החשיפה של פייסבוק

הרשת החברתית חשפה את הטכנולוגיה מאחורי מרכז הנתונים. וול סטריט באופק?

מה ההבדלים בין פייסבוק לגוגל? כל אחד יכול להצביע על כך שהאחת היא רשת חברתית והשנייה היא מנוע חיפוש. אך מעבר להיבט הכללי, לפני כשבועיים נחשף הבדל מהותי ביניהן, כשפייסבוק פתחה את מרכז הנתונים החדש שלה בעיר פריינוויל שבמדינת אורגון בארה"ב, ואף חשפה את הנתונים המלאים על הטכנולוגיה שעליה התבססה בניית חוות השרתים הענקית.

זהו מרכז הנתונים הראשון שבנתה פייסבוק באופן עצמאי ובנקודה זו היא דווקא די דומה לגוגל, שהחלה לעשות כן כבר בתחילת העשור. אולם היחס של החברות לנושא שונה מהותית. בעוד שגוגל שומרת בקנאות על הפרטים מאחורי חוות השרתים שלה - שמחזיקה כ-36 מרכזי מחשוב ענקיים ברחבי העולם - בפייסבוק שמו הכול על השולחן. לחברה יש 10 מרכזי נתונים, שמכילים כ-60 אלף שרתים, וחוץ מהאחרון (העשירי במספר) שנבנה על-ידי החברה עצמה, כל השאר שכורים.

הצורך של ענקיות האינטרנט במרכזי נתונים יעילים הוא קריטי. הצמיחה המהירה בכמויות המידע הדיגיטלי שמעבירים המשתמשים בפייסבוק - למשל תוספת של כ-100 מיליון תמונות ביום - מחייב ניהול מתוחכם. על-פי הערכות, פייסבוק משלמת 50 מיליון דולר בשנה על שכירת מרכזי הנתונים בלבד, וזה ללא הוצאות חשמל אדירות בכל מרכז (ששקולה להוצאות החשמל של עיר בינונית בארה"ב), ציוד, כוח אדם ועוד. החברה טוענת כי מרכז הנתונים החדש יהיה זול ב-24% מהאחרים, כשהמנטרה ששידרה החברה הייתה כי "התייעלות משמעותה רווחיות".

חשיפת הטכנולוגיה לא קשורה לאידיאולוגיית הוויתור על הפרטיות שדואגת פייסבוק לדחוף. את הספציפיקציה המפורטת על המרכיבים הטכניים פירטה החברה תחת יוזמה חדשה בשם Open Compute, שמהווה מעין גרסת קוד פתוח להרכבת מרכזי נתונים יעילים. בחברה מאמינים שפתיחות הגישה לידע תביא לגל של שיפורים טכנולוגיים בנושא, שבסופו של דבר יוכלו לשפר גם את היעילות של מרכזי הנתונים של פייסבוק עצמה.

זווית נוספת על ההבדל בין גוגל לפייסבוק אפשר לקבל מהתזמון. בגוגל עשו מזמן את החשבון שעדיף להתאים את הטכנולוגיה למה שהם צריכים ולבנות הכול בעצמם, אחרת העלויות וגמישות התפעול יהיו קטסטרופליות. לפייסבוק לקח כמה שנים בכדי להבין שהתנהלות זו מחויבת מציאות וכן לצבור את כוח האדם שיוציא אותה לפועל. מן הסתם, הקירבה להנפקה בוול סטריט מהווה מוטיבציה משלה להתייעלות, ואולי גם לפרסום הנרחב.