12 אגודות סטודנטים מצטרפות לחרם על תנובה

"אנו דורשים שמוצרי תנובה יוזלו משמעותית בעשרות אחוזים, באופן קבוע ומיידי" ■ "לא ניתן יד לפגיעה ברפתנים" ■ "סירובכם להוזיל מוצרים עד שהממשלה תפרסם את החלטותיה בנוגע לכל השוק הוא חוסר הבנה של עוצמת החרם וזלזול בוטה בצרכן" ■ תנובה בתגובה: "פופוליזם זול"

יוזמת החרם נגד תנובה מתרחבת. הערב (ה') הודיעו 13 אגודות סטודנטים ברחבי הארץ כי הן מצטרפות ליוזמת אגודת הסטודנטים בתל-אביב להחרים את תנובה החל מיום שני הבא ועד לחגים.

במכתב ששלחו ליו"ר תנובה ומנכ"לית אייפקס, זהבית כהן, טוענים הסטודנטים כי לא יתנו יד לכל הסדר שיביא לפגיעה ברפתנים, ומבהירים כי החליטו "להחריף את פעולות המחאה לקראת החלת החרם בתחילת השבוע הבא, במטרה לגרום להפסקת ה'חליבה' של הציבור על-ידי תנובה".

עוד כותבים הסטודנטים כי "הידיעות שפרסמתם כי החברה מתנה את ירידות המחירים לצרכן בהשתתפות הרפתנים, אינן מקובלת עלינו. מאז שנת 2008, גם כשמחירי המטרה של החלב ירדו, תנובה העלתה את מחירי מוצריה לרשתות השיווק.

"אנו שמחים שאין בכוונתכם להוזיל את מחירי המטרה, שכן כל הוזלה של מוצרים שתפגע בפרנסתם של הרפתנים בישראל, לא תהיה מוסכמת על הציבור בישראל.

"אנו דורשים שמחירי המוצרים של קבוצת תנובה יוזלו משמעותית בעשרות אחוזים, באופן קבוע ובטווח הזמן המיידי", כותבים הסטודנטים.

אצבע מאשימה

במכתב הסטודנטים מפנים אצבע מאשימה כלפי תנובה על יוקר מוצרי המזון ומותחים ביקורת על אי-חשיפת תוצאותיה הכספיות של החברה.

"מדיניות התמחור של תנובה, המחזיקה בלמעלה מ-50% משוק החלב בישראל, היא אחד הגורמים להאמרת מחירו של סל מוצרי המזון בשנים האחרונות. עליית המחירים שנבעה מכמיהה מובנת של החברה למקסום רווחים, והיעדר התחרותיות בשוק החלב, יצרה מצב בו משקי-בית בישראל מצמצמים את סל מוצרי החלב שצרכו בעבר.

"הידיעות שהוצגו מטעמכם היום בתקשורת שאיננו 'מבינים את רזי שוק החלב' מגוחכות. כיצד ניתן להבין את 'שוק החלב' כשתנובה מתנהלת כמבצר סגור? כך נוצר מצב אבסורדי, בו מוצר כמו קוטג' - שעלות ייצורו גבוהה יחסית - עולה פחות לצרכן מגבינה לבנה שעלות ייצורה זול יותר, הפער בין גבינות במעדניה לגבינות ארוזות הוא עשרות אחוזים, ומחירי יוגורטים יקרים בהרבה מיתר מדינות העולם".

"זלזול בוטה"

מאז פרוץ מחאת הקוטג' מסרה תנובה כי היא מוכנה להוזיל מחירים ובתנאי שכל שרשרת האספקה - קרי, רפתנים, יצרנים ורשתות שיווק - ייקחו חלק במהלך, וכן כי החברה ממתינה להחלטת ממשלה.

על כך כותבים הסטודנטים: "טענתכם כי החברה מסרבת להוזיל מוצרים עד שהממשלה תפרסם את החלטותיה בנוגע לכל שרשרת הערך, היא חוסר הבנה של עוצמת החרם במקרה הטוב, וזלזול בוטה בצרכן במקרה הרע. האם החברה חיכתה להחלטת ממשלה כשבחרה להעלות את מחירי מוצריה בעבר?".

על המכתב לכהן חתומים יו"ר אגודות הסטודנטים באוניברסיטה העברית, אוניברסיטת חיפה, מכללת שנקר, מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת נתניה, מכללת תל-חי, המרכז האוניברסיטאי אריאל, מכללת אשקלון, המכללה למינהל, מכללת בצלאל, מכללת אורנים והמכון הטכנולוגי בחולון.

"פופוליזם זול"

מחברת תנובה נמסר בתגובה: "דבריו של יו"ר אגודת הסטודנטים בתל-אביב מעידים על חוסר הבנה בסיסי ביחס למשק החלב בישראל ועל פופוליזם זול. תנובה מפתחת ומקדמת בשיתוף-פעולה מלא עם הרפתנים את שוק החלב הישראלי מזה 85 שנה.

"לא זו בלבד שלתנובה אין כוונה לגלגל עלויות על הרפתנים, אלא שאנו שבים ומדגישים כי הדרך היחידה להוזלת מחירי המוצרים לטווח ארוך, ולא במסגרת מבצעים מזדמנים, היא בכך שכל הגורמים בשרשרת - המחלבות, רשתות השיווק והרפתנים - יתנו את חלקם. רק כך ייהנו הצרכנים בישראל ממחירים נמוכים יותר".

מבצעים מתחלפים

בתוך כך הודיעה הערב תנובה על אסטרטגיה חדשה, במסגרתה תציע מבצעים מתחלפים לצרכן באופן קבוע עד שיימצא פתרון למחאה החברתית נגד מחירי המזון.

אחרי שיצאה במהלך שבמסגרתו הגדילה את הכמות בחלק ממוצרי החלב שלה מבלי להעלות את המחיר, תנובה הודיעה הערב לרשתות השיווק על שורת מבצעים נוספת, שבמסגרתה בשורה ארוכה של מוצרים המוצר השני יימכר בחצי מחיר, כמו במותגים יופלה, פיראוס ועוד.