הערכות בארה"ב: הפד ירכוש אג"ח בכחצי טריליון דולר

כך מעריכים בחדרי המסחר הגדולים בארה"ב ■ "בן ברננקי עתיד לצאת בסבב חדש של רכישות אג"ח מגובי משכנתאות ברבעון הבא"

האם הקלה כמותית שלישית עומדת לצאת לדרך? הערכות בארה"ב כי הפדרל ריזרב עתיד להתחיל בסבב חדש של תמריצים לשוק האמריקני ולהזרים עוד כסף לכלכלה האמריקנית, המקרטעת הסובלת מרמת אבטלה גבוהה של 9%, ע"י רכישות אג"ח מגובי משכנאות, כך מעריכים בחדרי המסחר הגדולים ביותר בארה"ב העוסקים במסחר באג"ח אמריקניות.

יו"ר הפד, בן ברננקי, שרכש אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף כולל של 2.3 טריליון דולר ב-2008, עשוי לצאת כעת בתוכנית חדשה לרכישת אג"ח מסוג זה ברבעון הבא - כך מעריכים 16 סוחרים מתוך 21 סוחרים בבתי מסחר בארה"ב, כך על פי סקר שפורסם ב"בלומברג" בשבוע שעבר.

עוד עולה מהסקר כי הפד עשוי לרכוש את האג"ח בהיקף כולל של כ-545 מיליארד דולר באג"ח מגובות משכנתאות, כך על פי ממוצע 10 החברות המעריכות כי סבב הבא של הקלה כמותית עתיד לצאת לדרך.

הערכות הן כי יינקטו מאמצי חירום במטרה להמריץ את הכלכלה האמריקנית על רקע הקיצוץ התקציבי בגובה של 1.2 טריליון דולר שצפוי לצאת לפועל ב-2013. הדחיפות לנקיטת צעדים מתחדדת גם על רקע התיקון כלפי מטה של תחזית הצמיחה לרבעון השלישי שירד ל-2% לעומת 2.5% באומדן הקודם ועל רקע בעיות החוב של אירופה המאיימות על הכלכלה הגלובלית.

"ההנחה של הפד היא שגם אם העניינים נראים בסדר בזירה האמריקנית, עדיין צריך לפקוח עין בדריכות רבה מחשש להשלכות של הידבקות ממשבר של אירופה", כך אמר אנליסט בחדר המסחר של Deutsche Bank AG בניו-יורק.