לחץ אמריקני על אירופה: גייתנר יצא לסבב מפגשים ביבשת

לקראת פסגת בריסל: שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, הגיע לגרמניה היום (ג') לסבב של מפגשים מהירים ■ גייתנר מתכוון להפעיל לחץ על מנהיגי אירופה לקבל החלטה נחרצת לפיתרון המשבר

שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, הגיע לגרמניה היום (ג') לצורך "בליץ" של מפגשים מהירים עם בכירים אירופאים בכדי ללחוץ עליהם לבצע פעולות מעשיות שייתמכו באיחוד המוניטרי וייסיעו להם להיחלץ ממשבר החובות שאליו נקלע האיחוד האירופי.

במהלך סבב הפגישות גייתנר ייפגש עם נשיא צרפת סרקוזי, אישים בכירים מספרד ושרי האוצר של איטליה וגרמניה, במטרה ללחוץ עליהם לקבל החלטות מהותיות ולנקוט בצעדים מעשיים שיעניקו לשווקים את הביטחון הדרוש להם להישאר יציבים ובמטרה למנוע פשיטת רגל של מדינות ובנקים באיחוד האירופי. החלטות מהותיות אלה אמורות להתקבל בפסגת בריסל שאמורה להתקיים ביום שישי הקרוב.

כאמור, במהלך החודשים האחרונים הגיע גייתנר לאירופה מספר פעמים עקב החשש של ארה"ב מהעמקת המשבר האירופי ומפשיטת רגל של מדינות ובנקים אירופאים, מה שעלול לגרור את העולם למיתון ומשבר חדש. בעקבות כך, גייתנר נשלח לאירופה ללחוץ על הבנק האירופי לנקוט צעדים נחושים ומשמעותיים יותר שייפתרו את המשבר בהדרגתיות.

הקטליזטורים להגעתו המהירה של גייטנר לאירופה היו בין היתר החשש המרכזי של ממשל אובמה כי העמקת המשבר האירופי תפגע אנושות במשק האמריקני אך בעיקר ההצהרה של סוכנות הדירוג S&P אתמול (ב'), לפיה 15 ממדינות האיחוד האירופי, וביניהן צרפת וגרמניה, עומדות בפני סכנה של הורדת דירוג האשראי שלהן במידה והן לא יגיעו להסכם מהותי בפיסגת בריסל הקרובה.