תעש לוחצת על האוצר: תנו פתרון קבוע למשבר המתמשך

דירקטוריון התעשייה הצבאית מציע להאיץ פינוי של 1,500 דונם ברמת השרון ובחיפה תוך חצי שנה; פיטורים של 950 עובדים וסגירת קווים לא רווחיים

דירקטוריון התעשייה הצבאית (תעש) התכנס היום (ג') בצהריים ודן בשורה של צעדי ביניים שיטיבו עם מצבה של החברה וזאת, על רקע הקיפאון שאליו נקלעה התכנית למזג את החברה עם רפאל. על-פי תכנית המיזוג, תעש, חברה ממשלתית שמייצרת אמצעי לחימה ומערכות נשק מתקדמות תמוזג עם חברה ביטחונית ממשלתית אחרת, רפאל.

התכנית גובשה בתחילת השנה, בתום שורה ארוכה של דיונים בשיתוף ההסתדרות, משרד הביטחון ורשות החברות הממשלתיות. עם גיבוש התכנית, הדיונים על הפרטת החברה ירדו מעל הפרק ובכירים במשרדי האוצר והביטחון הבהירו כי כוונת המיזוג אמיתית, רצינית ותקרום במהרה עור וגידים.

אולם, כחמישה חודשים אחר כך, לא ניכרת התקדמות ממשית בתכנית זו ובמו"מ המתנהל בין האוצר לבין רפאל, שעתידה לקלוט את עובדי תעש, נתגלעו מחלוקות: גורמים המקורבים לנושא אמרו כי מקורן של חלק מהמחלוקות, בדרישות שהעלו רפאל בפני האוצר, בניסיון להבטיח את חוסנה של החברה בשל המיזוג עם תעש. זאת, כשבין השאר יש הטוענים כי חקירה של פרשת שוחד שמתנהלת נגד תעש בהודו - מעיבה על תכנית המיזוג ומהווה גורם נוסף לעיכוב ההתקדמות בתכנית.

על רקע הקיפאון התכנס דירקטוריון החברה כדי לאשר מהלכים שהוגדרו כ"מהלכי ביניים" אך למעשה, נועדו להעיר את המערכת ולדרבן אותה לפעול להאצת פתרון קבוע למשבר המתמשך בתעש. לקראת יישום התכנית, תעש מבקשת את אישור וסיוע המדינה- שהיא בעלת החברה והיא כוללת פינוי של 1500 דונם מקרקעות המוחזקות בידי תעש במתחמים שלה ברמת השרון ובחיפה; פיטורים של 950 עובדים וארגון הפעילות שלה מחדש. בחברה אומרים כי מהלכים אלה ישרתו בנוסף לאינטרסים של תעש, גם את האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של המדינה.

כך, בכוונת החברה להאיץ גם את התכנית לפיטורים מיידיים של כ-500 מתוך - 950 עובדים שיפוטרו בסופו של המהלך. תכנית זו אושרה בתעש כבר לפני כשנה וחצי ולא יצאה אל הפועל בשל בקשה שהעלה שר הביטחון, שסבור כי יש לכלול פיטורים אלה במסגרת פתרון כולל למשבר בחברה.

כך, דירקטוריון החברה החליט על האצת לוחות הזמנים לסגירת קווים המוגדרים "אסטרטגיים" אך אין הצדקה כלכלית להמשיך ולהחזיק בהם מבחינת החברה. איתם, תיבחן אפשרות לסגור גם את מפעל קשת שבקרית שמונה- כדי לחסוך בעלויות. מדובר בקווי ייצור של תחמושת שתעש לא מוכרת בחו"ל והיא נדרשת לאייש בשל דרישות של צה"ל ומערכת הביטחון למצבי חירום, אז תידרש הספקה שוטפת של אמצעי לחימה לצבא. בתעש התריעו בעבר פעמים רבות כי קווים אלה, מעיקים על התקציב של החברה.

ההחלטות מהיום של דירקטוריון תעש באו אחרי שבשבוע שעבר הוא אישר את הדוחות הכספיים של החברה לשנת 2010. היקף המכירות שלה אשתקד עמד על 1.9 מיליארד שקל, באופן הדומה להיקף המכירות ב- 2009.

כך, מנתונים כספיים של החברה, ניכר כי אשתקד קטן ההפסד התפעולי שלה מ-142 מיליון שקל ל-51 מיליון שקל; וגם ההפסד הנקי הצטמצם באופן ניכר, מ-254 מיליון שקל ב-2009 ל-164 מיליון אשתקד.

טרם ההחלטה על המיזוג של תעש עם רפאל, הביעו התעשייה האווירית; אלביט מערכות וחברת פלסן מקיבוץ סאסא שבגליל העליון עניין להתמזג איתה. בקשות של חברות אלה נדחו ובמערכת הביטחון ובמשרד האוצר נימקו את ההחלטה למזג אותה עם רפאל.