ערעור קצב: המכתב האנונימי לשופטת נאור לא יעכב את ההליך

במכתב הבלתי חתום נכתב כי מחברו הוא ידיד של א' ממשרד התיירות, המתלוננת שבעניינה הורשע קצב בביצוע שני מעשי אונס, ויש בו ניסיון לכרסם באמינות גירסתה

מכתב אנונימי שהגיע לידי שופטת בית המשפט העליון, מרים נאור, ראש הרכב השופטים בערעור של נשיא המדינה לשעבר משה קצב, אינו צפוי לעכב את מתן פסק הדין בתיק - כך מעריכים גורמים משפטיים בעקבות החלטתה של נאור להעביר לידי הפרקליטות וההגנה העתק מהמכתב האנונימי שנשלח אליה.

במכתב הבלתי חתום נכתב כי מחברו הוא ידיד של א' ממשרד התיירות, המתלוננת העיקרית בתיק, שבעניינה הורשע קצב בביצוע שני מעשי אונס. הכותב מבקש כביכול לכרסם באמינותה של א', אלא שהיותו של המכתב אנונימי, והעובדה שאין כל תימוכין לאמינות המידע הכלול בו, מונעים למעשה כל אפשרות להסתמך עליו לקביעת ממצאים.

‏‏שופטיו של קצב בבית המשפט העליון החליטו להעביר את העתק המכתב לצדדים, במטרה לאפשר להם לנקוט פעולות - למשל, לדרוש מהמשטרה לחקור את נסיבות כתיבת המכתב ולאתר את מחברו. ואולם עד כה לא נקטו הסנגורים, עורכי הדין אביגדור פלדמן, ציון אמיר ואברהם לביא, כל פעולה בעניין.

שלב הטיעונים בערעורו של קצב, שהורשע ונידון ל-7 שנות מאסר בפועל, הסתיים לפני כחודש בבית המשפט העליון, ופסק הדין בערעורו צפוי להינתן ככל הנראה אחרי החגים.

‎‎יחסים בהסכמה?

ערעורו של קצב התמקד הן בעצם הרשעתו בעבירות מין חמורות, והן בעונש החמור שנגזר עליו במחוזי. בניגוד לעמדתו של קצב עצמו, שהמשיך לטעון כי מעולם לא קיים מערכת יחסים רומנטית או מינית עם המתלוננות, טען סנגורו, עו"ד פלדמן, כי חומר הראיות מוליך למסקנה סבירה, שלפיה התקיימו בין קצב לבין א' יחסים בהסכמה.

לדבריו, אף אם מסקנה זאת הופכת את קצב לשקרן - הרי שעדיין מוטל על התביעה הנטל להוכיח מעבר לספק סביר כי האפשרות היחידה העולה מחומר הראיות היא שיחסי המין היו בכפייה ותוך שימוש בכוח.

פרק מיוחד בערעורם הקדישו הסנגורים לטענת הגנה מן הצדק, שהתמקדה בנכונותה של התביעה ללכת כברת-דרך ארוכה לקראת קצב, במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עמו ב-2007, ושבוטל לבסוף על-ידי קצב עצמו. במסגרת הסדר טיעון לא הואשם קצב באונס. עסקה זו מלמדת, לדעת הסנגורים, עד כמה הראיות שבידי התביעה הן רעועות. ‏‎‎‏