כך נראה הצנע ביוון: אין טיסות, אין בתי-חולים, אין לימודים

18 אלף מפגינים קראו לפיזור הממשלה היום ביוון, על רקע קיצוצים נוספים שמתכננת הממשלה כדי להתמודד עם משבר החוב

יוון בצרות - והאירו שוב על הכוונת: האיגודים המקצועיים ביוון השביתו היום (ד') את המשק על רקע החרפת תוכנית הצנע במדינה, ובעוד ראש הממשלה ג'ורג' פפנדראו מתכנן למכור נכסים ממשלתיים כדי להתמודד עם הגירעון הענק של המדינה. תמונת המצב היום ביוון אינה מעודדת כלל וכלל: בתי החולים מושבתים וכך גם מערכת החינוך, נמלי התעופה ועוד. האירו מאבד עוד 1.5% מול הדולר ונסחר סביב 1.419 דולרים.

ועדי העובדים מוחים על כוונת הממשלה להעביר קיצוצים נוספים בתקציב בהיקף של 76 מיליארד אירו. השביתה הכללית ביוון היא השנייה בשנה האחרונה; בפעם הקודמת לא הצליחו הוועדים למנוע את הקיצוצים. הפעם, השביתה החלה לאחר שהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית החלו בביצוע בדיקות על מנת לבחון האם יוון עומדת בתנאי ההלוואות שניתנו לה והאם היא תזכה לקבל את התשלום החמישי במסגרת הסיוע המיוחד שניתן לה.

"לפני שנה, הממשלה נקטה צעדים נגד העובדים, נגד הציבור, נגד השכר - ומה הייתה התוצאה? העם נהיה עני יותר, השווקים קפאו, אין צמיחה ואף אחד לא משקיע כאן", אמר לרדיו BBC אחד ממנהיגי ועדי העובדים ביוון. "היום הממשלה מבקשת שוב לנקוט אותם צעדים; מי מבטיח לנו שהפעם זה יעבוד?".

המשטרה ביוון מעריכה שלא פחות מ-18 אלף איש צעדו היום במחאה בבירה אתונה ובעיר הנמל פיראוס. המפגינים קראו לפיזור הממשלה והמשטרה נאלצה להשתמש בגז מדמיע ובאמצעים לפיזור הפגנות. 24 מפגינים נעצרו.

יוון כבר קיבלה חבילת סיוע בסך 110 מיליארד אירו, אולם כדי לקבל את מלוא הסיוע היא צריכה לעמוד ביעדי הקיצוצים שהציבו קרן המטבע והאיחור האירופי. בימים האחרונים דווח ברשתות התקשורת הזרות על חבילת סיוע נוספת בהיקף של 60 מיליארד אירו, אולם גורמים באיחוד האירופי מדגישים שוב כי על מנת לקבל את ההלוואה, יוון חייבת לבצע קיצוצים עמוקים יותר בגירעון שלה.

סיוע נוסף ליוון יכלול הפחתה של הריבית שיוון תשלם על ההלוואות שתקבל והארכה של מועדי פירעון ההלוואות, ביחד עם הלוואות נוספות שיחסכו ליוונים את הצורך לחזור לשוקי ההון, מסרו לסוכנות בלומברג שני מקורות שמעורבים במו"מ עם אתונה.