מרדף משטרתי ייערך רק כשאין דרך אחרת למעצר

הנוהל הפנימי נחשף במסגרת הליך פלילי נגד עבריין תנועה, שהגיע לפתחו של ביהמ"ש העליון ■ עפ"י הנוהל, מרדף משטרתי ייערך רק כשאין סיכון מהותי לפגיעה בחפים מפשע

נחשף נוהל מרדפים פנימי של משטרת ישראל: מרדף משטרתי ייערך רק כאשר אינו יוצר סיכון מהותי לפגיעה בחפים מפשע, כאשר אינו מהווה סכנה גדולה יותר לרודף, לנרדף ולעוברי אורח בדרך, בהתחשב בחומרת העבירה שביצע החשוד-הנרדף; וכאשר הוא האמצעי הסביר, ואין דרך אלטרנטיבית לבצע את מעצר החשוד-הנרדף - כך עולה מהוראות הנוהל המתפרסם לראשונה ב"גלובס".

נוהל המרדפים נחשף במסגרת תיק פלילי שמנוהל נגד סלימאן אלנבארי, שהואשם בעבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה והפרעה לשוטר. זאת, לאחר שנהג בג'יפ במהירות 138 קמ"ש, ובמקום לעצור לבקשת שוטר בניידת משטרתית - הגביר את מהירות נסיעתו בניסיון לחמוק מהמשטרה.

מכתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע עולה כי שתי ניידות שהיו במקום פתחו נגדו במרדף, תוך שימוש במערכת כריזה והפעלה רציפה של צופר החירום, אולם "הנהג המשיך להסיע את רכבו בפראות, עוקף כלי רכב ונוסע בעקלתון בין הרכבים, כאשר ההתנגשות נמנעה רק הודות לבלימת הנהגים את הרכבים וסטייתם לצדדים".

במסגרת ההליך הפלילי הגיש הנאשם לבית המשפט, באמצעות עו"ד אילן שדי, עתירה להורות למשטרה להעביר לידיו את הקלטת גל הקשר המשטרתי ואת הנוהל המשטרתי באשר לניהול מרדף, בטענה כי לא ייתכן שלפי הנוהל, בשל עבירת מהירות סטנדרטית, ללא סיכון חיי אדם או חשד לפלילים, יוחלט על מרדף.

מנגד, הפרקליטות טענה כי אין מדובר בחומר חקירה, ולפי חוק חופש המידע מדובר בנוהל שאינו ניתן להעברה לעיון הציבור או הנאשם, מאחר שמדובר בנוהל פנימי משטרתי, המסווג כשמור.

שופטת המחוזי נחמה נצר קבעה כי על הפרקליטות להעביר את הנוהל לנאשם, היות שמתוכנו עולה כי אין כל טעם המצדיק חיסיון. על קביעה זו הגישה הפרקליטות ערר לעליון, אלא שבפתח הדיון בערר שינתה את עמדתה וטענה כי ניתן למסור לנאשם את נוהל המרדפים, אם יפנה למשטרה בהתאם להוראות חוק חופש המידע.

השופט יורם דנציגר שדן בערר ציין כי אינו סבור כי "אין ממש בטענת הנאשם באשר לרלוונטיות ולזיקה לכאורה של נוהל המרדפים לאישום נגדו". עם זאת, נוכח הודעת המדינה כי תאפשר לנאשם לקבל את הנוהל, קבע כי "בנסיבות העניין אין צורך להכריע בשאלה האם מהווה נוהל המרדפים חומר חקירה". בהתאם לכך, בשבוע שעבר (א') הועבר הנוהל לעורך-דינו של אלנבארי, עו"ד שדי.

הנוהל נפתח באזהרה: "כל מרדף עלול להוות סכנה ממשית לרודף, לנרדף ולקהל האזרחים, זאת בשל האפשרות לפגיעה בבני אדם ובכלי רכב החולפים במקום. לא אחת הסתיימו מרדפים באסונות בהם נפגעו או קופחו חיי אדם ונפגע רכב. לכן, המרדף הוא כלי מסוכן שיופעל רק בהתקיים כל השלבים המנויים בסעיף ג'".

