מניות ישראליות או אמריקניות?

משקיעים יקרים, חכו רגע, כמה ימי עליות אינם סיבה לקנות, אולי יש חלופות עדיפות

"אכן נהגתי כטיפש בדצמבר 2007. הבנתי שהאדמה רועדת, קיבלתי פיק ברכיים ופדיתי כל נייר ערך, קרן השתלמות ומט"ח שהיו בשליטתי, הכול שמתי בפק"ם עם ריבית של 4%, למעשה עד ימים אלו (כיום מקבל 3%). בטיפשותי זכיתי לתשואה חיובית במשך 3.5 שנים בזמן שחברי 'המשקיעים המבריקים' עדיין מלקקים את פצעיהם".

- תגובה של מגיב בשם "רידיק"

מספר ימים נעלו בעליות והמשקיעים בעננים, לראות את זה מהצד גורם לי לחייך. התגובה שמצוינת למעלה יכולה להחזיר אתכם לקרקע ויכולה שלא, אולם היא משקפת באופן הטוב ביותר את מצבו העגום של שוק המניות הישראלי ב-4 השנים האחרונות.

ארבע שנים ותשואה אפסית, זאת למרות החיזוק החיובי מממצאי הגז והנפט בחופי ישראל, בלעדיהם התשואה הייתה שלילית.

ב-4 השנים האחרונות שוק המניות הישראלי היה כרכבת הרים, בעוד שהשמחה הגדולה מהשיאים שנרשמו בתחילת 2010 ושוב ב-2011, הסתיימו באכזבה. די להעיף מבט במעו"ף כדי לראות שהמניות המובילות בבורסה רחוקות ב-15%-20% משיא שלהן, כלומר הבורסה במצב בינוני בלבד, זאת על-אף נתוני המאקרו המעולים.

האם הקיץ הזה יהיה חם ומעניין מקודמיו?

אין תשובה חד משמעית לשאלה זו, כך שלפני שנתחיל להתלהב משוק המניות בתקווה לראלי של סוף השנה שיתחיל כבר ביולי, נבחן את הנתונים מהארץ ומהעולם:

על הצד האופטימי אפשר לראות כי מספר סימני שאלה שהעיבו על השווקים קבלו מענה, גם אם זמני ביותר. אולם ההסדר היווני הוא בעיני דחיית הקץ באמצעים מלאכותיים ותו לא, הוא מספיק כדי לצבוע את המדדים באירופה בירוק לעת עתה. הירידה במחירי הנפט, לעומת זאת, חיובית מאוד ואף חיונית להתאוששות הכלכלה האמריקנית.

אירופה - אני סבור כי יש להתרחק מהשווקים באירופה בעוד הבעיות ממשיכות להערם שם. מעבר לטיפול הלקוי במשבר החוב של מדינות הפריפריה, גם הכלכלה הריאלית מציגה נתוני האטה והאירו החזק פוגע ביצוא בנוסף לפגיעתו ביכולת ההחזר של אגרות החוב הנקובות באירו. בנוסף, תסיסת האזרחים הולכת וגוברת, ולא רק ביוון, עלולה להוביל לפיצוץ.

ארה"ב - מאז תחילת המשבר אני אומר שהתאוששות הכלכלה האמריקנית היא הסיכוי הטוב ביותר של הכלכלה העולמית. לשם כך, על מחירי הנפט להישאר נמוך מ-100 דולר, כשבמקביל האמריקנים מתמקדים בצמצום הגירעון על-ידי העלאת מסים והשקעת כספים בעידוד הכלכלה הריאלית. אם האמריקנים יפעלו כך, יש סיכוי שגלגל החוב הענק יתחיל לנוע בכיוון הנכון.

בניגוד לאירופה, את האופטימיות האמריקני אני יכול להבין. מישהו שם לב לראלי שהיה ביוני? הוא לא היה בשוק המניות אלא בשוק האג"ח, בעוד תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה מ-2.85% ל-3.2% תוך פחות משבועיים. זינוק חד בתשואת האג"ח משקף בדרך-כלל אחד משני דברים: חשש המשקיעים מיכולת החזר (כמו במקרה יוון שם תשואת האג"ח 16%) או ביטחון ביכולתה של המדינה להשתקם ויציאה מ"מבצר האג"ח" אל שוק המניות.

אם תהיתם ממה נבע הזינוק האחרון יש להסתכל על מחיר הזהב, אשר מהווה מפלט בתקופות של אי-ודאות. מחיר הזהב יורד בשבועיים האחרונים בעקבות נתונים שפורסמו שמגבירים את מידת האמונה, וכתוצאה מכך גם האופטימיות, בכוחה של הכלכלה הגדולה בעולם.

ישראל - מדינתנו הקטנטונת היא סימן שאלה גדול בעוד עננת ספטמבר עדיין מרחפת מעלינו. השקל החזק ייפגע ביצוא, בתעשייה המקומית ובצמיחה בעוד אופוריית הגז והנדל"ן כנראה מאחורינו. מצד שני, מצב החברות טוב למדי ואם התרחיש האופטימי בעולם יתממש, גם הבורסה שלנו תהנה מכך.

בשורה התחתונה, עדיין מוקדם להתלהב. אם להשקיע אזי עדיף בשוק האמריקני, כפי שהשנה האחרונה הוכיחה לנו. להערכתי, ביצועי השוק האמריקני ימשיכו להיות טובים מביצועי השוק המקומי. ואם אתם מתעקשים להשקיע בארץ, התמקדו במניות הדפנסיביות כמו מניות הבנקים ובזק.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.