אל-על לאחר התקלה במטוס: "לא נשקפה סכנה לנוסעים"

(עדכון) - ‏‎‎קברניט המטוס: "היה לנו לילה מעניין, אבל הנוסעים לא הרגישו כלום. היה לנו המון דלק להגיע לניו יורק, אז לא הייתה בעיה של לחץ זמן" ■ שר התחבורה: "מערך החרום פעל היטב"

‎‎דרמה בנתב"ג. מטוס אל על מדגם בואינג 777, שהמריא הלילה בשעה 1:34 בטיסה ‏LY027‎‏ לשדה התעופה ניוארק בניו יורק, כשעליו 259 נוסעים, נאלץ לנחות נחיתת חירום בחזרה בנתב"ג לאחר שהתגלתה תקלה בכן הנסע שלו, אשר מחבר בין הגלגלים לגוף המטוס.‏

המטוס נאלץ לחוג באוויר במשך כ-3 שעות, מאז היוודע דבר התקלה כדי שיוכל לנחות עם מינימום דלק, כנדרש בנחיתות חירום למניעת התלקחות. את יתרת הדלק פרק המטוס מעל הים לפני נחיתתו. סיבה נוספת לסיבובים באוויר הייתה רצון למשוך זמן כדי להגיע לנחיתה באור ראשון של היום בשעה 05:20.‏

‎‎בכירי רש"ת הוזעקו

‎‎הקברניט הודיע לנוסעים כי יש תקלה בכן הנסע השמאלי במטוס המחייבת נחיתה. בזמן שהמטוס חג מעל הים, הוזנק לאוויר מטוס של חיל האוויר במטרה לנסות להבין מה התקלה. מטוס חיל האוויר טס מתחת למטוס אל על, כדי לעשות שיקלול הסיכונים לנחיתה.‏

ההודעה על התקלה התקבלה בשדה התעופה בן גוריון בשעה 02:30 לפנות בוקר, ומאותו הרגע נכנס שדה התעופה לנוהל חירום מדרגה 2, שמשמעותו תקלה במטוס תוך חשש שנשקפת סכנה למטוס ולנוסעיו. מנכ"ל רשות שדות התעופה, קובי מור, ומנהל השדה, שמואל קנדל הגיעו מיד למקום, ובהמשך הגיעה יתר הנהלת רש"ת.‏

תוך זמן קצר ביותר התייצבו בשדה כוחות הצלה שכללו 60 אמבולנסים, 40 כבאיות עם סולמות ורכבי משטרה. "כוחות ההצלה הסתדרו שורות-שורות כמו בצבא הרוסי ובמצעד צבאי", מעידים אנשים שהיו בשטח. מיד נפתח גם מרכז מידע.‏

קובי מור, מנכ"ל רש"ת, תיאר בשיחה עם "גלובס" את הדרמה. "אחרי כל ההכנות הגיע השלב שהמטוס ביקש להיכנס לשדה וקיבל אישור ממגדל הפיקוח, ואז השתררה דממה בקשר. המתח היה גדול. זה היה מדהים. המטוס נכנס ונחת בשלום. עבודת הטייסים הייתה טובה מאוד".‏

לדברי מור, "כנראה שהייתה תקלה, אבל לא כזאת ששיבשה את הנחיתה. המטוס כאמור נחת וגם הסיע את הנוסעים על הקרקע והם הורדו בשלום. משיחות עם הנוסעים הבנתי שגם באוויר לא הייתה פאניקה. הצוות במטוס הסביר, עדכן, והרגיע את הנוסעים".‏

ברשות שדות התעופה מרוצים מההתנהלות, ואומרים כי האירוע נוהל בצורה מופתית. בין היתר גם מהעובדה שבמקביל לאירוע, המשיכו כל אותה עת נחיתות של מטוסים אחרים. "פתחנו אוטובוס חפ"ק בשטח. אפשר להגיד על עובדי הרשות מה שרוצים ביומיום, אבל במצבי חירום אין כמותם מיומנים".‏

‎‎‏"מתרגלים כל הזמן"

‎‎מור אמר עוד כי "הנושא של מצבי חירום בנתב"ג מתורגל כל הזמן. יש מסורת של תרגילים שאנחנו רואים שהרווח מהם כפול. קודם כל, לפני כל תרגיל מתכוננים, שזה אומר משננים נהלים ועושים את כל הפעולות הנדרשות לקראת התרגיל. וכמובן עצם ביצוע התרגיל, שמזכיר בדיוק מצב כמו שהיה לנו היום. מצבי חירום בשדות תעופה זה דבר שקורה כל הזמן".‏

מור הוסיף, כי "עם כל הצניעות, עצם העובדה שהטייסים ביקשו לחזור לנתב"ג, זה מעיד על האמון שהם רוחשים למוכנות השדה למצבים כאלה. הטייסים סומכים על נתב"ג. ויש לזכור שלא מדובר על מצב חירום עם לחץ זמן והם היו יכולים גם לבקש לנחות בלרנקה או בכל שדה תעופה אחר באזור. לא הייתה בעיה של מיידיות, כי מדובר היה על בעיה אפשרית בנחיתה". ‏‎‎‏‏

