משבר תדמית רשתי: לאומי מגביל פעילות הגולשים בפייסבוק

זאת בשל איומי נטישה של לקוחות שהתקבלו בצל פרשת דיגל והמכירה האפשרית של שכונת נוף ציון לאיש עסקים פלסטיני ■ "כשיש מתקפה אמיתית, אי אפשר להפקיר את העמוד"

לאחר הפירגונים מגיע גם רגע המשבר. בנק לאומי, אחד המותגים הפעילים ביותר במדיה החברתית ובפייסבוק בפרט, מתמודד בשעות אלו עם משבר הפייסבוק הראשון שלו.

המשבר של לאומי בפייסבוק בא על רקע פרשת שכונת נוף ציון שבמזרח ירושלים. הזעם של הגולשים מגיע בצל הידיעה כי חברת דיגל (שבונה שכונה זו) עשויה להימכר לקבוצת רוכשים שבראשה עומד איש העסקים הפלסטיני בשאר מסרי, כאשר בנק לאומי הוא זה שמלווה פרויקט זה. האישור של בנק לאומי, כמו גם זה של מחזיקי האג"ח של החברה, דרוש על מנת שמכירה זו תצא לפועל.

על רקע ההתפתחויות הללו, גולשים רבים העלו בשעות האחרונות סטטוסים זועמים לעמוד הפייסבוק של החברה, ובו הם מאיימים כי הם יינטשו את הבנק במידה וצעד כזה ייצא לפועל.

כך, גולש אחד כתב: "באם תסרבו לבקשתי ולבקשת רבים מבני עמנו, נאלץ להיפרד מהחשבון בבנק לאומי באופן מוחלט, כי איננו יכולים לממן פעילות של גוף אשר בעינינו הוא אנטי ציוני". גולשים רבים העלו תגובות אף חריפות יותר.

באופן מפתיע, בנק לאומי, שמקפיד להצהיר כי הוא מאמין במדיה פתוחה ובשקיפות, בחר לנקוט דווקא בצעד הפוך להצהרות הללו: עמוד הפייסבוק נסגר בפני משתמשים שרוצים להעלות סטטוס חדש ולכתוב את אשר על ליבם על קיר העמוד, וניתן להגיב רק על סטטוס ייעודי שהעלה דובר הבנק, אבירם כהן.

בסטטוס שהעלה כהן נכתב: "לאומי מתמיד בגישתו לאפשר דיאלוג חופשי ופתוח ובמיוחד בעמוד הפייסבוק שלו. באופן ענייני ובהתייחס לעניין הקרקע בשכונת נוף ציון, עלינו לומר לכם כי בשל החיסיון החל על קשרי בנק-לקוח, לא נוכל לפרט באשר ליחסינו עם חברת דיגל, אולם יש לדעת כי לאומי אינו בעלי החברה והוא אינו זה שמנהל מו"מ על מכירה אפשרית שלה לרוכש כזה או אחר".

כהן אמר ל"גלובס" כי "אנחנו בעד דיאלוג, ומקדשים את הדיאלוג ולכן לא חסמנו את העמוד באופן מוחלט - אנחנו נותנים לכל אחד להגיב ולא מצנזרים תגובות. עם זאת, משעות הבוקר, וככל הנראה באופן מאורגן, עשרות משתמשים העלו הודעות לקיר שלנו, ובשלב מסויים החלטנו לענות לכולם במקום אחד, וכל אחד יכול להגיב באותו מקום".

לדבריו, "אנחנו מעדיפים שיהיה דיאלוג מסודר ולא אנרכיה. כשיש מתקפה אמיתית, אי אפשר להפקיר את עמוד הפייסבוק של הבנק".