בנק ישראל מעלה את תחזית הצמיחה ל-4.5% השנה

התחזית האחרונה של בנק ישראל עמדה על 3.8% ■ שיעור האבטלה החזוי ל-2012 עומד על 5.9% ■ פישר: "גילינו גז בים, ואנו מתחילים לחשוב שיש לנו הרבה כסף להוציא - זה לא נכון"

‎‎המשק צפוי לצמוח בשנה הנוכחית בכ-4.5%, בדומה לשנת 2010 (4.6%), אך קצב הגידול בתוצר צפוי להתמתן ב-2012 ולהגיע לרמה של 4% בלבד - כך עולה מהתחזיות המעודכנות של בנק ישראל המוצגות כמדי שנה עם פרסום הדוח השנתי של הבנק. התחזית האחרונה של בנק ישראל לשנת 2011 עמדה על 3.8% בלבד, כך שמדובר בעדכון מהותי של תחזית הצמיחה.

‏עוד עולה מהתחזיות כי התוצר העסקי צפוי לצמוח השנה בקצב דומה לזה של 2010 (5.2% לעומת 5.3%), אך צפויה ירידה לא מבוטלת בקצב הגידול בצריכה הפרטית לעומת 2010 (3.9% ב-2011, לעומת 4.9% ב-2010).

עם זאת, ההתמתנות המשמעותית ביותר צפויה, לפי בנק ישראל, להירשם ביצוא, שצמח ב-2010 בכ-11% ולפי התחזיות יעלה השנה רק ב-4.3%. גם ההשקעה בנכסים קבועים, שתרמה רבות לצמיחה ב-2010, צפוי להתמתן ב-2011. לעומת זאת, היבוא צפוי לצמוח השנה יותר מב-2010 (9.7% לעומת 9.2%).

‏הנתון המעודד ביותר בתחזיות המעודכנות של בנק ישראל הוא שיעור האבטלה: לפי בנק ישראל, האבטלה צפויה להמשיך לרדת גם ב-2011 לרמה של 6.1%, וב-2012 צופה הבנק אבטלה בשיעור 5.9% - השיעור הנמוך בכל הזמנים. ‏‎‎‏

העתיד פחות אופטימי

"שנת 2010 הייתה שנה מצוינת מבחינת המשק הישראלי: צמיחה גבוהה מאוד שהגיעה ברבעון האחרון ל-7.7%, אינפלציה מתחת ליעד, עודף בחשבון השוטף, יצוא צומח מהר, גירעון תקציבי נמוך מהצפוי, החוב הגיע לסוף 2010 ל-76% מתחת לממוצע ב-OECD, שיעורי העוני ירד ושיעור האבטלה ירד גם תוך גידול מהיר בשיעור ההשתתפות ובתעסוקה. רוב הצמיחה באה מהסקטור הפרטי ויש לנו סקטור פרטי מוצלח וחזק. העולם מתחיל להסתכל אלינו ולנסות להבין מה מקור היזמות שלנו". כך אמר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, במסיבת עיתונאים לרגל פרסום דו'ח בנק ישראל לשנת 2010.

לגבי העתיד, הנגיד הפגין הרבה פחות אופטימיות והעביר מסר ברור לכוון ההסתדרות וגם כמה חברי כנסת. "אנו לא יחידים שתורמים ומשפיעים. התקציב הועבר לפני פחות מ-3 חודשים אבל כבר יש לחץ, כמעט כל יום, להגדיל את מסגרת התקציב. יש לחצים פופוליסטים מכל מיני כיוונים להגדיל את הוצאות הממשלה. אנו חייבים לשמור על המסגרת אם אנו רוצים שהמשק ימשיך לצמוח. אי אפשר להתייחס למסגרת התקציב כאילו איננה חשובה - זה חשוב, זה חיוני וזה סוד הצלחתנו".

פישר ביקש להכניס את השלכות והתוצאות מציאת גז ונפט בפרופורציות הנכונות וגם ביקש לזכור את השלכות האירועים האחרונים באזורינו: "עברנו את המשבר הפיננסי העולמי בהצלחה יחסית. גילינו גז בים הישראלי ואנו מתחילים לחשוב שיש לנו הרבה כסף להוציא - זה פשוט לא נכון. אין לנו. המצב הגיאופוליטי שלנו משתנה באופן מהותי, ולא ברור אם לטובה או לרעה. אנו צריכים לקוות שמה שקורה עכשיו יתרום לשלום אבל יכול להיות שזה ידרוש הגדלת הצרכים הביטחוניים וזה דורש הוצאות. יש לנו משק איתן שמאפשר לממן צרכים ביטחוניים אך כדי שנוכל לעשות את זה אנו חייבים לשמור על המשמעת הפיסקאלית והתקציבית שלנו. המשמעת הזו חייבת להיות היסוד של הצלחת המשק הישראלי - אם לא נעשה את זה אנו עלולים לשלם מחיר גבוה מאוד".

הנגיד התייחס לשכר הבכירים המופרז אך הפגין עמדה רופפת לעומת שנים עברו: "יש בעיה בין היעיל לבין הראוי. אני לא מחבב פערי הכנסה גדולים אבל השאלה היא מה טוב למשק ומה טוב לצמיחת המשק, ושם יכול להיות ששכר גבוה במיוחד תורם לצמיחה. אם יש מנהל מצוין שצפוי להביא להצלחת החברה אז יתכן שטוב שאתה משלם לו הרבה. אבל הממשלה לא יכולה להחליט מה השכר היעיל במשק. לכן יש לנו דירקטוריונים וכללים לגבי איך קובעים את השכר וקיים הצורך להצדיק את החלטתם. בדרך זו אנו מנסים להשפיע על קביעת השכר לרבות אלו של המנהלים הבכירים".

"אם מחירי הדיור ימשיכו לעלות, נתקרב למצב של בועה"

פישר התייחס גם לפריצה האינפלציונית שפוקדת את המשק וגם לאינפלציית הנכסים ואמר כי "אנו תורמים לצמיחה דרך שמירת האינפלציה נמוכה. בטווח הקצר, ייתכן כי היא איננה מפריעה לצמיחה אבל בטווח הבינוני והארוך חשוב מאוד לשמור על אינפלציה נמוכה. בד בבד צריכים לשמור על שער החליפין - אם נראה שיש הפרה של שווי משקל שם, אנו נהיה מוכנים להתערב".

לגבי האם יש בועה בשוק הדיור השיב הנגיד "אמרנו שככל שהמחירים ימשיכו לעלות אנו מתקרבים למצב הזה. מתי בדיוק? אנו לא יודעים לכמת ואנו לא יודעים אבל אם המחירים ימשיכו לעלות, אנו יותר ויותר נתקרב למצב הזה".

הנגיד התייחס להעלאת הריבית האחרונה והצהיר בפירוש כי היא תמשיך לעלות: "כתבנו בהודעה שהמדיניות המוניטארית ממשיכה להיות מרחיבה ולכן הריבית צפויה לעלות בשנתיים הבאות. בכמה? יש אי וודאות ולכן אי אפשר לדעת. מהמודלים עולה כי תהיה העלאה בעוד 1% נוסף במהלך השנה הקרובה. אבל אי אפשר לדעת - זה תלוי בהרבה גורמים כמו אינפלציה, בצמיחה ושער החליפין. לכן, מי שלוקח משכנתא צמוד לפריים חייב לדעת שהתשלומים צפויים להתייקר".