‎‎‏"תקלות טכניות קורות"

‎‎קברניט עמוס מוהר, ראש אגף מבצעי אוויר והטייס הראשי של אל על, סיפר ל"גלובס" על האווירה במטוס בזמן שהותו באוויר. "הטייסים כל הזמן היו בקשר עם הנוסעים ישירות ודרך מערכת הכריזה. היו 4 טייסים שיצאו לתא הנוסעים ודיברו עם חלק מהנוסעים. הנוסעים ידעו כל הזמן מה קורה, ואפשר היה לראות את זה מהתגובות שלהם. לא הייתה פאניקה וחלק מהנוסעים אפילו נרדמו. הכל בזכות הטיפול של הצוות".‏

‎‎- מה גורם לתקלה כזאת?‏

‎‎‏"תקלות טכניות קורות. זה מטוס חדיש ביותר בעולם התעופה. המטוס יתוקן, וייחקר כיצד זה קרה. זה דבר שיכול לקרות בכל מכונה חדשה גם ביומה הראשון לפעולה".‏

מאל על נמסר בתגובה כי על-פי נהלי הבטיחות של החברה, החליטו קברניט דודי קנט וקברניט אייל פלד להחזיר את המטוס לנחיתה בנתב"ג, ובשדה נערכו לנחיתה על-פי נוהל חירום.‏

‏"המטוס חג באוויר ורוקן את מכלי הדלק על מנת לבצע את הנחיתה באור יום ולהגיע למשקל נחיתה רצוי", מסרו מאל על. "בשעה 5:50 נחת המטוס בשלום נחיתה רגילה, והנוסעים הועברו למטוס חלופי אשר הכינה עבורם אל על. הטיסה יצאה שוב לניו יורק בשעה 9:00 בבוקר. נוסעים שביקשו לעבור לטיסה חלופית, הועברו לטיסות אל על בהמשך היום. המטוס מטופל על-ידי אנשי התחזוקה של אל על בהאנגר החברה בנתב"ג".

‏באל על ביקשו להדגיש כי "בשום שלב לא נשקפה סכנה לנוסעים או למטוס.‏ אל על רואה חשיבות עליונה בבטיחות הטיסה ואינה מתפשרת בנושא בשום צורה ואופן".

‎‎קברניט המטוס: "היה לנו לילה מעניין"‏

‎‎קברניט דודי קנת, שהיה על המטוס סיפר ל"גלובס" על חוויותיו. "היה לנו לילה מעניין. על המטוס לא הרגישו כלום. זה מטוס 777. רואים כל הזמן איפה המטוס נמצא וצריך לעדכן אותם. הנוסעים ראו לאן טסים ושמסתובבים. היה לנו המון דלק להגיע לניו יורק, אז לא הייתה בעיה של לחץ זמן".‏

לדברי קנט, "זה המטוס הכי משוכלל שיש, ומדי פעם יש תקלות קלות כאלה. המטוס אמין בצורה בלתי רגילה וכל מערכת מגובה במערכות אחרות. העניין היה לבצע את הנחיתה כמו בספר המטוס שכתב היצרן, והייתה לנו את הפריבילגיה הזאת.‏

‏"גם בחיל האוויר תמיד מטוס מוזנק לטוס מלמטה, לראות מה המצב מבחוץ. בגלל הלילה חשבו לא להשתמש באמצעי עזר הזה, אבל בדיעבד אמרו שכן הנסע לא היה נעול. לא נלחצתי בשום שלב. היה לי צוות נפלא. היו 4 טייסים בקוקפיט. הגשנו לנוסעים אוכל ויצאתי מדי פעם לקבינה וראיתי אנשים ישנים שינה ערבה".‏

קנת הוסיף, "עשינו נחיתה ידנית כמו שתיכננו. המבצעים שלנו צלצלו לבואינג וקבלו הנחיות מה עושים בתקלה כזאת נדירה. תיכננו את הנחיתה לחמש ועשרים כי בחמש ארבעים השמש כבר הייתה אמורה לסנוור אותנו".

השר כץ: טייסי אל על וצוותי הקרקע תפקדו בצורה מושלמת

שר התחבורה, ישראל כץ, אמר לאחר נחיתת המטוס כי טייסי אל על וצוותי הקרקע בנתב"ג הנחיתו את מטוס הבואינג בצורה מושלמת וראויה לכל הערכה. עוד ציין השר כי בשל חומרת האירוע הוחלט לזמן את נציגי יצרנית הבואינג והרשות חקירות תאונות אויריות אמריקאית ה-NTSB לקחת חלק בחקירה.

"הנהלת רשות שדות התעופה ובראשה מנהל נתב"ג תיפקדו במהלך האירוע באופן יוצאת מן הכלל וראוי לכל הערכה", אמר כץ. "מערך החרום בנתב"ג פעל היטב ובהתאם לתרגולות הרבות שבוצעו בעבר".