ירדו ב-3.6% בלבד. הנתון משקף במדויק את ההערכה שלנו כי משבר החובות באירופה לא יוריד משמעותית את ההכנסות של הסקטורים הדפנסיביים.

לחברה יחסי כיסוי טובים: ההון העצמי שלה מהווה כ-24.5% מהמאזן, ויחס החוב נטו ל-EBITDA שלה הוא 1.71 בלבד.

האג"ח מדורגת A מינוס על ידי S&P לשלוש שנים ורבע, נסחרת בתשואה של 3.15%, ובמרווח של 193 נקודות בסיס מעל אג"ח ממשלת גרמניה לאותה התקופה.

טלקום איטליה

חברת התקשורת האיטלקית סימנה גם היא את אמריקה הלטינית כשוק מועדף, ומחזיקה 16.2% בטלקום ארגנטינה. 20% ממניות טלקום איטליה מוחזקות על ידי טלפוניקה.

ההון העצמי של החברה מהווה 34.3% מהמאזן, ויחס החוב נטו ל-EBITDA שלה עומד על 2.67 בלבד. האג"ח מדורגת BBB על ידי S&P, נסחרת בתשואה של 3.20%, ובמרווח של 199 נקודות בסיס מעל אג"ח ממשלת גרמניה.

חברת החשמל של פורטוגל

מייצרת ומשווקת חשמל לתושבי פורטוגל. לחברה החזקות בחברת החשמל הברזילאית, והחזקה של 96% בשתי חברות תשתיות ספרדית. ממשלת פורטוגל מחזיקה 20% בחברה, הזוכה לדירוג A מינוס על ידי S&P. לחברה הון עצמי המהווה 26.2% מהמאזן, ויחס החוב נטו ל-EBITDA שלה הינו 4.80. האג"ח נסחרת בתשואה של 4.47%, ובמרווח של 325 נקודות בסיס מעל אג"ח ממשלת גרמניה.

פורטוגל טלקום

חברת התקשורת הפורטוגלית פועלת גם היא באמריקה הלטינית. ברבעון השלישי מכרה את חלקה במיזם המשותף שלה עם טלפוניקה תמורת כ-8.7 מיליארד אירו ושיפרה משמעותית את יחסי הכיסוי שלה. לחברה החזקה בשווי של 22% מחברת התקשורת הברזילאית Oi. ההון העצמי שלה מהווה 33.6% מהמאזן, ויחס חוב נטו ל-EBITDA של 0.35 בלבד. האג"ח, המדורגת BBB, נסחרת בתשואה של 3.56%, ובמרווח של 260 נקודות בסיס מעל אג"ח ממשלת גרמניה.

Hellenic Telcom

חברת תקשורת יוונית, ללא חשיפה בינלאומית. יתרונה בכך שהיא מוחזקת 30% על ידי דויטשה טלקום ו-20% נוספים על ידי ממשלת יוון. ההערכה היא שבסופו של דבר תמכור הממשלה היוונית את חלקה לדויטשה טלקום. ההון העצמי שלה מהווה 18.9% מהמאזן, ויחס החוב נטו ל-EBITDA עומד על 2 בלבד. האג"ח, המדורגת BBB מינוס על ידי S&P, נסחרת בתשואה של 5.60%, ובמרווח של 455 נקודות בסיס מעל אג"ח ממשלת גרמניה.

11
 11