עסקת שופרסל התפוצצה; "נוחי לא זז מעמדתו"

מקורבים לנואי-ברונפמן: "נוחי דנקנר רצה שנשלם בונוס לעובדים, שיכול להגיע ל-30 מיליון שקל; שהוא ישבור את הראש" ■ בעקבות פניית "גלובס" פרסמו שופרסל, דסק"ש וישראלום הודעה לבורסה על ביטול העסקה

העסקה שבה אמורים קבוצת ברונפמן-פישר ואיש העסקים ליאו נואי לרכוש מנוחי דנקנר את השליטה ברשת שופרסל , בוטלה. בעקבות פניית "גלובס" אישרה קבוצת אי.די.בי שבשליטת דנקנר את דבר הביטול.

על-פי מקורבים לקבוצת נואי-ברונפמן, בקבוצה דורשים מנוחי דנקנר הפחתה במחיר העסקה, כשעיקר המחלוקת נוגע לבונוס שדורשים עובדי שופרסל בעקבות המכירה.

לדברי המקורבים, בעוד שדנקנר, בעל השליטה הנוכחי ברשת, דורש כי הקונים הם שישלמו את הבונוס לעובדים, בנוסף לתמורה עבור מניות שופרסל - הקונים דורשים כי קבוצת אי.די.בי של דנקנר תישא במלוא תשלום הבונוס.

לדברי אותו גורם, עניין הבונוס מהווה עיקר המחלוקת בין הצדדים, אך הוא אינו המקור היחיד לאי-ההסכמה הכספית בין הצדדים, וישנן מספר סוגיות נוספות שטרם נמצא להן פתרון.

מנגד, מקורבים לקבוצות אי.די.בי הכחישו את הטענות כי קיימת מחלוקת בנוגע לתשלום הבונוס לעובדי הרשת, כשלדבריהם, הגורם שהביא לביטול העסקה הוא מחלוקת בתוך קבוצת הרוכשים עצמה.

בסוף השבוע שעבר דיווחו הצדדים לבורסה על הארכה, שלישית במספר, בכל הנוגע למועד חתימת ההסכם ביניהם להעברת השליטה ברשת המזון, עד ליום חמישי הקרוב, 24 בנובמבר.

"נוחי צריך לשבור את הראש"

המקורב לקבוצת נואי-ברונפמן אמר היום (ב') ל"גלובס" כי ביטול העסקה נבע מהמחיר שנדרש. לדבריו, "המחיר יקר, והקונים רצו הנחה. יש כאן ויכוח עקרוני על הבונוס לעובדים. זה אפילו לא הכסף אלא עניין עקרוני. מה פתאום שהקונים ישלמו את מה שהעובדים דורשים? הבונוס יכול להגיע ל-30 מיליון שקל ויותר. למה שהם ישלמו את זה?".

מזכר ההבנות להעברת השליטה בשופרסל נחתם באמצע אוקטובר. לפי מסמך העקרונות תמכור דסק"ש מקבוצת אי.די.בי את החזקותיה (46%) לנואי ולחברת ישראלום של ברונפמן-פישר תמורת 2.4 מיליארד שקל לפי מחיר של 24.2 שקל למניה, הגבוה בכ-47% מהשווי במועד הדיווח (חלקו של נואי בהשקעה יעמוד על כ-1.7 מיליארד שקל).

עם השלמת העסקה, ישראלום, המחזיקה כיום ב-18.6% מהונה של שופרסל, תחזיק 32.3% מההון, ונואי יחזיק בשיעור דומה. לפי מתווה מזכר ההבנות, במועד החתימה ישלמו הקונים לדסק"ש 650 מיליון שקל. יתרת הסכום, כ-1.8 מיליארד שקל, תשולם תוך 5 שנים מהשלמת העסקה.

זמן קצר לאחר הדיווח לבורסה, הודיעה יו"ר ועד עובדי שופרסל, אריאלה סיסו, כי היא דורשת לפתוח במשא-ומתן על רשת ביטחון לעובדים, וכן דורשת להעניק לעובדים "מענק מכירה". בהתאם גם הוכרז על-ידי ההסתדרות סכסוך עבודה עם כ-12,500 עובדי שופרסל.

"בזמן החתימה על ההסכם אף אחד לא חשב שהעובדים ידרשו את הבונוס", אומר המקורב לרוכשים. "הקונים לא יודעים כמה הם ידרשו, והם לא מעוניינים להיכנס לזה בכלל. כשאדם מוכר והעובדים דורשים בונוס מכירה, זו בעיה של המוכר. הם בכל מקרה לא ייכנסו לחברה שהעובדים בה ממורמרים שלא נתנו להם או כן נתנו להם. נוחי צריך לשבור את הראש ולהסתדר עם העובדים".

- אין קונה אחר לשופרסל?

"איזה קונה? אף אחד לא יקנה. אם לא עכשיו, אז העסקה תחזור שוב בעוד 3 חודשים".

המקורב לרוכשים גם הכחיש את טענות המוכרים לפיהן העסקה בוטלה בשל מחלוקות בין קבוצת ברונפמן-פישר לליאו נואי באשר לחלוקה לא מאוזנת של הסיכון שכל צד לוקח על עצמו. "כל זה שטויות. ברונפמן-פישר ונואי תמימי-דעים", הוא אומר.