אותו סעיף ג' לנוהל קובע כי מרדף יבוצע רק לאחר החלטה לבצעו (כאשר יש חשד ממשי לביצוע עבירה), לאחר שהוכרז על המרדף והחשוד הוזהר באמצעות הכריזה ובשילוב כוחות משטרתיים בהם מספר ניידות, מסוק כלי רכב גלויים וסמויים ומחסומי דרך מסוגים שונים.

בהחלטה האם לפתוח במרדף על השוטרים לקחת בחשבון את חומרת העבירה; צפיפות האוכלוסייה, תנועת כלי רכב והולכי רגל; תנאי הדרך, מזג-האוויר והסביבה; נוכחות אזרחים ברכב המשטרתי ויכולת הביצוע של הרכב המשטרתי הרודף מול הרכב הנרדף.

עוד עולה מן הנוהל כי מרדף יבוצע רק כאשר החשוד ביצע או מתכוון לבצע עבירת פשע או עוון (עבירות שהעונש בצדן הוא מאסר מ-3 חודשים ומעלה), וכאשר הוא מנסה לחמוק ממעצר. כן, על השוטרים לבחון את סבירותו של המרדף ביחס לחומרת העבירה שהוא בא למנוע, לסיכון שייווצר לשוטרים, ולחשוד ולאזרחים אחרים ולאלטרנטיבות הקיימות להשגת המעצר.

"יד קלה על ההדק"

על הרקע הזה, תוקף עו"ד שדי את התנהלותה של המשטרה במרדף אחר מרשו, שלטענתו חרגה מהוראות הנוהל. לדבריו, "ידה של המשטרה על הדק המרדף קלה מדי, ונראה כי אינה שוקלת בכובד ראש שימוש בחלופה זהירה יותר, וזאת בניגוד לנוהל המחייב אותה לעשות כן. המשטרה אינה מקפידה למלא באדיקות אחר הוראת הנוהל, ובכלל זה אופן הכרזת המרדף, כמו גם ניהול נכון ויעיל של הכלי המסוכן הזה".

כך למשל, טוען שדי כי "הנוהל אינו מאפשר לשוטר בניידת לקבל על דעת עצמו את ההחלטה לבצע מרדף, ונכתב מפורשות כי על השוטר בשטח לבקש אישור לכך מהמפקד או מהמוקד, והוראה לקיומו תינתן על ידם בלבד".

עוד מוסיף שדי כי מקום בו נערך מרדף, נאסף תיעוד "און ליין" אודותיו, לרבות הדיווח מהשטח של השוטר הראשון הנמצא בניידת שדולקת אחרי הרכב והקלטת המרדף, וחומר זה לטענתו מהווה חומר חקירה שאותו מחויבת המשטרה להעביר לנאשם.

"בנסיבות שכאלה, ככל שגל הקשר הכללי מוקלט, הרי שעל המשטרה להעביר את העתק פס הקול לידי הנאשם, שכן הגנתו מחייבת זאת, נוכח העובדה כי מדובר בראייה כבדת-משקל", אומר שדי.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה פועלת על-פי החוק והנהלים. התיק שבנדון מתנהל על-ידי פרקליטות מחוז דרום, ופרטיו אינם מוכרים לנו. כל התייחסות לגופו של עניין תעשה בפני הרכב השופטים בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע ולא מעל דפי העיתון".

מתי ייערך מרדף

* אין סיכון מהותי לפגיעה בחפים מפשע.

* החשוד הוזהר באמצעות הכריזה.

* אין דרך אלטרנטיבית לבצע את מעצר החשוד.

* רק כאשר החשוד ביצע או מתכוון לבצע עבירת פשע או עוון.

* לקחת בחשבון את יכולת הביצוע של הרכב המשטרתי מול הרכב הנרדף.