חוגלה הקפיאה את עליית מחירי האגיס וטיטולים

תחקירי "גלובס" על יוקר המחייה מניבים פירות: חוגלה-קימברלי תיכננה להעלות את מחירי החיתולים והמגבונים ב-5%-10% באמצעות הפחתת כמות החיתולים במארזים - וחזרה בה

השפעת המחאה הצרכנית מגיעה גם לחברת חוגלה-קימברלי: החברה החליטה לדחות את עליית מחירי החיתולים האגיס, טיטולים והשקמה והמגבונים מתוצרתה, שתוכננה להתבצע ב-1 באוגוסט 2011.

החברה תכננה להעלות ב-10% את מחירי המגבונים וחיתולי האגיס כותנה אורגנית, ב-7% את חיתולי השקמה וב-5% את מחירי חיתולי האגיס פרידום וטיטולים.

ל"גלובס" נודע כי לפני יומיים קיבלו רשתות השיווק הודעה מהחברה, שכותרתה "הקפאת עליית מחירים", ובמסגרתה הודיעה החברה כי החליטה לדחות "בשלב זה" את המהלך, בשל מחאת המחירים.

בתוך כך, ברשתות השיווק מלינים על הדרך שבה ביקשה חוגלה-קימברלי לבצע את עליית המחיר. ממסמך של חוגלה-קימברלי שהגיע לידי "גלובס", מתאריך 30 ביוני, עולה כי החברה תכננה להוריד את מספר החיתולים במארזים של האגיס כותנה אורגנית ב-4-6 חיתולים ובאריזות האגיס פרידום בשני חיתולים בכל מארז. באריזות של טיטולים הוחלט להוריד מספר החיתולים ב-2-4 חיתולים לכל אריזה. הפחתת הכמויות הללו משקפת את עליית המחיר המצוינת לעיל. במארזים של חיתולי השקמה לא תוכננה הפחתת כמויות אלא עליית מחיר של 7%.

"זו עליית מחיר הפוכה. העובדה שאתה מוריד את מספר חיתולים ולא מעלה את המחיר של האריזה, מטשטשת את העובדה שמדובר בעליית מחיר. אף שהחברה הייתה חייבת לציין על גבי האריזה את מספר החיתולים החדש, זו עדיין שיטה שמטעה את הצרכן", אומר קמעונאי בכיר. "זה לא אותו מחיר כי הוא משלם יותר. מה הוא יחליף פחות חיתולים לילד?"

רבוע כחול תבצע יבוא מקביל של חיתולי האגיס מטורקיה

אמש (ג') הודיעה רשת רבוע כחול כי תחל ביבוא מקביל של חיתולי האגיס מטורקיה, וכי חיתולים אלה יימכרו בחנויות הרשת במחירים הנמוכים בכ-% 25 מהמחירים הנהוגים בשוק. החיתולים מיוצרים במפעל בטורקיה הנמצא בבעלות ישירה של נייר חדרה, החברה המחזיקה ב-49% ממניות חוגלה-קימברלי בארץ.

מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד, מסר כי צרכני הרשת ייהנו "ממותג איכותי ומוביל, ברמת איכות בלתי מתפשרת, במחירים נמוכים בעשרות אחוזים. אני מקווה כי הורדת המחיר באריזות שלנו יובילו להוזלה משמעותית של כלל הקטגוריה".

בתגובה מיהרה חוגלה-קימברלי להוציא הודעה ולפיה מדובר יבוא חיתולים באיכות ירודה יחסית. "המוצר המיוצר במפעלי חוגלה-קימברלי קלארק בטורקיה נמוך מזה המקובל בישראל, הן ברמת הספיגה והן באיכות החומרים", נכתב בהודעה. במקביל, החלה חוגלה-קימברלי במאמצים למנוע את המשך היבוא והזהירה את ספקיה בטורקיה מפני מכירת חיתולים לשוק הישראלי.

ברקע הדברים שורר בין הצדדים סכסוך מסחרי חריף, שהיבוא המקביל עשוי להחריף אותו. כפי שנחשף ב"גלובס", בתחילת יוני הוציאה רשת רבוע כחול חיובים חד-צדדיים לספקים בסכומים של מיליוני שקלים. החיובים שיצאו לתנובה, שטראוס, החברה המרכזית למשקאות קלים, יוניליוור וחוגלה-קימברלי, עומדים על יותר מ-1.5 מיליון שקל לכל ספק. לדברי ספקים, הרשת נימקה את החיובים ב"שחיקה ברווחיות הרשת" וכן בבונוס השנתי.

בכירים בתעשייה מאשימים כי התנהלותה של רבוע כחול נובעת מכך שלא נענו לחיובים שדרשה. "הרשת קיזזה באופן חד-צדדי. הנושא עוד לא נפתר, ואנחנו לא מתכוונים לוותר אפילו על שקל אחד. אנחנו לא מוכנים לשיטה שבה מקזזים באופן חד-צדדי ואחר-כך אנחנו צריכים להתחנן. הם חייבים לנו כסף, ואנחנו מבקשים לקבל את הכסף חזרה", אומר ל"גלובס" בכיר בתעשייה.

על כך אומר סמנכ"ל הסחר ברבוע כחול, גרשון ויסמן: "אין קשר בין החיובים להחלטה לייבא חיתולי האגיס ביבוא מקביל. יתרה מזאת, חוגלה-קימברלי ממשיכה לעבוד איתנו באופן סדיר ושוטף ומציעה לנו מבצעים".

מחוגלה-קימברלי נמסר בתגובה כי החברה אינה יכולה להתייחס לדברים שלא קרו.

דובר קימברלי קלארק מסר בתגובה: "אנחנו מודעים לכך שהקמעונאי בישראל מייבא האגיס ממפיץ משוק אחר, ודיברנו איתו בנושא. אנחנו מבינים שהשוני באיכות של החיתולים המיובאים ככל הנראה מטעה, וזאת הסיבה מדוע התרענו בפני הצרכנים שלנו באמצעות מודעות פרסום.

"קימברלי קלארק היא אחת מהיצרניות הגדולות בעולם של חיתולים חד-פעמיים, ואנחנו גאים באיכות המוצרים שלנו. בכל השווקים שלנו ישנם מוצרים באיכותיות שונות ובמחירים שונים.

"היבוא של מגה הוא מטורקיה, שם הלקוחות מאד מרוצים מהמוצר, אך זהו מוצר באיכות נמוכה יותר מהחיתולים שאנחנו מוכרים בישראל. אנחנו מתנצלים על הבלבול אשר לא נגרם בגללנו.

"יש לציין כי אנחנו עובדים קשה על מנת לפתור את הנושא, כך שהלקוחות בישראל יידעו בוודאות שהם מקבלים מוצר באיכות הגבוהה ביותר אליה הם הורגלו".

המהלך של חוגלה שהוקפא העלאת מחיר בשינוי מארזים
 המהלך של חוגלה שהוקפא העלאת מחיר בשינוי מארזים