ממתינים להכשרה אנרגיה ומודיעין

לפני כחודש וחצי שתי החברות רשמו עליות של כ-30% אבל לא בטוח שהירידות הסתיימו

לא לכותרת הזו "נחתם הסכם לחכירת אסדה שתקדח ב"שרה" ו"מירה" פיללו המשקיעים של הכשרה אנרגיה ומודיעין . לראייה מרגע פרסום הידיעה ועד היום לא נרשמה התלהבות יתרה של משקיעים והמניות לא זינקו למעלה, בניגוד למה שהתחולל בחודש האחרון.

מזה חודשים שהמשקיעים בשותפויות שמחזיקות בשטחי שרה ומירה מגששים באפלה, מנסים לדלות כל פיסת מידע אפשרית בנוגע למאגרים בעוד מנהלי השותפויות שומרים על שתיקה.

למעשה, מאז אוגוסט 2010, עת פורסם הדוח הראשוני שנערך ע"י חברת צ'פמן, אותו הזמינה חברת IPC שהחזיקה ב-13.6% מהזכויות ברישיון (כיום מחצית מהזכויות מוחזקות על ידי פרימיום והמחצית השנייה צפויה לעבור מידיה של בונטאן לחברת שלדיאלי), המשקיעים בהמתנה. מחכים לתוצאות הסקרים שהשפיעו על המניות באופן שלילי, והורידו אותן לשפלים חדשים.

מודיעין, מאז ספטמבר 2010 נפלה בכמעט 50%, והכשרה אנרגיה ירדה בכ-35% עד חודש מארס, אז נרשם שינוי פיתאומי במגמת המסחר בשתי המניות.

לפני כחודש וחצי התעוררו גם הכשרה אנרגיה וגם מודיעין לחיים. השתיים רשמו עלייה של כ-30% בעקבות פרסומים על כך שהשותפויות ברישיונות שרה ומירה, עתידות בחודש הקרוב לפרסם דוח רזרבות עדכני, אותו מכין גוף בינלאומי מומחה אשר עוסק בימים אלה בפענוח הסקרים הסייסמיים התלת-מימדיים שנערכו ברישיונות, לקראת ביצוע קידוחי האקספלורציה.

התלהבות המשקיעים משרה ומירה ניכרת גם בפורומים השונים של שוק ההון שלא מפסיקים להסיק מסקנות, לדבר על הפוטנציאל בשטחים אלו ולנתח איזו משתי המניות עדיפה: מודיעין או הכשרה אנרגיה.

ניתוח מקיף שעשה עודד חן, בלוגר בפורום ספונסר, אשר נחשב פורום מקצועי לשוק ההון, מלמד כי כיום קיים פער בין מודיעין לבין הכשרה אנרגיה בשווי השוק של שרה ומירה. הפער עומד על כ-25%-30% לרעתה של מודיעין מבחינת המשקיעים. כלומר שוויין של שרה ומירה במודיעין גבוה משוויין בהכשרה אנרגיה. עם זאת, בגלל ששווי הרישיונות של מודיעין הוא כ-42% משוויה הכולל ובהכשרה הוא כ-93%, בסופו של דבר הפער מצטמצם ל-9%. כלומר, מודיעין יקרה מהכשרה ב-9%. מבחינת סיכון-סיכוי, טוענים בפורומים השונים כי הכשרה עתידה להניב תשואות גבוהות יותר, אם תוצאות הסקרים יהיו מעל לציפיות המשקיעים.

עם זאת, תוצאות חלשות של הסקרים יעיבו עליה יותר מאשר על הכשרה, שכן היתרון של מודיעין הוא באחזקות שונות, בשטחים המגוונים שיש לה, ומוניטין של הנהלה דוגמת צחי סולטן שעומד בראש מודיעין, מה שמקנה לה מעין מעטפת בטחון במקרה של תוצאות מאכזבות.

השווי של שרה ומירה, כפי שמשתקף כרגע על בסיס הנתונים הידועים עומד על 891 מליון שקל בהכשרה אנרגיה - לפי אחזקה של 54.2% בשדות אלו, ו-388 מליון שקלים במודיעין לפי אחזקה של 20.5%.

מבחינת הערך למניות, חלק מהמשקיעים טוענים כי ערך רציני במניות אלו יהיה רק אם תוצאות הסקר יהיו יותר מ-5TCF (טריליון רגל מעוקבת ), מעל למה שפורסם עד כה על ידי חברת צ'פמן שדיווחה בדצמבר 2010 כי קיימת הסתברות גיאולוגית, על בסיס סקרים שביצעה, של 43% למציאת מאגרי גז טבעי בהיקף 4.77 TCF בשטח שני הרישיונות.

כך או אחרת, עד שלא תצא הודעה מסודרת מהשותפויות השונות, המסחר במניות אלו עשוי לעבור טלטלות רבות, ולא בטוח שהירידות שנרשמו במניות יסתיימו. יחד עם זאת, אין ספק כי פוטנציאל הרווח מהשקעה בשתי החברות עשוי להיות גבוה במידה ואכן פרסום הסקרים יעמוד בציפיות המשקיעים.

דבי קאופמן היא מחברת הספר "חלום של שוק" שמספר את סיפור בהתנפצות בועת ההיי-טק וראה אור בשנת 2003. משמשת דח"צית בחברה לפתוח מיסודו של הקבלנים והבונים בישראל, סוחרת עצמאית בשוק ההון ועשויה להיות בעלת עניין במניות ובנושאים המוזכרים במאמרי.