הפרויקט הראשי של כחלון

מה שחשוב לו כרגע זה רק כניסת השחקנים החדשים לשוק הסלולר ומיזם חברת החשמל

העיתוי של עצירת המבצע של בזק, שבמסגרתו ביקשה בזק לספק 500 דקות ליעדים נייחים ל-3 חודשים תמורת 29.90 שקל, אינו מקרי. שר התקשורת משה כחלון קובע בכך את סדרי העדיפות החדשים של המשרד ושל שוק התקשורת. המיזם של חברת החשמל הוא הדבר החשוב ביותר שבו יטפל משרד התקשורת בחצי השנה הקרובה.

כחלון פועל לפי סדרי העדיפות שלו, כשר שמופקד על שני תיקים - רווחה ותקשורת. כתוצאה מכך ההסתכלות שלו על שוק התקשורת היום שונה לחלוטין, ומה שחשוב לו כרגע זה שני דברים בלבד: כניסת השחקנים החדשים לשוק הסלולר ומימוש מיזם חברת החשמל. כל היתר זה תפאורה בלבד. למען האמת, אי-אפשר לבוא אליו בטענות בקונסטלציה הזו, כי אלה המהלכים שמשנים את פני הענף.

קשה להפריז בחשיבות המיזם עבור שוק התקשורת והמשק בכלל. עוד בטרם הושק, תוצאתו הישירה היא כוונתן של הוט ושל בזק להיכנס למיזם דומה. הוט כבר החלה בפריסת סיבים אופטיים רחבה. זה מה ששוק התקשורת נזקק לו יותר מכל: להכניס תחרות, כל היתר כבר יקרה מאליו.

היתרון של בזק

אבל אם צוללים יותר לעומק, מגלים כי לא חסרות בעיות, וכי הדרך למציאת משקיע לא תהיה פשוטה. לפני שנה וחצי, כשהוחלט להרים את מיזם חברת החשמל, השוק היה שונה, וחלק ממדיניות הממשלה נקבעה בהתאם.

במונחים של שוק התקשורת שנה וחצי זה המון זמן, ומי שהגדיר את המיזם כסיטונאות תקשורת בלבד לא לקח בחשבון את הסיכונים מצד בזק והוט ואת הרגולציה הבלתי ברורה בשוק. בתנאי הכלכלה העולמית היקף השקעה כה גדול אינו דבר של מה בכך. לא בטוח שבנקים ישראליים יוכלו להעמיד אשראי לפרויקט בסדר גודל של 5-7 מיליארד שקל.

דבר שני, כאשר כללי המשחק אינם ברורים לגמרי, ולא בטוח איזו רגולציה תושת על בזק ועל הוט, המשקיעים מתקשים להכיל את הסיכונים. אם בזק פועלת ללא מגבלות - זה דבר אחד, אך אם היא מחויבת במגבלות הקיימות עליה של פיקוח מחירים והפרדה מבנית - זה דבר אחר לחלוטין.

לבזק יש יתרון אדיר על המיזם החדש. בזק מגיעה היום עם סיב אופטי לכל עסק במדינת ישראל. אם יתירו לה וישחררו אותה מהמגבלות, היא תוכל להוריד מחירים לעסקים וליצור כאב ראש גדול למשקיעים, שכן רוב ההכנסות מגיעות מהלקוחות העסקיים.

נוסף לכך, בזק תספק את השירות פלוס התשתית, כך שהיא נמצאת בעמדת יתרון מובהקת על פני המיזם, שיספק שירותי תשתית בלבד ואת השירות יקבל הצרכן מחברת תקשורת מתחרה. כלומר, בזק יכולה לסבסד את מחירי השירותים בזכות התשתית שלה, שכבר פרוסה לעסקים. זה מותיר מרווחים מאוד נמוכים למיזם. קשה לראות איך מיזם כזה, שאינו חברת תקשורת, מרוויח רק ממכירת תשתית.

מנגד למיזם, יש גב אדיר בדמות כושר הביצוע של חברת החשמל. מדובר בחברת ההנדסה החזקה ביותר שיש היום בישראל, ויכולותיה בעולם התשתיות אינן זקוקות להוכחה. מעולם לא עמדה בפני בזק, לא כל שכן להוט, תחרות מצד גוף תשתיתי כה חזק. תשע"ב נראית מסקרנת במיוחד.