הרפתנים: "לא נשלם את חשבון החזירות של הטייקונים"

טוענים: הצעת האוצר להפחית 25 אגורות במחיר המטרה של החלב תביא לסגירה של 172 רפתות במושבים ■ היום יפגינו חקלאים ורפתנים מול משרד ראש הממשלה

הצעת האוצר להפחתה של 25 אגורות במחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי) של החלב תביא לסגירה של 172 רפתות הפועלות במושבים, ואילו הצעתו של שר התמ"ת שלום שמחון להפחתה של 10 אגורות במחיר המטרה תביא לסגירה של 61 רפתות במושבים - כך טוענים הרפתנים.

"לא השתתפנו בעושק הצרכנים, ולא נשלם את חשבון החזירות של הטייקונים. מחיר החלב הגולמי הוא המחיר היחיד שמפוקח, וכבר הוכח שאין לו כל קשר להתייקרות מחיר מוצרי החלב. הפחתה שרירותית של מחיר המטרה ופתיחת היבוא היא החלטה פוליטית-שרירותית, שלא תוזיל את המחיר אלא רק תעשיר יותר את הטייקונים והיבואנים המקורבים", אומרים הרפתנים ביישובי העימות והפריפריה.

רפתנים בעוטף עזה מותחים ביקורת קשה כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לא מספיק שהקסאמים הורסים את חיינו בגבול הדרום, ביבי רוצה לקטוע גם את מטה לחמנו", אומר חיים ילין, ראש מועצה אזורית אשכול בעוטף עזה.

היום (א') אחר-הצהריים יפגינו רפתנים וחקלאים מכל רחבי הארץ מול משרד ראש הממשלה. ההפגנה תתקיים במקביל לדיון שמכנס ראש הממשלה בעניין הצעדים שיש לנקוט במטרה לרסן את מחירי מוצרי החלב, וזאת בעקבות הוועדה שמונתה במשרד התמ"ת לנושא.

בישיבה צפויים להשתתף שרת החקלאות, אורית נוקד, התומכת בהטלת פיקוח ממשלתי על מחירי המזון ומתנגדת להפחתה במחיר המטרה של החלב, ושר התמ"ת, שלום שמחון, המתנגד להטלת פיקוח על מחירי מוצרי חלב.

בישיבה יידונו מסקנות הביניים של הוועדה לבחינת משק החלב, לרבות הורדת מחיר המטרה, חובת דיווח על רווחיות המחלבות בשורה ארוכה של מוצרי חלב, סימון מוצרים בפיקוח ופתיחה חלקית של שוק החלב ליבוא.

"ניסיון הממשלה לפגוע בבסיס הפרנסה שלנו - מזעזע. לא ניתן להפוך אותנו למובטלים רק כדי שכמה טייקונים ומספר קטן של יבואנים מקורבים לצלחת יתעשרו עוד יותר", אומר יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר לחלב.

לדבריו, "לא ייתכן כי עקב עליית מחירים בלתי מרוסנת בשוק המזון בישראל - חלב, שמן, קפה ועוד - יבואו ראש הממשלה והשרים ויאשימו את הרפתנים, כאשר כל הבדיקות הוכיחו כטי המוצרים התייקרו למרות וגם כאשר מחיר החלב הגולמי ירד. לא ייתכן כי הרפתנים המקבלים רק 2.15 שקל עבור כל ליטר חלב היוצא מהרפת, יחטפו מכה אנושה של הורדת המחיר, עקב חוסר היכולת של הממשלה לשלוט במשפחות והחברות השולטות בשוק המזון. לא ניתן לחסל את יישובי קו העימות ולא את החקלאות בפריפריה".

בהתייחס לאפשרות פתיחת השוק ליבוא אומרים הרפתנים: "הממשלה בוחרת לתמוך ברפתנים באירופה, במקום בהתיישבות העובדת וביישובי הפריפריה, הגם שפתיחת השוק לייבוא לא תוזיל את מחירי מוצרי החלב בישראל. עוד לא יבשה הדיו על מסמכי חוק החלב שהתקבל בכנסת, וכבר מכופפים את החוק בגלל מצוקה פוליטית - דווקא בדרך ההפוכה אפילו מהצהרות ראש הממשלה נגד הריכוזיות במשק".