למרות הכול: 1.6 מיליון תיירים ביקרו בישראל מתחילת השנה

ממשיך הגידול בתיירות הנכנסת לישראל: עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ■ בחודש יולי לבדו הגיעו לישראל 274,000 מבקרים - ירידה של 2% לעומת יולי 2010

ממשיך הגידול בתיירות הנכנסת לישראל: 1.9 מיליון מבקרים הגיעו לישראל מתחילת השנה (ינואר-יולי), מתוכם 1.6 מיליון היו כניסות של תיירים, אשר שהו בישראל יותר מלילה - גידול של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד; בחודש יולי לבדו הגיעו לישראל 274 אלף מבקרים - ירידה של 2% לעומת יולי 2010 - כך עולה מסקר תיירות נכנסת של משרד התיירות המסכם את שנת 2010 בתיירות, המתפרסם היום (ד').

על-פי נתוני הלמ"ס, מתוך 1.9 מיליון המבקרים, 251 אלף היו של ביקורי יום - ירידה של 25% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ומתוכם נרשמו 102 אלף מבקרי קרוזים - עלייה של 42% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הסקר מראה כי שביעות-הרצון של התיירים מהביקור בישראל עלתה במדדים רבים. הסקר, שנערך על-ידי חברת גיאוקרטוגרפיה, התבצע במהלך שנת 2010 בקרב למעלה מ-27 אלף תיירים, מתוך 3.45 מיליון תיירים שביקרו בישראל בשנה זו - שנת השיא בתיירות לישראל.

התיירים העניקו את הציונים הגבוהים ביותר (בסולם 5-1) לאתרים הארכיאולוגיים - 4.5, הביטחון האישי - 4.2, מקומות האכסון - 4.2, חיי הלילה - 4.1 ויחס הציבור לתייר - 4. ציונים גבוהים פחות (בין 3.8-3.4 מתוך 5) ניתנו לניקיון בשטחים הציבוריים, הבדיקות הביטחוניות, המתקנים בשדה-התעופה, המסעדות והמוניות.

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, מסר בתגובה כי "היציבות בתיירות מתחילת השנה, על אף המשברים המדינות האזור, הנה תוצאה של פעילות שיווק אינטנסיבית ומוגדלת בתקציבים ובפעילות".

השר ציין כי "מתחילת השנה תרמה התיירות הנכנסת לבדה לישראל כ-8 מיליארד שקל, ויחד עם תיירות הפנים הגיעה תרומת תעשיית התיירות למשק הישראלי ב-7 החודשים הראשונים של השנה לקרוב ל-15 מיליארד שקל, תוך העסקתם של כ-160 אלף עובדים, באופן ישיר ועקיף, בענפי התיירות השונים".

עוד עולה מנתוני הסקר כי 24% מהתיירים היו יהודים, 68% נוצרים; השהות הממוצעת לתייר עמדה על 11 לילות; ההוצאה הממוצעת לביקור עמדה על 1,100 דולר, ועבור 43% מהתיירים היה הביקור בישראל ביקור חוזר. 77% מהתיירים ביקרו בירושלים, 56% בתל-אביב, 51% בים המלח, 35% בטבריה, ו-33% בנצרת.

בתוך כך, גוברים החששות של תעשיית התיירות בארץ מהשפעת המצב המדיני על הגעת תיירים לישראל בחודשים עד סוף השנה הזו. חברות נסיעות ומלונות מדווחים על מעט ביטולים.

רכבת אווירית מברזיל

בכל מקרה, ספטמבר נחשב ברובו לחודש "מת", מאחר שהוא יוצא השנה בין חופשת הקיץ לחגים שמתחילים רק בסופו. לכן, ספטמבר בכל מקרה צפוי להיות חלש בתיירות. עם זאת, למרות החששות שנוגעים במיוחד לתיירות בירושלים בספטמבר, התארגנה קבוצה של 3,000 ברזילאים, שתגיע לישראל בתחילת ספטמבר להופעה בבריכת הסולטן.

מרכז העיר ירושלים יוצף בתחילת ספטמבר באלפי חברי הקבוצה, שמגיעה לחגוג את יום העצמאות של ברזיל, שיחול ב-7 בספטמבר, במופע מיוחד בעיר של הכוכב רוברטו קרלוס, מגדולי הזמרים בדרום אמריקה. קרלוס בן ה-70 מכונה בברזיל "המלך" ומוביל את רשימת הזמרים הנמכרים ביותר בברזיל עם מכירות של מעל 120 מיליון עותקים.

את הרכבת האווירית תפעיל חברת התיירות הנכנסת ג'נסיס בשיתוף חברת אל-על בטיסות מסן פאולו. רק המשלחת של הזמר לבדה מילאה שני מטוסים של אל-על מסן פאולו. קרלוס עצמו יטוס במחלקה הראשונה. כמו כן יגיעו אלפי מעריצים של הזמר גם מאירופה וממקומות אחרים.

יצוין כי לא מדובר בתיירות הצליינית המוכרת לנו שלנה על-פי רוב במלונות בדרגת 3 כוכבים, אלא בתיירים שילונו במלונות היוקרה ברחבי העיר. בין היתר ילונו חברי הקבוצה במצודת דוד, בקינג דייויד, בממילא, בגרנד קורט, בעץ הזית בדן ירושלים ובמלונות יוקרתיים נוספים ברחבי העיר.

קורט קאופמן, מנכ"ל חברת ג'נסיס, קיים לאחרונה מפגשים אינטנסיביים בברזיל ובארץ עם חברת DC7, מפיקי הזמר, ומסר כי "שהות של קבוצת תיירים גדולה כל-כך בעיר תייצר תנופה עסקית רחבה לתיירות בירושלים ובישראל בכלל, בתקופה בה מארגני תיירות בחו"ל מתלבטים האם להגיע לביקור בארץ או לא". בנוסף מסר קאופמן כי עד סוף 2011 צפויים להגיע לארץ עוד כ-20 אלף תיירים מברזיל דרך חברת ג'נסיס.

קאופמן הוסיף כי ביקורו בארץ של קרלוס, שהוא נוצרי מאמין אדוק, ואיתו אלפי ברזילאים צפוי לזכות לחשיפה אדירה בתקשורת בדרום אמריקה ויהווה ללא ספק "זריקת מרץ" לנתח התיירות לישראל.

"למרות הירידה ברבעון הראשון של 2011 שנבעה מהאירועים במזרח התיכון, הצלחנו להביא לתוצאות טובות באמצעות אמצעים שיווקיים נכונים. חובה לנהל 'קרב בלימה' נגד הידיעות הקשות בתקשורת במקביל לפעילות שיווקית אינטנסיבית בבית הלקוח", אומר קורט קאופמן.