כלל פיננסים: השקיעו 20% מהתיק במניות; מהן המומלצות?

אופיר הראל מכלל פיננסים ממליץ לנצל הזדמנויות בשוק הקונצרני על חשבון החלק הנזיל, ולהתמקד בשוק המניות המקומי

השווקים בארץ ובעולם לא מספקים למשקיעים תקופה ארוכה של שקט, ובשבועות האחרונים הם ממשיכים לסעור. בבית ההשקעות כלל פיננסים מזהים במצב הזדמנות להקטנת החלק הנזיל בתיק ההשקעות ולניצול הזדמנויות, בעיקר בשוק האג"ח הקונצרניות.

מנהל ההשקעות אופיר הראל, שבביקורו הקודם במדור בסוף חודש פברואר הקצה כ-15% מהתיק לאפיק מק"מ נזיל, מסתפק הפעם בהקצאת כמחצית משיעור זה, כ-8% בלבד.

הראל מסביר, כי "באפיק הקונצרני נרשמו ירידות שערים רוחביות חזקות יחסית, שיצרו מצב שבו יש לא מעט סדרות הנסחרות בתשואות טובות. אחת הסיבות לכך היו הפדיונות בקרנות הנאמנות, שמכרו מכל הבא ליד. מצב זה יצר הרבה הזדמנויות רכישה בבריחת אותם משקיעים החוצה מהשוק, וכדאיות בהקטנת הנזילות והגדלת ההשקעה באפיק הקונצרני. מובן שההשקעה לא מתאימה לכל הסדרות, אבל גם באפיק השקלי וגם באפיק הצמוד אפשר למצוא הזדמנויות".

כך, הדגש שלו בחלק הקונצרני בא לידי ביטוי גם בחלק הצמוד וגם בשקלי. לפי המלצת הראל, "באפיק הצמוד מומלץ להשקיע בהיקף של 33%, החשיפה לממשלתי תהיה בהיקף של כ-6% ואת יתרת 27% בחשיפה לאפיק נעדיף דרך אג"ח קונצרניות צמודות. בדומה להמלצה הקודמת, מומלצת חשיפה לאג"ח קונצרניות במח"מ 3 בדירוגי A ומעלה. אג"ח בדירוגים נמוכים מומלצות, אך במינון נמוך, ולאחר שנבדקו בקפדנות".

בעניין החלק השקלי ממליץ הראל "להשקיע באפיק השקלי כ-37% מהתיק, 15% בממשלתי שקלי בריבית קבועה במח"מ עד 3 ועוד כ-14% באג"ח קונצרניות שקליות קבועות ובריבית משתנה, בדירוגי A ומעלה".

חלק מנייתי גדול

לאחר שהשוק המקומי רשם ביצועי חסר ביחס לשוקי חו"ל בתקופה החולפת, הראל ממשיך לשים דגש גדול יותר על הרכיב המנייתי לשוק המקומי.

לדבריו, "נוצר מצב שבו - במקביל לנתוני מאקרו טובים בגזרה המקומית - בחו"ל מתפרסמים נתונים פחות טובים. אצלנו השפעות חוסר הבהירות הגיאופוליטי צפויות להימשך בטווח הזמן הקרוב, ואמנם חוסר ודאות אינו טוב לשוק, אבל יכול להיות שהיה פה קצת 'אובר שוטינג', וכשנתקדם והמצב יתבהר ניתן להניח כי נראה שיפור".

החלק המנייתי בתיק של הראל גדול יחסית, ומהווה 25% מהתיק, בדומה להיקף החשיפה המנייתית שעליה המליץ בסבב ההמלצות הראשון שלו.

בבחינת ביצועי המניות שעליהן המליץ הראל, מאז סוף פברואר הציגו כולן ביצועי חסר ביחס לתשואה שרשם מדד ת"א 100 באותה תקופה.

נבדלת מהן מניית נובה , שנכללת במדד היתר ועלתה ב-6%, לעומת צניחה של כ-17% שהציג המדד באותה תקופה.

בעניין זה הראל אומר, כי "לא נכון לנסות לתזמן את השוק, כי לרוב זה יוצר פגיעה בתשואת התיק, בהנחה שטווח ההשקעה שלנו הנו בינוני-ארוך".

בגישה דומה, כל תיק ההשקעות של הראל לא כולל שינויים משמעותיים, כשלתפיסתו "בפרקי זמן כאלה, של חודשיים-שלושה, לא נכון לבצע שינויים דרסטיים בתיק".

הזדמנות בכלל ביוטכנולוגיה

הזדמנות נוכחית בשוק מזהה הראל במניית כלל ביוטכנולוגיה (כת"ב). לדבריו, "לחברה 18 פרויקטים פעילים, חלקם בשלבים מתקדמים, ובהם אף שיתוף פעולה עם טבע, שעוזרת במימון שלבי הפיתוח, ובצינורות השיווק הטובים ביותר במקרה של הצלחה. כך ניתן להיחשף לתחום זה, שיכול להיות בעל פוטנציאל רב במקרה של הצלחת אחת החברות, ובמקרה של כישלון - פורטפוליו של כמה חברות מקטין את הסיכון".

לעומת המתחרים, הראל מקצה חלק משמעותי של 5% מהתיק לתחום הסחורות התנודתי. הראל מודע לסיכון ולחוסר היציבות בענף זה, ומדגיש כי לראייתו החשיפה לסחורות צריכה להתבצע דרך קרנות המאפשרות מגוון ופיזור ענפי, ולא באמצעות השקעה בסחורה מסוימת.

מבנה תיק השקעות מומלץ של אופיר הראל
 מבנה תיק השקעות מומלץ של אופיר הראל

התשואות שהניבו ההמלצות של אופיר הראל כל פיננסים
 התשואות שהניבו ההמלצות של אופיר הראל כל פיננסים

* הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך