הצעת חוק: הטיסה התעכבה ב-8 שעות? הנוסעים יפוצו

ועדת הכלכלה דנה היום בניסוח הצעת החוק של ח"כ אחמד טיבי לפיצוי על עיכוב או דחייה בטיסה ■ הוחלט כי ההצעה תכלול הטבות לנוסעים שטיסתם התעכבה ב-8 שעות ויותר

שיפור במעמדם של צרכנים שעיכוב בטיסה שיבש את חופשתם? בדיון שערכה היום (ב') ועדת הכלכלה של הכנסת בניסוח הצעת החוק של ח"כ אחמד טיבי לפיצוי וסיוע עקב עיכוב או דחייה בטיסה, בהכנה לקריאה ראשונה, דנו הנוכחים בתנאים ובנסיבות שבהם יהיה נוסע זכאי להטבות בשל ביטול, עיכוב או סירוב להעלותו לטיסה.

בין השאר נקבע כי ההטבות יכללו על-פי ההצעה סיוע ללא תשלום, החזר הוצאות, כרטיס טיסה חלופי ופיצוי כספי, כשמפעיל הטיסה יחויב להביא לידיעת הנוסע את זכויותיו באופן ברור ובולט.

במסגרת הדיון אישרה הוועדה, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, כי נוסע שביצע צ'ק-אין בשדה התעופה, או נוסע שקיבל הודעה על העברתו מהטיסה שלגביה הונפק לו כרטיס טיסה - ייחשב כזכאי להטבות שיקבע החוק.

לעומת זאת, אם לא שולמה תמורה עבור כרטיס הטיסה, או אם הכרטיס נקנה בתעריף מיוחד שאינו ניתן לציבור באופן ישיר או עקיף (למעט חברות בתוכנית הטבות של מפעיל הטיסה או המארגן) - הנוסע לא יהיה זכאי לקבלת ההטבות שמציע החוק במקרה שהטיסה תתעכב או תבוטל.

עוד אישרה הוועדה את שורת ההטבות שיקבלו הנוסעים מתוקף החוק, בהתאם לזמן דחיית הטיסה או ביטולה. ההטבות יכללו מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, אירוח בבית-מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר, שתי שיחות טלפון ומשלוח הודעה בפקס או במייל, פיצוי כספי על טיסה שבוטלה ועוד.

לגבי משך העיכוב המרבי טען נציג משרד התחבורה, עו"ד רון חלפון, כי הגדרה של איחור בן 6 שעות כטיסה שבוטלה לפי החוק היא הגדרה מצמצמת מדי, וכי יש להרחיבה ל-8 שעות.

היועצת המשפטית של המועצה לצרכנות, עו"ד סלעית קולר, התנגדה להצעה, אולם היתה בדעת מיעוט, והוועדה אישרה כאמור את בקשת משרד התחבורה.

"דואגים ללינה"

נושאים נוספים שונים עלו במהלך הדיון: עו"ד יערה למברגר ממשרד המשפטים טענה כי החוק צריך לחול לא רק על חברות התעופה הישראליות, אלא גם על החברות הזרות.

ח"כ מנחם אליעזר מוזס העלה את השאלה מה יקרה עם מטוסי אל-על הנתקעים בשל כניסת השבת, כפי שקורה מעת לעת, והאם במקרה כזה חלה האחריות על נוסע שבחר באל-על.

הממונה על הגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס, אמרה בעניין זה כי אין לגלגל אחריות לפתחו של אדם דתי, שלא יוכל להגיע לטיסה שיוצאת מיד עם צאת השבת, והוסיפה כי אין מקום לעשות אבחנה בין טיסות סדירות לטיסות שכר בעניין העיכובים בטיסה.

היועץ המשפטי של אל-על, עו"ד עומר שלו, הסביר כי על אף המאמצים למצוא טיסות חלופיות, האפשרות למצוא פתרון לכל הנוסעים היא קלושה, ויש להתייחס למקרה כזה כעיכוב בטיסה ולא כביטול טיסה. "אנחנו דואגים ללינה או טיסה חלופית למי שרוצה וטסים מיד בצאת השבת", אמר.

הדיון בסוגיה הספציפית הזו נדחה למועד ניסוח הסעיפים העוסקים בפטורים ובהקלות שיקבלו חברות התעופה.