מ-1 במאי: אל-על תפסיק להפעיל טיסות בשבת תחת קוד זר

בארקיע אישור כי החל מ-1 במאי יפסיקו להעניק את השירותים שאיפשרו לאל-על לפעול גם בסופי שבוע ובחגים ■ מקורות בישראייר: "גם אצלנו נוטים לסיים את ההתקשרות"

מהמורה נוספת בדרכה של אל-על לנסות ולגבש פיתרון להפעלת טיסות בשבת: בחברת ארקיע אישרו היום (ג') ל"גלובס" כי החל מ-1 במאי תחדל מלספק שירותי "חכירה רטובה" לאל-על - ובכך תמנע ממנה להפעיל טיסות בשבת תחת קוד הפעלה של ארקיע, כפי שנעשה בחודש האחרון.

בנוסף לכך, מקורות בחברת ישראייר אישרו כי גם שם "נוטים לסיים את ההתקשרות", אך בחברה סירבו להתייחס באופן רשמי לסוגייה.

מאז נשלל רישיון ההפעלה של סאן דור, חברת שירותי השכר של אל-על, הופעלו טיסות השכר באמצע השבוע תחת קוד של אל-על - בעוד בסופי שבוע הופעלו הטיסות מאז ראשית חודש אפריל תחת קוד של ארקיע או של ישראייר.

משמעות הצעד היא שלמעשה על אף שהטיסות נעשו במטוסי אל-על ועם צוות אוויר של אל-על - הרי ש"על הנייר" היה מדובר בטיסה של אחת החברות הישראליות האחרות. בדרך זו ביקשו באל-על שלא לקרקע את המטוסים בשבת ולהמשיך להפעיל טיסות בסופי שבוע ובחגים - זאת מבלי להקים קול צעקה וחרם בציבור הדתי, ומבלי ליצור מצב בו אל-על טסה באופן פומבי ומלא בשבת.

"נתנו לאל-על כמה שבועות להתארגן ולטוס עם קוד שלנו, אבל התחושה הייתה שהם עושים תרגיל לכולם על הגב של החברות האחרות", אמר ל"גלובס" גורם בכיר באחת מחברות טיסות השכר הישראליות. "לא יכול להיות שהם הופכים את התרגיל הזה לפתרון קבע שפוגע בנו - הם צריכים להחליט מה הם עושים. זה לא יכול להחזיק".

החלטת חברות השכר הישראליות שלא להתיר לאל-על לטוס בסופי שבוע ובחגים עם קוד שלהן עשויה להעמיד את אל-על פעם נוספת בפני התלבטות האם לקרקע את מטוסיה בשבת ולהפסיד נתח הכנסות משמעותי - או לחילופין להפעיל טיסות בשבת על אף הזעם הרב שיעורר המהלך בקרב הציבור החרדי.

אל-על כבר הצהירה בחודשים האחרונים, על רקע שלילת רישיון ההפעלה המבצעי של סאן דור, כי אל-על כחברה תמשיך במדיניותה שלא להפעיל טיסות בשבת - זאת בין היתר נוכח איומי חרם מצד פעילים למען השמירה על השבת בעדה החרדית.

טרם התקבלה תגובת אל-על לידיעה.