"ענן המחשוב עובר לאנשי האפליקציות - ואנחנו נהיה שם"

גורי שטרק, מנכ"ל חברת הסטארט-אפ הישראלית קלאוד-שר, שגייסה 10 מיליון דולר ביולי, מאמין שהסטארט-אפים יתרמו לפיתוח ענן המחשוב, ומציין: "למזלנו אנחנו אחרי הגיוס, אחרת לא הייתי ישן טוב בלילה"

"נמאס לי מהפוליטיקה בחברות הגדולות", אומר גורי שטרק, מנכ"ל חברת הסטארט-אפ הישראלית CloudShare. שטרק מכיר היטב את ההבדלים בין עבודה בחברה גדולה לבין עבודה בסטארט-אפ, שמעסיקים לא מעט אנשי ההיי-טק.

ההבדלים יכולים להתבטא בין השאר בתום השכר, באפשרויות קידום, בסביבה חברתית ובעניין. עם זאת, אצל המנהלים הבכירים, הפוליטיקה הארגונית מהווה שיקול מרכזי.

שטרק, שמאס בפוליטיקה הארגונית, כיהן עד תחילת השנה כסמנכ"ל בחברת התוכנה אוטודסק וכמנהל חטיבת אוטוקאד, בהמשך לתפקיד ניהולי בסינופסיס.

תוכנת השרטוט אוטוקאד, שהפכה למוצר המוביל בקרב אדריכלים ומתכנני מוצרים, אחראית לרוב המכירות של אוטודסק, ולכן אפשר להבין מדוע שטרק חשש שתוכנה מתחרה, שתהיה זמינה על-גבי שרת מרוחק (SaaS), תפגע בביצועי אוטודסק.

ההבנה זו הניעה אותו לנסות לפתח גרסה כזו בתוך החברה, כמהלך אסטרטגי והגנתי. שטרק, שמילא שני תפקידי ניהול באוטודסק, למד שאין שינויים קלים, גם לא במרחב הפוליטי המוכר לו.

"בחברה טענו שהניסיון לפתח גרסה של אוטוקאד שתהיה זמינה באינטרנט לא יילך", הוא אומר, "אמרו לי שהרבה סטארט-אפים ניסו לעשות את זה ומצאו את עצמם בבית קברות לחברות. אני גיליתי שזה כמעט בלתי אפשרי לפתח את הרעיון בתוך הבית בגלל הפוליטיקה הפנימית".

בסוף 2009 מצא שטרק את חברת הסטארט-אפ הישראלית VisualTao, שפעלה בנישה ששטרק רצה לפעול בה - גרסת אינטרנט של תוכנת האוטוקאד. שטרק הוביל את רכישת הסטארט-אפ, תמורת 26 מיליון דולר והפך אותו למרכז הפיתוח של אוטודסק בישראל.

ייעול השיווק והמכירות

בשלב הבא בקריירה, בתחילת 2011, החליט שטרק להתנתק מחברות גדולות ולצאת לדרך חדשה כמנכ"ל קלאוד-שר.

בניגוד לאוטודסק, שבמשך 30 שנה פעלה במודל לפיו היא מוכרת רישיונות שימוש לתוכנות על המחשב האישי, קלאוד-שר פועלת בעולם החדש של התוכנה שנוצר בענני המחשוב.

החברה מספקת תשתית מחשוב על-גבי חוות שרתים מרוחקות לצורך הדגמה, הדרכה ובחינה של תוכנות. החברה נוסדה ב-2007 תחת השם IT Structure, וכיום היא מעסיקה 40 עובדים, ומוכרת במיליוני דולרים בשנה.

הכניסה של שטרק לחברה גרמה לשינוי ארגוני ואסטרטגי, תהליך שבדרך כלל מתבצע בסטארט-אפ מתבגר שנתקל בתקרת זכוכית מוקדם מהצפוי.

השינוי הארגוני הוביל לפרישתו של אחד המייסדים וסמנכ"ל הטכנולוגיות - אופיר קרא-עוז, שמנהל כיום את מרכז הפיתוח החדש של EMC בבאר שבע; ולמעבר של המנכ"ל והמייסד הנוסף - צבי גוטרמן, לתפקיד סמנכ"ל אסטרטגיה.

השיחה עם שטרק נערכת ימים ספורים לאחר הזעזועים שעברו על וול סטריט. לדבריו, הגיוס של 10 מיליון דולר שהחברה השלימה ביולי היה ממש בדקה ה-90.

"למזלנו, אנחנו כבר לא בתוך הגיוס", הוא אומר, "אחרת בהחלט לא הייתי ישן טוב בלילה". בין המשקיעים בחברה נמצאים הקרנות גלובספאן, סקויה, צ'רלס ריבר ונצ'רס וג'מיני. עד כה גייסה החברה 26 מיליון דולר.

על-פי שטרק, הפתרון של קלאוד-שר אמור לעודד שימוש בתוכנה מאחר שהוא מייעל את עבודת השיווק והמכירות של החברות הגדולות.

עם זאת, לסטארט-אפ בתחילת הדרך שצריך כסף להרחבת הפעילות, התקופה הנוכחית אינה אידיאלית, מה גם שהחברה עדיין אינה רווחית. מבחינה אסטרטגית, מנסה שטרק ליישם בקלאוד-שר את מה שביצע באוטודסק - הרחבת בסיס המשתמשים.

מודל עסקי מעודכן

המודל המקורי של החברה היה מכירת תשתית בחוות שרתים להדגמה והדרכה של מוצרים. אמנם חברות גדולות כגון סיסקו, SAP ו-VMware משלמות כל אחת כמה מאות אלפי דולרים כדי להשתמש בפתרון, אבל אין הרבה כמותן.

"השוק הזה קטן מכדי להפוך את החברה לגדולה", מעריך שטרק שניסה להרחיב את השוק גם למשתמשים פרטיים, למשל מפתחי אפליקציות פחות מורכבות.

החברה בחרה להתמחות באספקת סביבת פיתוח ליישומים המבוססים על שרת שיתוף הידע הארגוני SharePoint של מיקרוסופט - מה שנדרש במחלקות המחשוב הארגוניות.

בהתאם, העלויות ירדו מכמה מאות אלפי דולרים לחברה לכמה עשרות או מאות דולרים למשתמש בודד לחודש. לטענת שטרק, כיום 40%-50% מהמשתמשים החדשים הם בתחום ה-SharePoint.

ענן סיפק עד עכשיו פתרונות בתחום תשתיות המחשוב", מוסיף שטרק, "בעתיד הוא יעבור למפתחי האפליקציות, שירצו סביבת מחשוב מתאימה. אנחנו רוצים להיות במרכז של התהליך הזה".