"האינפלציה: מתחת ליעד הממשלתי רק בפברואר 2012"

בכלל פיננסים מעריכים: לחצי המחירים יימשכו, הריבית לא תעלה בחודש יוני ■ חוזים אינפלציה ברמה של 3% לטווח הקרוב, לעומת הציפיות בשוק לרמה של 3.4%

האינפלציה החזוייה לשנת 2011 צפוייה להגיע לרמה של 3.7%, כך כותב אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים. בכלל פיננסים חוזים אינפלציה לטווח הקרוב ברמה של 3%, לעומת הציפיות האינפלציוניות בשוק שעומדות על 3.4%.

אינפלציה חזויה
 אינפלציה חזויה

להערכת כהנוביץ', מדד חודש מאי יעמוד על 0.5%, כשעיקר העלייה תגיע מסעיף התחבורה, לאור העלייה המשמעותית במחיר הדלק. זאת, ברקע העובדה שמחיר אוקטן 95 בחודש מאי טיפס בכ-3.1% בשל העלייה החדה במחירי הנפט באותה התקופה, ובשל עליית המס על הדלק שצמוד למדד המחירים לצרכן.

כהנוביץ' מעריך כי מדד חודש יוני יעלה בכ-0.3%, "כשעיקר העלייה תנבע מעלייה בסעיפי הדיור, לאור מגמת העליות המתמשכת בו, והמזון, כשמספר חברות נוספות כבר הודיעו על העלאות מחירים", דברי כהנוביץ'. "עלייה נוספת אנו צופים מטעמים עונתיים בסעיף ההלבשה וההנעלה. מהצד השני נרשמת ירידת מחיר בסעיף הדלק (2.1%-), וצפויות גם ירידות מחירים עונתיות בסעיף הירקות והפירות".

על פי הערכות כלל פיננסים לטווך הארוך, "אנו רואים את לחצי המחירים ממשיכים, בעיקר בשל סביבת הריבית הריאלית הנמוכה בתקופות הקודמות, בשל ההתחממות המהירה בפעילות הכלכלית במשק, המשך מגמת העליות של החודשים הקודמים, וגם בשל חשש מעליית מחירי החשמל בשל הפסקת אספקת הגז הזולה ממצרים". בכלל פיננסים צופים ל-12 החודשים הבאים אינפלציה של 3%.

בכלל פיננסים מעריכים כי בהחלטת ריבית יולי שתתקבל ב-27 לחודש, יותיר בנק ישראל את הריבית על כנה (ברמה של 3.25%), במטרה להמשיך את מתווה העלאות הריבית המתון.

לפי הסקירה, "מדד מאי שצפוי כאמור להיות להיות להערכתנו גבוה יחסית בעיקר בשל הזינוק במחירי הנפט, לא יהווה סיבה מספיק טובה להעלאת ריבית שנייה, כל עוד שאר התנאים ממשיכים להיות דומים לאלה של היום: דחיית העלאות ריבית בעולם, התמתנות מחירי הסחורות, משבר החוב באירופה, והתחזקות השקל".