"אתר הקופונים buy2 הפך לראשונה לרווחי ברבעון האחרון"

המיזוג בין buy2 ל"דיל היום" מחדד את התחרות בשוק הקופונים ■ אביב רפואה, מבעלי buy2, חושף את מאחורי הקלעים של הענף ומסביר שלמרות התחרות הצמודה אפשר לעבור לרווחיות

כבר חודשים ארוכים שמדברים בשוק הקופונים על היעלמותם של האתרים הקטנים. אומרים שהם לא ישרדו את התחרות הקשה לאורך זמן, שהיתרון לגודל בענף הוא המפתח העיקרי להצלחה' ושבסופו של דבר מי שלא יכול להציע עסקאות אטרקטיביות - הן לגולשים והן לעסקים - ימצא את עצמו מחוץ למשחק.

הכול נכון: אתרים קטנים בודדים הולכים ונעלמים עם הזמן ומשאירים מאחוריהם צרכנים תוהים, שירות לקוחות לא זמין' ורק אתר הבית נשאר כשריד אחרון.

אך נראה כי גם במעלה הגבעה, איפה ששוכנים האתרים הגדולים והוותיקים יותר, לא כולם מצליחים להחזיק מעמד. בשבוע שעבר החליטו בעלי אתר "דיל היום", אחד מ-8 האתרים המובילים בשוק הקופונים הישראלים, שהם מיצו את העניין ומוכרים את העסק לאתר buy2 מבית קשת ונטקס.

אמנם לא מדובר פה באקזיט של מיליוני דולרים כמו בענפי אינטרנט אחרים, וגם לא ב-8-10 מיליון דולר שבהם נמכרה גרופר הישראלית לידי גרופון האמריקנית, אך לא היקף העסקה - 2 מיליון שקל - הוא בהכרח המהות.

העובדה שאתר גדול יחסית מרים ידיים ומחליט לפרוש מהימרוץ, יש בה כדי להגיד משהו על הכיוון שהשוק הולך אליו - לא רק האתרים הקטנים מתקשים להתמודד עם התחרות הצמודה, אלא נראה כי גם חלק מהמובילים נשחקים עם הזמן. למרות זאת, יש לציין כי על-פי הערכות, חלק מהאתרים הגדולים הם רווחיים.

לדברי מנכ"ל נטקס, אביב רפואה, ב"דיל היום" הבינו שהמשך הדרך בשוק הצפוף עלול להיות כבד כלכלית. "יש את ההשקעה שהם עשו עד היום באתר, ויש את ההשקעה שהם היו צריכים לעשות אם היו ממשיכים לבד כדי להתמודד עם התחרות שנוצרה וההתפתחויות שהולכות להיות בתחום", הוא אומר.

לכן, לא מפתיע לגלות כי דווקא "דיל היום" היו אלה שפנו ל-buy2 והציעו את עצמם למכירה. למעשה, רפואה מספר כי "דיל היום" הם לא היחידים, וגם שחקנים אחרים בשוק - בינוניים וקטנים - פונים וממשיכים לפנות אליהם במטרה להגיע לעשות אקזיט קטן.

"המדיניות שלנו היא להיות פתוחים ולשקול כל פנייה והצעה", אומר רפואה, ומוסיף כי "בעסקה האחרונה מצאנו את ההיגיון הרב בלבצע אותה ולחבר את 'דיל היום' ל-buy2, ועל-ידי כך להפוך את הקבוצה למובילה באופן משמעותי על שאר השחקנים", אומר רפואה.

- מה השלב הבא אחרי הרכישה?

"המטרה שלנו היא לשמר את שני האתרים כמותגים שונים, כשכל המחלקות האופרטיביות - כמו שירות הלקוחות והשירות לעסקים - יתנהלו מאותו מקום. מירב ההתייעלות פה תהיה בכוח שלנו מול השוק - לתת פתרון כולל לעסקים על-ידי סגירת הסכם אחד אטרקטיבי, שיאפשר לקבל חשיפה גם ל-buy2 וגם ל'דיל היום'".

- מה מבחינת הגולשים?

"מבדיקות שערכנו, אחוז החפיפה של הגולשים יחסית לא גבוה. יש הרבה גולשים חדשים ב'דיל היום' שהולכים להצטרף לקבוצה שלנו. החבירה של כל הגולשים לקבוצה אחת היא מאוד חיובית. בהמשך ייתכן שאף נמזג בין שני האתרים".

- תרכשו אתרי קופונים נוספים בהמשך?

"בשלב הזה, העסקה היחידה שנראתה לנו כדאית הייתה 'דיל היום' - בגלל האנשים שעומדים מאחורי החברה, הנכסים שלה, כמו גם כמות הגולשים ופריסתם הגיאוגרפית וכמות העסקים שאיתם הם עובדים וכן התוצאות העסקיות".

התוצאות הכספיות של "דיל היום" אמנם לא נחשפו, כיוון שמדובר בחברה פרטית, אך על-פי הערכות בשוק, בחודשים האחרונים רשם האתר הכנסות חודשיות של 1.5-2 מיליון שקל וללא רווחיות. זאת, בניגוד למצב הכלכלי של buy2.

"הפכנו להיות רווחים לראשונה ברבעון האחרון", מגלה רפואה, ומוסיף כי "עצם המעבר של שחקן מוביל בשוק לרווחיות מסמל שבכל זאת אפשר להרוויח משוק הקופונים".

ומה לגבי "דיל היום"? "התוכנית שלנו היא להפוך גם את 'דיל היום' לרווחי תוך זמן קצר", אומר רפואה.

גרופון נגד buy2

התחרות הצמודה בשוק הקופונים הישראלי הביאה לא אחת לחיכוכים בין האתרים השונים, שעירבו מצדם גם עורכי דין ובתי משפט. כך, למשל, הגישה באליגם תביעה נגד גרופון על כך שפרסמה את עצמה בתוצאות החיפוש של גוגל עם השם של באליגם. גם "דיל היום" התלוננה על מהלך דומה שבו נקטה גרופון באמצעות תוצאות ממומנות במנוע החיפוש של גוגל.

לפני שבועיים היו אלה גרופון שהפעילו את עורכי הדין שלהם כדי להתלונן נגד buy2. הטענה הייתה כי קשת, המחזיקה ב-40% מאתר buy2, מקדמת את אתר הקופונים בניגוד לחוק לכאורה.

"עדיף שגרופון ישקיעו יותר בשירות הלקוחות שלהם ופחות בלנסות ולהעלות טענות-שווא כנגד buy2", אומר רפואה. "הטענות האלה מקוממות ובאות משחקן שיודע שהוא לא מוביל היום את השוק. buy2 רוכש זמן פרסום בדיוק כמו שכל אתר קופונים יכול לרכוש. מהטענות של גרופון נשמע כאילו הם חושבים שהשוק בישראל לא חופשי ונמצא תחת משטרים מסוימים. כל אחד יכול לפרסם ולשווק איפה שהוא רוצה ובאילו אמצעים שהוא רוצה", אומר רפואה.

מגרופון נמסר בתגובה: "נראה כי אביב רפואה אינו מבין את דקויות חוק הרשות השנייה ועל כן התבטא כפי שהתבטא. העניין נמצא בבירור ברשות השנייה. איננו נוהגים להגיב להשמצות, אך חשוב להדגיש כי מידע על מחזורי העסקאות בענף הקופונים הינו חופשי וגלוי, וכל אחד יכול לעקוב ולהתרשם מי השחקן שמוביל את השוק".

נתח השוק לפני המיזוג
 נתח השוק לפני המיזוג