צפו במחוות ברשת: העולם מציין עשור לפיגועי 11 בספטמבר

מכשירי אייפון או פרופילים בפייסבוק לא היו קיימים כאשר העולם כולו הזדעזע למראה מגדלי התאומים הקורסים ■ 10 שנים אחרי, כבר אפשר להקדיש סטטוסים לזכר הקורבנות

בימים כאלה ברחבי ארה"ב נשאלת שאלה אחת: "איפה היית כאשר נפלו מגדלי התאומים?". 10 שנים חלפו מאז אותה יממה נוראית ב-11 בספטמבר 2001, ובאמריקה עושים את מה שהם יודעים הכי טוב לעשות - לזכור.

רשתות חברתיות או סמארטפונים (כפי שאנחנו מכירים היום) לא היו קיימים אז, וניתן רק לדמיין מה היה יכול להיות התפקיד שלהם או כיצד הם היו מושפעים מעוצמת האירוע הזה אילו היו קיימים.

בימים אלה מציינים בארה"ב, ולמעשה בכל העולם כולו, 10 שנים לפיגועי ה-11 בספטמבר באפליקציות פייסבוק ואייפון ייעודיות שהושקו על-ידי המוסד הלאומי לזיכרון והנצחה של הפיגוע - 9/11 Memorial, ביחד עם השקת אנדרטת הזיכרון ומוזיאון שייחנך בטקס מרכזי.

אפליקציית הפייסבוק הרשמית של אתר ההנצחה, National September 11 Memorial & Museum, מזמינה את הגולשים בפייסבוק להחליף את תמונת הפרופיל שלהם לתמונה אחידה המציגה את התאריך 9/11 לאות הזדהות, וכן לשתף את החוויות שלהם מאותו יום. בנוסף, ישנה אפשרות להקדיש סטטוס לזכר מאות הקורבנות או לחילופין עבור אדם ספציפי שקיפח את חייו באותה מתקפת טרור.

911_facebook
 911_facebook

משתמשי האייפון יכולים לחוות ולהשתתף בתהליך ההנצחה והזיכרון עם מספר אפליקציות ייעודיות: אפליקציית האייפון/אייפד שהושקה בימים אלו -Explore 9/11, וזמינה להורדה בחינם מחנות האפסטור של אפל, מספרת את ארועי היום ההוא על ציר הזמן, וכן מציעה סרטוני וידיאו, תמונות ועדויות על מה שאירע.

אפליקציה נוספת - 9/11 Memorial Guide, גם היא מהמוסד הרשמי להנצחה, מציגה תמונת אנימציה אינטראקטיבית של אנדרטת הזיכרון הרשמית בגראונד זירו, ומאפשרת לדפדף בין אלפי השמות של הנספים וכן לשמוע עדויות וסיפורים מאנשים ששרדו.

911 Memorial Guide iphone
 911 Memorial Guide iphone

בצד היצירתי יותר ניתן למצוא את בריאן אוגוסט שפיתח את אפליקציית 110 Stories, חינמית לאייפון ובקרוב גם לאנדרואיד. זוהי אפליקציית מציאות רבודה (Augmented Reality) שמטרתה להציג במיקום מדויק את מיקומם של מגדלי התאומים בנוף המגדלים של העיר ניו-יורק, ולאחר מכן לצלם את התמונה ולהוסיף תגובה או סיפור הקשורים לצילום שלה. כל התמונות מועלות לאתר האינטרנט הרשמי של האפלקציה בכתובת 110Stories.com.