החל משפט הסחר במידע פנים הגדול בתולדות וול סטריט

ראג' רג'רטנאם, מייסד גליאון גרופ, מואשם כי קצר רווחים בלתי חוקיים בסך 45 מיליון דולר באמצעות רשת מקורות

הדיון המשפטי בפרשה הפלילית הגדולה ביותר של סחר על סמך מידע פנים בוול סטריט בעשרות השנים האחרונות נפתח היום (ד'), כאשר נציגי התביעה הציבורית יציגו את טיעוניהם נגד מייסד גליאון גרופ, ראג' רג'רטנאם, שמעצרו לפני 16 חודשים זיעזע את תעשיית קרנות הגידור.

חבר מושבעים שיורכב מתושבי ניו-יורק ישמע את נציגי התביעה מפרטים את טענותיהם, שלפיהן רג'רטנאם, יליד סרי-לנקה, הפר את החוק באמצעות כינונה של רשת מקורות שנתנו לו טיפים על מניות ואיפשרו לו לקצור רווחים בלתי חוקיים בסך 45 מיליון דולר מ-2003 ועד מארס 2009.

לראשונה יקבלו המושבעים והמשקיפים העוקבים אחר הפרשה בעלת הפרופיל הגבוה מושג על אסטרטגיית ההגנה, שמתמודדת עם ראיות מכריעות לכאורה להדלפת סודות תאגידיים, ציתותי טלפון וידידים שהפכו לעדים מטעם הממשלה.

"ההגנה אינה יכולה להציג את התמונה כולה עד לקיום המשפט, ואז זה יכול להתגלות כמשהו שונה לחלוטין ולהסתיים בתוצאות מפתיעות", אמר סטיוארט גסנר, עורך דין שמתמחה בפרשות מרמה בניירות ערך.

בחירת 12 המושבעים ו-6 המושבעים המחליפים החלה אתמול (ג') וצפויה להסתיים הערב (ד'). השופט הפדרלי ריצ'רד הולוול שלח את המושבעים העתידיים הביתה באזהרה לא לקרוא דבר על הפרשה.

מאז מעצרו של רג'רטנאם, 53, אזרח אמריקני ממוצא סרי-לנקי, באוקטובר 2009, ופרסום ההודעה על הגשת כתבי אישום פליליים נגד 26 סוחרים לשעבר, מנהלים לשעבר ועורכי דין, המשיכה ממשלת ארה"ב לקדם את החקירה, שהיקפה מגיע ל-1.9 טריליון דולר.

19 חשודים הודו באשמה בפרשת גליאון, שחקירתה שונה מחקירת פרשות קודמות של סחר על סמך מידע פנים בגלל השימוש הנרחב שעשתה הממשלה בהאזנות סתר לשיחות טלפון. 173 הקלטות יושמעו למושבעים במהלך המשפט, שיארך חודשיים.

צלמים וצוותי טלוויזיה עטו על רג'רטנאם כאשר נכנס אתמול לבניין בית המשפט וכאשר יצא ממנו בסוף היום. רג'רטנאם לבש מעיל חום וחליפה, ולא אמר דבר גם בכניסה וגם ביציאה.

במסמכים שהוגשו לבית המשפט טען צוות ההגנה כי נציגי התביעה הרחיבו את הגדרת סחר על סמך מידע פנים. הוא טען כי אין לסכן את חופש הפעולה של מנהל השקעות, מכיוון שהוא סוחר במניה שלגביה יש לו מידע.

נטל ההוכחה הוא על נציגי התביעה, ועליהם לשכנע את המושבעים כי הראיות מוכיחות כי רג'רטנאם ידע כי הוא מבצע עסקאות על סמך מידע חסוי שסיפק מישהו שחובת הנאמנות שלו אוסרת עליו לחשוף מידע.

מנכ"ל גולדמן זאקס, לויד בלנקפיין, ומנהל הכספים הראשי, דייויד ויניאר, מופיעים ברשימת העדים שיעידו במהלך המשפט.