שיחות מוצלחות בין יוון לגוש האירו; תחמוק מפשיטת רגל?

סיבוב שיחות נוסף ייערך הלילה - האם יוון תקבל בסופו של דבר חבילת חילוץ בהיקף 159 מיליארד אירו? ■ שר האוצר היווני: "לא נוכל להתקדם ללא יישום אמיתי של רפורמות פיסקאליות - ואנחנו מאחרים; אנחנו חייבים להגיע לדצמבר עם מזומנים" ■ מרקל מאותתת: נמשיך לסייע ליוון

האם מסתמנת רגיעה בגזרה היוונית? מדיווחים שמגיעים היום (ג') מהמדינה עמוסת החובות עולה כי שר האוצר המקומי ערך אתמול סבב שיחות "מוצלח" עם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית על מנת להבטיח את כספי החילוץ הבאים למדינה בגובה של 159 מיליארד אירו.

על פי הדיווח, סבב נוסף של שיחות צפוי להתקיים הלילה. הידיעות על האפשרות כי יוון תינצל בסופו של דבר מחדלות פירעון הן כנראה הסיבה המרכזית לעובדה כי מדדי וול סטריט קיזזו אתמול משמעותית את ירידות השערים - אך עדיין ננעלו במגמה שלילית.

עם זאת, המצב ביוון רחוק מלהשביע רצון: ראש הממשלה יורגאס פפאנדראו נלחם במצבת החובות של המדינה ובאופוזיציה המקומית, בעוד ראשי גוש האירו עדיין ממתינים לראות האם יוון תעמוד ביעדי הגירעון שהוצבו לה והם תצליח להשית את צעדי הצנע עליהם הכריז פפאנדראו בזמנו.

שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר ציין אתמול בראיון כי אירופה תיאלץ בסופו של דבר לאמץ חלק מהצעדים בהם נקט הממשל האמריקני לאחר המשבר הקשה של 2008.

"לא נוכל להתקדם ללא יישום אמיתי של רפורמות פיסקאליות - ואנחנו מאחרים", ציין שר האוצר היווני. "אנחנו חייבים להגיע לדצמבר עם מזומנים במאזן שלנו", הוסיף.

בינתיים, מרגיעה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ואומרת כי תצליח לשמור על אחדות ממשלתה חרף שרשרת ההפסדים שנחלה מפלגתה בבחירות אזוריות בגרמניה, וזאת על רקע הסיוע הגרמני ליוון.

ההצבעה בפרלמנט בסוף החודש היא קריטית לשווקים כיוון שאם הסיוע ליוון ייפול בגרמניה, המשמעות המיידית היא פשיטת רגל של יוון. מתנגדיה של מרקל מנסים לטרפד את הסיוע בהצבעה בפרלמנט בסוף החודש. מרקל, לעומת זאת, אמרה לאחרונה כי זוהי "חובתה" של גרמניה לשמור על יוון באיחוד האירופי ולהצילה מפשיטת רגל. היא הביעה חשש מהיווצרות אפקט דומינו אם יוון תפשוט רגל, כלומר סכנה לחדלות פירעון גם במדינות פריפריה אחרות באירופה, כמו פורטוגל ואירלנד.