האוצר יממש האופציה על כביש 6; השווי - 1.3 מיליארד ש'

החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, מתכנן למכור את האופציה שבידי המדינה להחזיק ב-49% בכביש חוצה ישראל ■ מדובר בשווי משוער שיגזור לאוצר הכנסות של 650 מיליון שקל

החשב הכלליבמשרד האוצר מתכנן למכור את האופציה שבידי המדינה להחזיק ב-49% בכביש חוצה ישראל. באוצר מתכננים לקיים בקרוב רוד שואו בקרב מוסדיים. מימוש האופציה יתבצע בשתי פעימות: ראשית, הפיכתן לתעודות רווח לפי מחיר המימוש העומד היום על 440 מיליון שקל לשווי הכולל. לאחר מכן, מתוכננת מכירת התעודות לפי השווי הנגזר לכביש בעסקאות קודמות שנעשו לאחרונה; מדובר בשווי המוערך ב-1.3 מיליארד שקל לפני הכסף, מה שיגזור לאוצר הכנסות של כ-650 מיליון שקל בעבור חלקם.

עם מימוש האופציה (הפעימה הראשונה), תקבל המדינה בהתאם לתנאי הזיכיון 215.6 מיליון שקל. 51% הנוספים מהתמורה יועברו לזכיינית כביש 6, דרך ארץ - שבה מחזיקה שיכון ובינוי מחצית, הראל (23.7%), קרנות הפנסיה עמיתים וזרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, לאומי פרטנרס (9.7% כל אחד), בית ההשקעות אלטשולר שחם (3.8%) וקרן תשתיות ישראל (3.1%). ההנחה היא כי חלקה של המדינה בפעימה הקטנה נמוך במעט משווי העסקאות האחרונות - בשל העובדה שלמחזיקים בדרך ארץ זכות סירוב ראשונה להצעות שתקבל המדינה עבור התעודות.

רק לפני שבוע וחצי השלימה אפריקה ישראל את מכירת חלקה בזכיינית (37.5%) תמורת 502 מיליון שקל. בד בבד מימשה שיכון ובינוי את זכות הסירוב שלה ורכשה מהשותפה הקנדית לשעבר בפרויקט, Canadian Highways, 12.5% נוספים לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל. בתוך כך דיווחה הזכיינית כי בשנה שחלפה נרשם גידול של 18% בהיקף התנועה הממוצע בכביש, אשר עמד על 135 אלף כלי רכב ביום. נתון זה לא מתייחס לקטע 18 של הכביש - הקטע המחבר את ואדי ערה עם ואדי מילק - אשר נספר בנפרד, שם חלה עלייה של 20%, ואולם מדובר ב-35 אלף כלי רכב ליום חול בלבד. בדצמבר חצה מספר המנויים בכביש את רף מיליון הנוסעים.