משבר הקוטג' עלול לטרפד את עסקת תנובה

(עדכון) - עקב מחלוקות בין הצדדים וחרם הקוטג': חשש להשלמת העסקה למכירת חלקו של שמיר בתנובה לבנק לאומי ■ מקורב ללאומי: "תנובה בבעיה - ייתכן שמוצריה יפוקחו; בעיתוי הנוכחי לא בטוח שהעסקה נכונה" ■ פרשנות / עירן פאר - פוקר שקרנים בעסקת תנובה

חילוקי דעות קשים בין הצדדים לעסקת תנובה, שבמסגרתה מוכר מאיר שמיר את חלקו בחברה לבנק לאומי, מונעים הסכמה על הארכת המועד האחרון להשלמתה ועלולים להביא לביטול העסקה. במקביל נשמעים קולות בבנק לאומי המטילים ספק בתבונה שברכישת נתח מתנובה.

היום (ב'), 5 ימים לאחר המועד האחרון להשלמת העסקה (15 ביוני), הודיעו מבטח שמיר ובנק לאומי כי ההסכם ביניהם פקע וכי "אין לו עוד תוקף". כעת "הצדדים מנהלים מגעים לגבי אפשרות חידוש תוקפו של ההסכם".

במקביל, כאמור נשמעים, קולות בלאומי התומכים בביטול העסקה. "אחרי סחבת כזו, ובעיתוי הנוכחי, אני לא בטוח שהעסקה נכונה. האם נכון לבנק לאומי להיות בעסקה כזו? האם כשהמודל העסקי של תנובה בבעיה וייתכן כי מוצריה ייכנסו לפיקוח, נכון ללאומי להיות שותף בתנובה? יש לי, כבנק, שיקולים שמעבר לרווחיות", אומר ל"גלובס" מקורב לבנק לאומי הבקי בפרטים ובהלכי הרוח בהנהלת הבנק.

מנכ"לית לאומי היא גליה מאור, ומטעם הבנק מנהלת את המשא-ומתן עו"ד דליה טל.

בעסקה מוכר מאיר שמיר 20.7% מתנובה (בפועל נמכרים 27% מה-SPV השולט בתנובה, שבו מחזיקה מבטח שמיר במשותף עם אייפקס), תמורת 775 מיליון שקל. בנק לאומי ישלם 387.5 מיליון שקל וירכוש 13.5% מה-SPV, אחזקה שוות ערך ל-10.35% מתנובה. שאר המניות יימכרו למשקיעים פרטיים.

שמיר מאשים את כהן

כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, מבטח שמיר ובנק לאומי ניהלו משא-ומתן להארכה נוספת, חמישית במספר, של המועד האחרון להשלמת העסקה, עד 31 באוגוסט. אתמול (א') היו הצדדים אמורים לחתום על ההסכם, אך לא הגיעו להסכמות.

"לאחר משא-ומתן שהתנהל בין מבטח ולאומי וכן בין הבנק לאייפקס לגבי תנאים אפשריים להארכת המועד להתקיימות התנאים המתלים, אשר לא הבשיל לכלל הסכמה, ובשים לב לכך שעד כה לא התקיימו כל התנאים המתלים לכניסתו לתוקף של ההסכם, ההסכם פקע" - הודיעו הצדדים. קרן אייפקס, בניהול זהבית כהן, היא בעלת השליטה בתנובה ושותפתו של מאיר שמיר.

במבטח שמיר מאשימים את כהן במבוי הסתום. "בין מבטח שמיר לבנק לאומי היה הסכם מוכן לחתימה, אך הנייר לא נחתם כי זהבית לא נתנה אישור להעביר את המספרים (הנתונים מתוך דוחות תנובה - ע.פ)", אמר ל"גלובס" מאיר שמיר, הבעלים של מבטח שמיר.

ההארכה נדרשת על מנת שוועדה שמינה דירקטוריון מבטח שמיר תשלים את בדיקת המחיר ותקבע האם הוא "ראוי והוגן". עם זאת, לא ניתן לבדוק את הוגנות המחיר ללא נתונים שתעביר אייפקס.

בתגובה אמר מקור יודע דבר המקורב למשא-ומתן: "אני כבר לא יודע אם תהיה עסקה".

