סקר: רוב האמריקנים חושבים שצריך לבטל את הפדרל ריזרב

או לפקח עליו באופן הדוק יותר ■ "הפד היה צריך לעשות דברים חריגים כדי למנוע גלישה שלנו לשפל גדול, והציבור אינו רואה זאת כך"

רוב האמריקנים אינם שבעי רצון מתפקוד הבנק המרכזי שלהם, ולהערכתם הפדרל ריזרב צריך להיות כפוף לפיקוח פוליטי הדוק או להיסגר לחלוטין, לפי סקר חדש.

הסקר הארצי של "בלומברג" מדגים כיצד הדימוי של הפדרל ריזרב נפגע מן הביקורת שהוטחה בו בקונגרס האמריקני, תחילה על ידי הדמוקרטים שכעסו על היעדר פיקוח נאות על הבנקאות לפני המשבר הפיננסי, ואחר כך על ידי הרפובליקנים שטוענים שהפד נכשל בהמרצת הכלכלה ששיעור האבטלה בה קרוב ל-10%. בשתי המפלגות נמתחת ביקורת קשה על הסיוע של הפד בסך חסר תקדים של 3.3 טריליון דולר למערכת הפיננסית.

"הפד היה צריך לעשות דברים חריגים כדי למנוע גלישה שלנו לשפל גדול, והציבור אינו רואה זאת כך", אמר לייל גרמלי, נגיד לשעבר בפד וכיום יועץ בכיר לקבוצת פוטומק ריסרץ' בוושינגטון. "הפעם האחרונה שבה הוטחה בפד ביקורת כה קשה היתה בתחילת שנות ה-80, כאשר הפד הידק את מדיניותו בצורה ברוטלית כדי להדביר את האינפלציה (בימיו של היו"ר פול וולקר)".

ספקנות עמוקה

הסקר, שנערך ב-4-7 בדצמבר, מצביע גם על ספקנות עמוקה, בייחוד בקרב הרפובליקנים, לגבי הודעת הפד מ-3 בנובמבר שהוא יקנה עוד אג"ח אוצר בניסיון להוריד את האבטלה ולמנוע דפלציה. יותר ממחצית מהנסקרים אמרו שההקלה המוניטרית הכמותית הזו לא תסייע לכלכלה.

ההקלה הכמותית השנייה הזו של הפד היתה מטרה לביקורת נרחבת בוושינגטון ובעולם. יו"ר הפד, בן ברננקי, התראיין ביום א' השבוע בתוכנית "60 דקות" ברשת CBS כדי להגן על מדיניותו.

אמריקנים מכל הקשת הפוליטית אומרים שהפד אינו צריך לשמור על מעמדו העצמאי הנוכחי. לשאלה אם הבנק המרכזי צריך להיות כפוף יותר לקונגרס, להישאר עצמאי או להיסגר לחלוטין השיבו 39% שהוא צריך להיות כפוף לפיקוח הדוק יותר ו-16% חשבו שצריך לבטלו כליל. רק 37% תמכו בסטטוס קוו.

בסקר קודם שנערך ב-7-10 באוקטובר סברו 35% מהאמריקנים שהפד זקוק לשיפוץ כללי, ו-8% חשבו שיש לסגור אותו לחלוטין.

רפובליקנים ובוחרים עצמאיים תומכים יותר בסגירת הפד, עם 19% מהעצמאים, 16% מהרפובליקנים ו-12% מהדמוקרטים שתומכים בסגירת הבנק המרכזי לאלתר. בין הנסקרים שהגדירו את עצמם כתומכי תנועת "מסיבת התה", 21% היו בעד ביטול הפד.

מנדט כפול

הפדרל ריזרב הוקם ב-1913. הקונגרס אמנם קובע את המנדט או את תחומי הסמכות שלו, אך הפוליטיקאים מניחים לו לקבוע איך להשיג את היעדים שהם קבעו באמצעות מדיניות מוניטרית. הקביעה הזו מתבצעת בהנהלת הפד, שמורכבת משבעה נגידים ומ-12 נשיאי השלוחות האזוריות של הפד.

הרפובליקנים בקונגרס רוצים לשנות את המנדט הנוכחי הכפול של הפד - חתירה לתעסוקה מלאה ומחירים יציבים בו-זמנית. בחודש האחרון הציעו שני סנאטורים רפובליקנים לבטל את המנדט לתעסוקה מרבית ולהתמקד ביציבות מחירים.