עובדי כפייה? המתמחים דווקא דרשו לעבוד בביה"ח כרמל

מנהלת ביה"ח כרמל: "כל מי שרוצה להתפטר יכל להתפטר, 365 ימים בשנה" ■ עורך הדין מטעם המתמחים: "הם קיימו את צו בית הדין לעבודה"

ראשי המתמחים טוענים במסגרת העתירה שהגישו אתמול (ב') לבג"ץ כי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה שחייבה אותם לחזור לעבודה, מהווה למעשה "יצירתה של עבדות מודרנית וחקיקה של חוק יסוד עבודה בכפייה". ואולם, מקרה שאירע בבית החולים כרמל בחיפה, המתפרסם כאן לראשונה, עשוי לערער את הטענה כי פסיקת ביה"ד לעבודה מונעת מהמתמחים להתפטר באמת ואף מחזק את הקביעה בפסיקה שלפיה לא מדובר היה בהתפטרות אותנטית ואישית.

מדובר בארבעה מתמחים מביה"ח כרמל שנמנו עם 732 המתמחים שהגישו מכתבי התפטרות. אותם מתמחים הסבירו למנהלת ביה"ח, ד"ר חן שפירא, כי התפטרותם היא אישית לחלוטין. בניגוד לבתי חולים אחרים מאזור המרכז, ד"ר שפירא החלה בניתוק יחסי עובד-מעביד עם אותם מתמחים, עם רגע כניסת המכתבים לתוקף. לאחר פסיקת ביה"ד הארצי לעבודה, הגיעו חלק מאותם מתמחים לעבודה אף שלא הופיעו בסידור העבודה. הם ביקשו לחזור באופן מיידי לעבודה מלאה, בטענה כי כך מורה להם צו ביה"ד. שפירא מצידה הבהירה כי קיבלה את ההתפטרות שלהם ומבחינתה הם אינם מחויבים לחזור לעבודה, אולם לאחר בירור עם עורכי דינה נאמר לה כי יש לראות באותם מתמחים חלק מאותה "התפטרות קולקטיבית" ועל כן ניתן להחזיר אותם לעבודה. תחילה לא ניתנו לאותם מתמחים הרשאות לעבוד עוד באותו יום, אולם במהרה הדבר התאפשר להם.

לדברי ד"ר שפירא, שמתקוממת על הטענה כאילו המתמחים הפכו ל"עובדי כפייה", המתמחים המתפטרים בביה"ח כרמל הם שביקשו לחזור לעבודה ובכל רגע נתון הם רשאים לעזוב. "זה נכון 365 ימים בשנה, כל מי שרוצה להתפטר יכל להתפטר. יש רופאים שעוזבים כדי לעבוד בהיי-טק, יש כאלה שעוזבים לבתי חולים אחרים, או כאלה שנשארים בבית עם הילדים כשהאישה נוסעת לחו"ל לעשות פוסט-דוקטורט. אין פה שום כפייה".

בין הגורמים שהתערבו כדי להחזיר את המתמחים בבית החולים כרמל לעבודה, נמנית עו"ד טל קרת, המייצגת את כלל המתמחים ושורה של רופאים בכירים המתנגדים להסכם הקיבוצי שנחתם זה מכבר. היא זו שהגישה אתמול את הבג"ץ, בהליך שיחל רשמית ביום שלישי הבא (דיון מקדמי בפני שופט יחיד). "כל מה שהמתמחים האלה אמרו זה שהם נדרשים לקיים את הצו של ביה"ד לעבודה, שהם לא אלה שמחליטים ובעצם החליטו בשבילם. אם יש החלטה שעל כל המתמחים לחזור לעבודה אז היא מחייבת את כולם, וזה אומר גם את המדינה", מסבירה קרת. לדבריה, תמוהה שבית החולים החל לנתק יחסי עובד מעביד עם המתמחים בזמן ששירותי בריאות כללית (הבעלים של ביה"ח כרמל - ש.נ) והמדינה ביקשו צווי מניעה נגד ההתפטרות.

"שינוי אמיתי עושים בקלפי"

ד"ר שפירא שותפה גם היא לכעס על שכר היסוד הנמוך של הרופאים, ובית החולים שלה צפוי להיפגע מהתמריצים הגבוהים שניתנו לרופאים שיעברו לבתי חולים בפריפריה. לטענתה, חיפה וביה"ח כרמל בפרט היו צריכים להיכלל בהגדרה פריפריה, ועתה יהיו רופאים שיעדיפו לעבור לבתי חולים צפוניים יותר כדי לזכות בתוספות השכר הגבוהות ובתמריצים בגובה 300-500 אלף שקל. עם זאת, היא רואה בהסכם בשורה לא מבוטלת: "מבחינת הפריפריה ההסכם הזה עושה פעם ראשונה צדק חברתי - אין לי ספק שזה יעודד רבים מאוד לעבור לפריפריה ואני מקווה שגם מערכת החינוך תשדרג את עצמה בכיוון הזה כי זה מה שיביא לכאן משפחות וזה בהחלט יכל להפריח את הגליל והנגב".

לדברי ד"ר שפירא, צריך להבין את מגבלות הסכמי השכר, ולנהל את המאבק האמיתי במגרש הפוליטי. "אני מאמינה שבבחירות הבאות אותו דור צעיר ואותם מתמחים יבינו שרפואה זו שליחות חברתית ואנחנו צריכים להוביל את המאבק החברתי כדי שאנשים יעשו את הבחירות הנכונות - לשים את המיקוד בחינוך, ברפואה, בתשתיות ובמדע. כל אחד מאתנו ישים את הפתק בקלפי וככה נוביל שינוי".