נכשל הניסיון למנוע את שביתת הרופאים; המו"מ עם האוצר התפוצץ - מחר שביתת אזהרה ליומיים

(עדכון) - גם הרופאים של קופות-החולים כללית ולאומית ישבתו ■ סגן השר יעקב ליצמן לא מודאג: "כשרופאים שבתו, פחות אנשים מתו; דרישות הרופאים מוגזמות" ■ בתי-החולים הציבוריים יעבדו במתכונת חירום בלבד, וכל הניתוחים שתוכננו ליומיים הקרובים יידחו

נכשל הנסיון למנוע את שביתת הרופאים, לאחר שהמו"מ שהתנהל היום עם נציגי משרד האוצר התפוצץ. מחר, לכן, יקיימו הרופאים שביתת אזהרה ליומיים.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן טען היום (ב') בראיון לגלי צה"ל כי פחות חולים מתו בבתי החולים בזמן שביתת הרופאים האחרונה, שנערכה לפני כעשור. במהלך הראיון אמר ליצמן כי צעד מחאה כזה לא יתרום למאבק שלהם: "אף אחד לא יכול להזדהות עם שביתה, במיוחד שמדובר בחיי אדם". לטענתו, דרישות הרופאים מוגזמות: "יש דרישות מוצדקות שצריך שצריך לתקן ויש דברים שלדעתי הם מגזימים. מוגזם לבקש תוספת של 50% בשכר".

ביום חמישי צפויה הנהלת ההסתדרות הרפואית להתכנס ולהחליט על המשך השביתה בשבוע הבא, זאת בהתאם להתפתחויות במו"מ מול משרד האוצר. בתי החולים הציבוריים יעבדו במתכונת חירום בלבד, וגם הרופאים של קופות החולים כללית ולאומית ישבתו.

ההכרזה על השביתה, אתמול בערב, שוב חשפה את המתח בין ההסתדרות הרפואית למשרד הבריאות, בראשות סגן השר יעקב ליצמן. המשרד הודיע כי הוא "יפרסם קווים מנחים לבתי החולים ולקופות החולים ויקבע הגבלות לשביתה כדי להקל על הציבור". בהסתדרות הרפואית מיהרו להודיע בתגובה כי "יש להזכיר שכל ההוראות להשבתה יינתנו על ידי מטה המאבק של הארגון". גורמים בהר"י מסרו ל"גלובס" כי למשרד הבריאות אין סמכות לקבוע את מתכונת השביתה, וכי הארגון מפעיל כמה ועדות חריגים שיקבעו באופן בלעדי אילו הקלות ייעשו, איפה ומתי. המתח הזה בין ליצמן להסתדרות הרפואית החל מאז שהארגון עתר לבג"ץ נגד מינויו של סגן השר, והמשיך בביקורת שמתח הארגון על שורה של מהלכים שהוביל, כדוגמת הסטת חלק מתקציב התוספת לסל התרופות לטובת טיפולי שיניים בסל הממלכתי.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", משרד האוצר הציע להסתדרות הרפואית לפנות לבוררות מוסכמת - זאת לאחר שההסתדרות הרפואית היא שהציעה זאת תחילה והאוצר הוא שסירב. עם זאת, הפעם ההסתדרות הרפואית מסרבת לבוררות, שכן משרד האוצר דרש שהבוררות תעסוק אך ורק בתנאי השכר של הרופאים - ולא בנושאים הקשורים בתקינה, בחזרת שירותי רפואה פרטיים לבתי החולים הממשלתיים ועוד. באוצר סבורים שאיגוד מקצועי צריך לעסוק בתנאי שכר ועבודה בלבד, ולא ב"הצלת מערכת הבריאות הציבורית" - הנמצאת לכאורה בסמכות הממשלה בלבד.

פערים אדירים במו"מ

הפערים בין הצדדים עדיין גדולים מאוד: משרד האוצר מוכן להעניק לרופאים תוספת של 1% בודד לשנה במסגרת הסכם ארוך טווח של 5-8 שנים, כאשר מעבר לכך יינתנו תוספות מיוחדות של 600-1,200 שקל למתמחים, לרופאים בפריפריה ולרופאים במקצועות המוגדרים במצוקה. ההסתדרות הרפואית, לעומת זאת, דורשת תוספת של 50% לשכר השעתי של הרופאים, לצד שינויים בתנאי העסקתם שמוערכים בעלות כוללת השקולה לתוספת שכר של 50% נוספים. כך, הרופאים דורשים תוספת של ימי השתלמות, קידום נוסף בדרגות, תוספת של 1,000 שקל בחודש לילד עבור מתמחים, הגדלת קצבת הפנסיה לחלק מהרופאים שפרשו בעבר, מענק של 250 אלף שקל לרופא שיעבור לפריפריה עבור רכישת דירה ועוד.

בנוסף, הרופאים דורשים להחזיר לבתי החולים הממשלתיים את שירותי הרפואה הפרטייים (שר"פ), על אף האיסור מתחילת העשור שעבר מצד היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין. בהסתדרות הרפואית טוענים כי זוהי הדרך היחידה שבה ניתן להשאיר רופאים מומחים בבתי החולים אחה"צ, ואילו באוצר טוענים שהחזרת השר"פ תביא להרס המערכת הציבורית.

מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, אמר היום לגלי צה"ל כי מערכת הבריאות בארץ לא מסוגלת לספוג שביתה ממושכת. גמזו קרא לצדדים לנהל מו"מ מרתוני והציע להשתתף בדיונים.

נציגי האוצר וההסתדרות הרפואית צפויים להיפגש שוב הערב עם סגירת הגיליון, אולם לא צפויה פריצת דרך במו"מ. בהסתדרות הרפואית מציינים כי מדובר בפגישה שנקבעה מראש כדי לעסוק בנושא נקודתי מאוד, וכי דרג המו"מ נמוך. גם באוצר מנמיכים ציפיות וטוענים כי אין כוונה להציע לרופאים יותר ממה שהוצע להם.

פערים
 פערים