במאי, לאחר המועד האחרון הקודם להשלמת העסקה, החליט דירקטוריון מבטח שמיר שלא לאשר את העסקה במתווה הנוכחי, אלא "למנות ועדה שתפקידה יהיה לברר האם סכום התמורה הינו המחיר הראוי וההוגן לביצוע ההסכם. זאת לנוכח פרסומים בתקשורת המתייחסים לשווייה הכלכלי של תנובה".

הפרסומים שאליהם התייחס הדירקטוריון נוגעים למצגת של אייפקס, שלפיה שוויה של תנובה הוא כ-7.8 מיליארד שקל, גבוה ב-25% משוויה לפי העסקה עם לאומי. כהן הציגה את המצגת במארס האחרון בכנס של שותפי קרן אייפקס.

ללא הנתונים לא יוכל שמיר לממש תנאי מתלה נוסף להשלמת העסקה - "הסרת המניעה להחזרת מניות מבטח שמיר למסחר בבורסה". קיומו מחייב קיום פרוצדורה מול רשות ניירות ערך של הצגה מחדש לדוחות מבטח שמיר. כדי לעשות את ההצגה מחדש נדרש שמיר לקבל מאייפקס נתונים לגבי תנובה. תהליך זה אמור להימשך מספר שבועות.

בדרך להצעת רכש?

ביטול העסקה מותיר את מאיר שמיר בבעיה, כיוון שמניית מבטח שמיר הושעתה ממסחר על-ידי רשות ניירות ערך לפני יותר משנה. "חייבים לטפל בהפסקת המסחר, וייתכן שמבטח צריכה לחזור לבית המשפט (לתביעה שהוגשה נגד אייפקס - ע.פ)", אמרו היום מקורבים לשמיר.

לפי הערכות בשוק ההון, במקרה שלא תהיה עסקה מסיבה כלשהי ישקול שמיר את האפשרות למחוק את מניות מבטח שמיר ממסחר ויהפוך אותה לחברה פרטית שאינה חייבת בפרסום דוחות.

פרשנות / עירן פאר - פוקר שקרנים

כל אחד מהצדדים בעסקת תנובה מעוניין בהשלמתה, אבל כולם משחקים פוקר, משחררים הצהרות, מנהלים קרבות אגו והולכים על הסף. זהבית כהן, למשל, מאוד רוצה להיפטר ממאיר שמיר כשותף, אבל היא משחקת איתו משחקים ולא משחררת נתונים הנדרשים לו.

מאיר שמיר, מבחינתו, לא אוהב את הרעיון, אבל כבר מבין שאין לו ברירה אלא למכור את חלקו בתנובה. מצד שני, המכירה תמצב אותו כאחד מאנשי העסקים הנזילים בישראל, עם הון נזיל של 1.2 מיליארד שקל, שיאפשר לו למנף עסקת רכישה גדולה בהיקף של 3-4 מיליארד שקל ולקפוץ מדרגה בעוצמתו והשפעתו.

בלאומי יש אופוזיציה חזקה לעסקה שדוחפת לביטולה. בכירים בבנק מסתובבים בתחושה שמאיר שמיר משחק איתם, שהם כלי בידיה של זהבית כהן. שהעסקה, הקטנה יחסית בהיקפה, נסחבת זמן רב מדי. ואז הגיע המשבר הנוכחי - לאומי, כבנק, ממש לא צריך להיות מזוהה עם "עושק הקוטג'".

בשביל מה אנחנו צריכים את זה? שואלים הבכירים. אבל מי שקובע היא גליה מאור, והיא עדיין רוצה מאוד את העסקה. למרות התנגדות בכירים בבנק, מאור הכריעה עד כה פעם אחרי פעם בעד העסקה. השיקול מובן.

בבנקאות "טהורה", ללאומי נחיתות מול הפועלים, האחזקות הריאליות הן אלה שעושות את ההבדל לטובת לאומי. מבחינת לאומי, מדובר באחזקה בחברה מוצלחת ורווחית, מונופול בתחומו שיניב רווח קבוע ונאה. ולא מיותר להזכיר שהפועלים מחזיק נתח משטראוס.

בעלי המניות בתנובה
 בעלי המניות בתנובה