האקדמיה של קהאן

לבוש בג'ינס, חולצת משבצות וז'קט, הוא מרתק משקיעים פיננסיים חנוטים בחליפות

בשבוע שעבר פגשתי בסן פרנסיסקו את היזם סאלמן קהאן, המייסד של האקדמיה של קהאן - הלוא היא בית הספר הגדול ביותר בעולם. קהאן, בנם של מהגרים שהגיעו לאמריקה מבנגלדש, החל את דרכו המקצועית ברכישת שלושה תארים - במתמטיקה, בהנדסת חשמל ובמחשבים, מאוניברסיטת MIT היוקרתית.לקינוח, השלים תואר MBA בהרווארד.

מצויד בתארים האלה החל קהאן לעבוד כאנליסט בקרן גידור קטנה, שנסגרה בעקבות המשבר הפיננסי בשנת 2008. אחרי שנה פתח את ערוץ האקדמיה של קהאן ביוטיוב. את ההשראה למיזם קיבל כשלימד את בת דודתו נאדיה מתמטיקה של כיתה ז'. הוא למד אז בהרווארד, והיא גרה הרחק משם, בניו אורלינס, והתקשתה בלימודים.

קהאן לימד אותה בטלפון ונעזר בתוכנה לשיתוף תכנים באינטרנט. נאדיה הצליחה מאוד, מה שגרם לבני משפחה נוספים להתלהב ולבקש עזרה. הדוד העסוק החליט להקליט את עצמו ביוטיוב, והעלה עשרות קטעי לימוד לשירותם של בני המשפחה. מעגל הצופים התרחב וגם מספר השיעורים שהקליט קהאן, בארון שהוסב לאולפן הקלטה בחדר השינה שלו.

גם ביל גייטס מרוצה

מאז עברו שנתיים. האקדמיה של קהאן שירתה בחודש שעבר כשלושה מיליון וחצי תלמידים, ושידרה למעלה מ-85 מיליון שיעורים לתלמידיה, שפתרו יותר מ-100 מיליון תרגילים. אחד התלמידים הוא ילד בן 11 בשם רורי גייטס. כשאביו של רורי, ביל גייטס, גילה עד כמה האקדמיה עזרה לבנו במתמטיקה, הוא יצר קשר עם קהאן והציע לו תרומה כספית נדיבה. לגייטס הצטרפו תורמים נוספים מעמק הסיליקון, ובהם חברת גוגל.

האקדמיה של קהאן היא מוסד ללא כוונות רווח. המשימה היא פשוטה: "חינוך טוב יותר, בחינם, בכל מקום, לכל דורש".

קהאן מדבר בלהט של יזם. הוא רוצה להוביל את האקדמיה למהפכה חינוכית כלל עולמית. הקץ למבנה המסורתי של בתי הספר, שלדעתו מייצרים חסמים לא הגיוניים לתלמידיהם.

האקדמיה של קהאן תלמד את כל מי שירצה ללמוד, בזמן שמתאים לו, באשר הוא נמצא, באופן אישי ותוך שימוש בכלים המתקדמים ביותר הקיימים בעולם האינטרנט והתוכנה. התלמידים באקדמיה יצרכו את חומר הלימוד באינטרנט ותינתן להם תמיכה בהתאם למצבם האקדמי. מורים יוכשרו ויתאימו עצמם לעולם החדש. בסיוע גוגל, עובדת האקדמיה על תרגום התכנים שלה ל-12 שפות.

קהאן, בן 35, מופיע בפני קהל בתשלום ותורם את הכספים לאקדמיה שלו. לבוש בג'ינס, חולצת משבצות לבנה וז'קט ספורטיבי, הוא מצליח לרתק קהל של משקיעים פיננסיים חנוטים בחליפות הדורות ועניבות.

ההתלהבות והאנרגיה שהוא מפיץ סביבו מזכירים את הופעותיהם של היזמים הצעירים מדור הפייסבוק והטוויטר. כמותם, גם הוא מחולל שינוי בעולם, אבל המהפכה שלו גדולה יותר ובעלת משמעות עמוקה יותר מכל סטארט-אפ אחר בסיליקון ואלי.

"אני מאוד מאמין במה שאני עושה", הוא אמר לי בפשטות לפני הרצאה שלו, "אני ממש ממש נהנה, אין משהו אחר שיכולתי לעשות שהיה גורם לי הנאה גדולה יותר". אפשר בהחלט להבין אותו.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל